|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / PPVE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
PPVE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Proměny přístupů výtvarné edukace
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
16 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět zprostředkuje základní znalosti o historickém vývoji výtvarné výchovy (dříve kreslení) u nás i ve světě v kontextu dějinného vývoje české vzdělávací soustavy. Na tomto základě ústí do kritické analýzy současných koncepcí výtvarné výchovy, resp. výchovy umění u nás s ohledem na soudobé trendy světového vývoje oboru. Cílem předmětu je vybavit účastníky hlubším a širším povědomím o proměnách obsahu a metod kreslení a výtvarné výchovy, jako nezbytný předpoklad nabývání profesních kompetencí ve výtvarné edukaci.
|
Požadavky na studenta
|
1. Vypracování seminární práce v rozsahu min. 3 normostran textu, do něhož není zahrnut titulní list, seznam zdrojů podle normy a obrazová příloha. Východiskem pro volbu námětu práce jsou všechny specifické metody uplatňované ve výtvarné edukaci v minulosti i v současnosti. Z této nabídky jsou vyjmuty metody artefiletiky, kterým je věnována pozornost v jiném předmětu.
2. Vypracování referátu s oporou v PPT prezentaci. V referátu v rámci semináře studující předloží stručné shrnutí zpracování námětu seminární práce.
Referát i seminární práci vloží studující ve formátu PDF do Coursewaru v určeném termínu.
|
Obsah
|
1. Počátky kreslení
2. Kreslení na přelomu 19. a 20. století
3. Počátky didaktické reflexe
4. Obrat k dítěti
5. Avantgardy a kreslení
6. Výtvarná výchova a socialistický realismus
7. Koncepce tvořivosti
8. Úsilí o kontinuitu
9. Alternativy výtvarné výchovy
10. Programové linie výtvarné výchovy
11. Místo artefiletiky ve výtvarné edukaci
12. Proměny přístupů z hlediska teorie J. Vančáta
13. Současná situace výtvarné výchovy
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
MgA. et MgA. Aleš Zapletal, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (65%),
Mgr. Monika Plíhalová (100%),
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (35%),
MgA. et MgA. Aleš Zapletal, Ph.D. (65%),
-
Vede seminář:
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (65%),
Mgr. Monika Plíhalová (100%),
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (35%),
MgA. et MgA. Aleš Zapletal, Ph.D. (65%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Ebelová, Patricie. Kapitoly z historiografie výtvarné výchovy v mezioborovém kontextu chapters of historiografy of art education in interdisciplinary context. Vyd. 1. České Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2011. ISBN 978-80-7394-261-8.
-
Základní:
Slavík, Jan. Obory ve škole : mateanalýza empirických poznatků oborových didaktik matematiky, chemie, výtvarné výchovy, hudební výchovy a výchovy ke zdraví z let 1990-2004. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-225-3.
-
Rozšiřující:
Lamač, Miroslav. Myšlenky moderních malířů. Praha, 1989.
-
Rozšiřující:
Zhoř, Igor. Proměny soudobého umění. Praha, 1992.
-
Rozšiřující:
Slavík, Jan; Wawrosz, Petr. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl: teorie a praxe artefiletiky. Praha, 2004.
-
Rozšiřující:
Bering, Kunibert, Hölscher, Stefan, Niehoff, Rolf, Pauls Karina. Visual Learning. Positionen im internationalen Vergleich. Oberhausen: Athena, 2013.
-
Rozšiřující:
Kesner, Ladislav. Vizuální teorie. Jinočany, 2005.
-
Doporučená:
Podlipský, Rudolf; Vančát, Jaroslav; Uhl Skřivanová, Věra; Zikmundová, Vladimíra a kol. Tvořivost ve výtvarné výchově a její účinky na všeobecné vzdělávání. Plzeň, 2017.
-
Doporučená:
Vančát, Jaroslav. Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě. Plzeň, 2009.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
8
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Celkem
|
77
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
užívat poznatky z předmětu základy společenských věd vyučovaného na středních školách, zejména na gymnáziích. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vyhledávat informace v dostupné odborné literatuře a ostatních zdrojích; |
rozlišit věrohodné informace od nevěrohodných; |
vypracovat odborný text. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat historický vývoj výtvarné výchovy u nás i ve světě v kontextu dějinného vývoje české vzdělávací soustavy; |
objasnit provázanost jednotlivých etap vývoje s ohledem na chronologické a kontextové souvislosti; |
porovnat vývoj oboru s problematikou příbuzných disciplín u nás i v zahraničí. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
nahlížet, posuzovat a porovnávat historické oborové dokumenty; |
analyzovat současné koncepce výtvarné výchovy, resp. výchovy umění u nás s ohledem na soudobé trendy světového vývoje oboru; |
navrhovat vzdělávací programy v rámci školy a podstoupit je poučené kritické reflexi a evaluaci s ohledem na širší souvislosti vývoje; |
analyzovat vlastní pojetí výuky a obhajovat ho v kontextu výsledků dosažených v oboru. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
|
|
|
|