|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / RPV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
RPV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Reflektivní praxe a výzkum
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 20
|
0 / 4
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KVK/REEV
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
KVK/REEV
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty základními znalostmi problematiky pedagogického výzkumu, se zaměřením na umělecké obory, a rozvinout jejich dovednosti k profesionálně efektivnímu propojování teorie s praxí prostřednictvím empirického zkoumání. Pojetí předmětu je založeno na využití Schönova konceptu reflektivního praktika a v metodologické oblasti se opírá zejména o kvalitativní výzkumné postupy, zejména akční výzkum. Z oblasti kvantitativního výzkumu přejímá některé důležité principy korektní přípravy výzkumného projektu, práce s proměnnými a sběru i zpracování dat zejména v oblasti pedagogické komunikace a hodnocení.
|
Požadavky na studenta
|
V průběhu interaktivně pojatých seminářů jsou zakládány, rozšiřovány a ověřovány znalosti, dovednosti a kompetence studentů, dokumentované krátkými reflexivními texty tvořícími portfolio studenta odevzdávané průběžně nebo na konci semestru do výukové databáze Artfolio a podmiňující udělení zápočtu. Mezní datum odevzdání portfolia se řídí harmonogramem fakulty. Zkouška má kolokviální charakter. Hlavními kritérii hodnocení výkonu studenta u zkoušky jsou a) dostatečné pokrytí okruhu klíčovými pojmy, b) schopnost jejich exemplifikace na konkrétních příkladech aktivit v seminářích nebo v pedagogické praxi, c) schopnost představit vylosovaný okruh jako strukturovaný a kontextuálně provázaný sémantický prostor d) doplňkovým kritériem je úroveň interakce a komunikativní kompetence studenta.
|
Obsah
|
Témata výuky:
1. Dynamika vztahu mezi kvalitativní a kvantitativní komponentou výzkumu (teoretická východiska obou metodologií, jejich charakteristika a uplatňované strategie)
2. Základní metody výzkumu v pedagogice (interview, hospitační pozorování, akční výzkum, metodika 3A)
3. Analytický přístup k výzkumu (oborově didaktický fakt, hypotéza, konkluze, dedukce, indukce a abduktivní přístup k výzkumu)
4. Metody kategorizace dat (zakotvená teorie, otevřené, axiální a selektivní kódování, vlastnosti a dimenze kategorie)
5. Triangulace, validita a etika (triangulace výzkumníků, datová a metodologická, validita a reliabilita, etické otázky výzkumu v oborové didaktice)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (100%),
-
Přednášející:
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (100%),
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (100%),
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (100%),
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (100%),
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Slavík, J.; Lukavský, J.; Hajdušková, L. Konceptová analýza výuky jako nástroj učitelské reflexe (obecné a zvláštní poznatky z výkumu reflexí budoucích učitelů výtvarné výchovy) ; Pedagogická orientace. 2011.
-
Doporučená:
Janík, Tomáš; Slavík, Jan,; Mužík, Vladislav,; Trna, Josef,; Janko, Tomáš,; Lokajíčková, Veronika; Lukavský, Jindřich,; Minaříková, Eva,; Sliacky, Jiří,; Šalamounová, Zuzana,; Šebestová, Simona; Vondrová, Naďa,; Zlatníček, Pavel. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-6349-5.
-
Doporučená:
Švaříček, Roman; Šeďová, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách : [pravidla hry]. Vyd. 1. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
-
Doporučená:
SLAVÍK, J. La pratique réflexive dans la formation des enseignants d'arts plastiques : phénomene pédagogique dans un contexte politique (expérience tcheque). Recherche et Formation : pour les professions de l' éducation, 10, č. 36, s. 113 - 130. 2001. ISBN 2-7342-0858-X.
-
Doporučená:
Slavík, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově : artefiletika. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-437-3.
-
Doporučená:
McBride, Rob. Úvod do kvalitativního výzkumu : průvodce pro učitele. 1. vyd. Liberec : Pedagogická fakulta Technické univerzity, 1995. ISBN 80-7083-183-9.
-
Doporučená:
Chráska, Miroslav, 1942-. Úvod do výzkumu v pedagogice : základy kvantitativně orientovaného výzkumu / Miroslav Chráska. Olomouc : Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2003, 2003. ISBN 80-244-0765-5.
-
Doporučená:
Gavora, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X.
-
Doporučená:
Slavík, J.; Janík, T. Významová struktura faktu v oborových didaktikách; Pedagogika 55, č.4. 2005.
-
Doporučená:
Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8.
-
Doporučená:
Strauss, Anselm; Corbinová, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno : Sdružení Podané ruce, 1999. ISBN 80-85834-60-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
30
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit jednotlivé didaktické kategorie pro výtvarnou výchovu; |
vysvětlit rozdíly mezi různými pojetími výtvarné výchovy. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
navrhnout výtvarnou úlohu s edukačním potenciálem; |
ověřit výtvarnou úlohu ve výuce. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit rozdíl mezi kvantitativním a kvalitativním výzkumem; |
popsat specifika výzkumu ve výtvarné výchově; |
popsat některé odborné časopisy v oboru výtvarná výchova u nás a v zahraničí; |
objasnit možnosti kvalitativní analýzy dat (zakotvená teorie, kvalitativní obsahová analýza); |
kriticky číst soudobé výzkumné studie v oboru výtvarná výchova. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
sbírat výzkumná data o edukačním procesu (zpracovat reflektivní bilance učitele, hospitační protokoly, přepisy rozhovorů, fotodokumentace, videozáznam); |
stanovit cíl výzkumu a výzkumné otázky; |
aplikovat některé metody kvalitativní analýzy dat (např. otevřené kódování); |
interpretovat výzkumné nálezy; |
zhodnotit etické aspekty výzkumného šetření. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
Průběžné hodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|