Předmětem diplomové práce je objasnění a vymezení kvalit a termínů profesních kompetencí učitele výtvarné výchovy a deskripce situace v oblasti využívání profesních kompetencí učitele v hodinách výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ. Jedná se o kvalitativní výzkumnou sondu na vzorku třech klatovských škol, jejíž výsledky mohou sloužit například jako informace pro další vzdělávání pedagogů.
Annotation in English
The subject of this thesis is to clarify and define terms of professional qualities of art teachers and description the situation in the use of professional competence in teaching art lessons at primary school. This is a qualitative research taken in Klatovy at three schools. The results can be used as continuing education information for teachers.
Competencies, professional competencies teachers of art education, art competencies, psycho-didactic competencies, observation, qualitative research, professional standard.
Length of the covering note
81 s. (26 806)/138 s. (26 806)
Language
CZ
Annotation
Předmětem diplomové práce je objasnění a vymezení kvalit a termínů profesních kompetencí učitele výtvarné výchovy a deskripce situace v oblasti využívání profesních kompetencí učitele v hodinách výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ. Jedná se o kvalitativní výzkumnou sondu na vzorku třech klatovských škol, jejíž výsledky mohou sloužit například jako informace pro další vzdělávání pedagogů.
Annotation in English
The subject of this thesis is to clarify and define terms of professional qualities of art teachers and description the situation in the use of professional competence in teaching art lessons at primary school. This is a qualitative research taken in Klatovy at three schools. The results can be used as continuing education information for teachers.
Competencies, professional competencies teachers of art education, art competencies, psycho-didactic competencies, observation, qualitative research, professional standard.
Research Plan
V teoretické části na základě odborné literatury objasnit pojmy "kompetence, profesionální kompetence učitele výtvarné výchovy, výtvarná kompetence, psychodidaktická kompetence" a vymezit jejich složky i kvality. V návaznosti na úvodní rozbor pojmů stanovit jevy, na které se studentka v průběhu hospitační činnosti ve vyučování výtvarné výchovy na I. stupni ZŠ zaměří. Odvodit tak souvislosti pro přípravu a zpracování empirického výzkumu.
Výzkum bude orientován především jako kvalitativní (metody získávání dat - pozorování, rozhovor, dotazník, analýza fotografií).
Studentka bude hospitovat ve vyučování výtvarné výchovy u 3-5 učitelů na 3 různých ZŠ v Plzeňském kraji. V praxi stráví minimálně 30 vyučovacích hodin.
Cílem výzkumu je deskripce a charakteristika současné situace v oblasti uplatňovaných kvalit profesionální kompetence učitele výtvarné výchovy.
Research Plan
V teoretické části na základě odborné literatury objasnit pojmy "kompetence, profesionální kompetence učitele výtvarné výchovy, výtvarná kompetence, psychodidaktická kompetence" a vymezit jejich složky i kvality. V návaznosti na úvodní rozbor pojmů stanovit jevy, na které se studentka v průběhu hospitační činnosti ve vyučování výtvarné výchovy na I. stupni ZŠ zaměří. Odvodit tak souvislosti pro přípravu a zpracování empirického výzkumu.
Výzkum bude orientován především jako kvalitativní (metody získávání dat - pozorování, rozhovor, dotazník, analýza fotografií).
Studentka bude hospitovat ve vyučování výtvarné výchovy u 3-5 učitelů na 3 různých ZŠ v Plzeňském kraji. V praxi stráví minimálně 30 vyučovacích hodin.
Cílem výzkumu je deskripce a charakteristika současné situace v oblasti uplatňovaných kvalit profesionální kompetence učitele výtvarné výchovy.
Recommended resources
Hazuková, H ( 2005) Hospitace a profesní kompetence ve výtvarné výchově I. Praha: Raabe, Řízení MŠ, 2005. ISSN 80-86307-19-0
Hazuková, H (1998) Profesní kompetence ve výtvarné výchově I., II. Praha: Raabe, Vedení MŠ, 1998. ISSN 80-86307-19-0.
Janík, T. (2005) Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-080-8
Mareš, J.; Slavík, J.; Svatoš, T.; Švec, V. (1996) Učitelovo pojetí výuky. Brno: Centrum pro další vzdělávání učitelů Masarykova univerzita v Brně, 1996. ISBN 80-210-1444-X
Průcha, Jan; Walterová, Eliška; Mareš, Jiří (2003) Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2007. www.vuppraha.cz
Slavík, J.; Siňor, S. (1993) Kompetence učitele v reflektování výuky. Pedagogika, 1993, 42, č. 2, s. 155 ? 166, ISSN 3330-3815.
Vašutová, Jaroslava (2004) Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-082-4.
Recommended resources
Hazuková, H ( 2005) Hospitace a profesní kompetence ve výtvarné výchově I. Praha: Raabe, Řízení MŠ, 2005. ISSN 80-86307-19-0
Hazuková, H (1998) Profesní kompetence ve výtvarné výchově I., II. Praha: Raabe, Vedení MŠ, 1998. ISSN 80-86307-19-0.
Janík, T. (2005) Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-080-8
Mareš, J.; Slavík, J.; Svatoš, T.; Švec, V. (1996) Učitelovo pojetí výuky. Brno: Centrum pro další vzdělávání učitelů Masarykova univerzita v Brně, 1996. ISBN 80-210-1444-X
Průcha, Jan; Walterová, Eliška; Mareš, Jiří (2003) Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2007. www.vuppraha.cz
Slavík, J.; Siňor, S. (1993) Kompetence učitele v reflektování výuky. Pedagogika, 1993, 42, č. 2, s. 155 ? 166, ISSN 3330-3815.
Vašutová, Jaroslava (2004) Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-082-4.