Práce je zaměřená na průřezové téma multikulturní výchova ve výuce na ZŠ a skládá se ze dvou částí - teoretické a praktické. V první části se věnuje rozboru základních pojmů, zejm. s ohledem na výuku dějepisu a občanské výchovy. Ve druhé části uvádím konkrétní příklady vučovacích hodin a exkurzí, kde je začleněna multikulturní výchova a které vycházejí z mé pedagogické praxe.Hlavním cílem je vylepšovat klíčové kompetence a znalosti žáků a nabídnout kolegům náměty pro výuku se začleněním multikulturní výchovy.
Annotation in English
The thesis is focused on the Czech educational reform, especially cross-curricular themes of multicultural education at primary school. The thesis consist of two parts.
The first part contains the analysis of the term multicultural education, it´s meaning at the Czech educational reform and the analysis of the elemental terms in multicultural education. The theme is introduced here from theoretical view, especially oriented to education of history and ?civil education?.
In the second part is theme introduced from practical view ? it means the examples of concrete lessons and educational excursions, which one I used at my teaching experience. Main object in this is to improve key competence and knowledge?s of students.
Práce je zaměřená na průřezové téma multikulturní výchova ve výuce na ZŠ a skládá se ze dvou částí - teoretické a praktické. V první části se věnuje rozboru základních pojmů, zejm. s ohledem na výuku dějepisu a občanské výchovy. Ve druhé části uvádím konkrétní příklady vučovacích hodin a exkurzí, kde je začleněna multikulturní výchova a které vycházejí z mé pedagogické praxe.Hlavním cílem je vylepšovat klíčové kompetence a znalosti žáků a nabídnout kolegům náměty pro výuku se začleněním multikulturní výchovy.
Annotation in English
The thesis is focused on the Czech educational reform, especially cross-curricular themes of multicultural education at primary school. The thesis consist of two parts.
The first part contains the analysis of the term multicultural education, it´s meaning at the Czech educational reform and the analysis of the elemental terms in multicultural education. The theme is introduced here from theoretical view, especially oriented to education of history and ?civil education?.
In the second part is theme introduced from practical view ? it means the examples of concrete lessons and educational excursions, which one I used at my teaching experience. Main object in this is to improve key competence and knowledge?s of students.
1) Autor shromáždí dostupné prameny a aktuální dokumenty k problematice multikulturní výchovy
2) Autor zhodnotí dnešní stav a možnosti využití multikulturní výchovy v podmínkách současného školství
3) Autor navrhne konkrétní didaktické formy (projekt, příprava na hodinu apod.)pro využití pedagogických aktivit se zaměřením na multikulturní výchovu
4) Autor zhodnotí úspěšnost konkrétní didaktické aktivity dle možností praktického využití
Research Plan
1) Autor shromáždí dostupné prameny a aktuální dokumenty k problematice multikulturní výchovy
2) Autor zhodnotí dnešní stav a možnosti využití multikulturní výchovy v podmínkách současného školství
3) Autor navrhne konkrétní didaktické formy (projekt, příprava na hodinu apod.)pro využití pedagogických aktivit se zaměřením na multikulturní výchovu
4) Autor zhodnotí úspěšnost konkrétní didaktické aktivity dle možností praktického využití
Recommended resources
KALOUS, Jaroslav. Teorie a nástroje vzdělávací politiky. 1.vyd. Praha 2006. ISBN 80-246-1260-7.
MARADA, Radim. Etnická různost a občanská jednota. 1.vyd. Brno 2006. ISBN 80-7325-111-6.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 1.vyd. Praha 2006. ISBN 80-7254-866-2.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 1.vyd. Praha 2005. ISBN 80-87000-02-1.
Recommended resources
KALOUS, Jaroslav. Teorie a nástroje vzdělávací politiky. 1.vyd. Praha 2006. ISBN 80-246-1260-7.
MARADA, Radim. Etnická různost a občanská jednota. 1.vyd. Brno 2006. ISBN 80-7325-111-6.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 1.vyd. Praha 2006. ISBN 80-7254-866-2.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 1.vyd. Praha 2005. ISBN 80-87000-02-1.