Informace o kvalifikační práci PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ INTERPRETACE DĚTSKÝCH TEREZÍNSKÝCH KRESEB Z HLEDISKA PEDAGOGICKÉ PRÁCE FRIEDL DICKER-BRANDEISOVÉ V TEREZÍNĚ V LETECH 1943-44
Tématem diplomové práce je pedagogicko-psychologická interpretace dětských kreseb, které vznikly pod vedením Friedl Dicker-Brandeisové v kontextu Bauhausu, v Terezíně, během 2. světové války. Cílem práce je rekonstrukce výchovného pojetí a metodického přístupu Friedl Dicker-Brandeisové, na podkladě studia archivních materiálů, deníků, rozboru kreseb s výpověďmi autorů ? pamětníků z Terezína a jejich vzpomínek. V práci je uvedený přehled ţivotních událostí, které ovlivnily činnost Friedl Dicker-Brandeisové v Terezíně ? dětství, studia, její tvorba a zaměstnání před válkou a ţivotní osudy během války. Jedna z kapitol je věnovaná Bauhausu ? jeho pojetím a metodikám v době, kdy zde Friedl Dicker-Brandeisová studovala. V druhé části práce jsou zhodnoceny pedagogické přístupy této pedagoţky s vyuţitím analytického a terminologického aparátu artefiletiky.
Anotace v angličtině
The theme of this thesis is the pedagogical-psychological interpretation of children's drawings, made under the leadership of Friedl Dicker-Brandeis in the context of the Bauhaus in Terezin during the World War II. The aim of this dissertation is to reconstruct the educational concepts and methodological approach of Friedl Dicker-Brandeis, based on the studies of archival materials, diaries, drawings analysis with testimony of their authors - Terezin survivors and their memories. The thesis provides an overview of life events that affected the pursuits of Friedl Dicker-Brandeis in Terezin - her childhood, studies, her creative work and employment before the war and life stories during the war. One chapter is focused on the Bauhaus - its concepts and methodologies at the time when Friedl Dicker-Brandeis studied there. The second part of the thesis evaluates the teaching and pedagogical approaches of this teacher using analytical and terminological apparatus of the Art-Philetic Approach.
The Terezin children's drawings, the Bauhaus, Friedl Dicker-Brandeis,Art-Philetic Approach, Terezin
Rozsah průvodní práce
96 s. (170 206 z.),8 s. - př.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce je pedagogicko-psychologická interpretace dětských kreseb, které vznikly pod vedením Friedl Dicker-Brandeisové v kontextu Bauhausu, v Terezíně, během 2. světové války. Cílem práce je rekonstrukce výchovného pojetí a metodického přístupu Friedl Dicker-Brandeisové, na podkladě studia archivních materiálů, deníků, rozboru kreseb s výpověďmi autorů ? pamětníků z Terezína a jejich vzpomínek. V práci je uvedený přehled ţivotních událostí, které ovlivnily činnost Friedl Dicker-Brandeisové v Terezíně ? dětství, studia, její tvorba a zaměstnání před válkou a ţivotní osudy během války. Jedna z kapitol je věnovaná Bauhausu ? jeho pojetím a metodikám v době, kdy zde Friedl Dicker-Brandeisová studovala. V druhé části práce jsou zhodnoceny pedagogické přístupy této pedagoţky s vyuţitím analytického a terminologického aparátu artefiletiky.
Anotace v angličtině
The theme of this thesis is the pedagogical-psychological interpretation of children's drawings, made under the leadership of Friedl Dicker-Brandeis in the context of the Bauhaus in Terezin during the World War II. The aim of this dissertation is to reconstruct the educational concepts and methodological approach of Friedl Dicker-Brandeis, based on the studies of archival materials, diaries, drawings analysis with testimony of their authors - Terezin survivors and their memories. The thesis provides an overview of life events that affected the pursuits of Friedl Dicker-Brandeis in Terezin - her childhood, studies, her creative work and employment before the war and life stories during the war. One chapter is focused on the Bauhaus - its concepts and methodologies at the time when Friedl Dicker-Brandeis studied there. The second part of the thesis evaluates the teaching and pedagogical approaches of this teacher using analytical and terminological apparatus of the Art-Philetic Approach.
The Terezin children's drawings, the Bauhaus, Friedl Dicker-Brandeis,Art-Philetic Approach, Terezin
Zásady pro vypracování
Cíle práce: Studentka s oporou v archivní dokumentaci nebo v interview zrekonstruuje výchovné pojetí a metodický přístup Friedl Dicker-Brandiesové, na podkladě deníků, výpovědí nebo vzpomínek pamětníků z Terezína, a zejména na podkladě rozboru dětských kreseb, které vznikly pod vedením Friedl Dicker-Brandiesové v Terezíně v kontextu metodiky Bauhausu.
Studentka kromě toho vytvoří přehled životních událostí, které ovlivnily práci Friedl Dicker-Brandiesové v Terezíně (dětství, studia, její tvorba a zaměstnání v Německu, tvorba a zaměstnání v Čechách, manželství, životní osudy během války, manželství, deportace, život a práce v Terezíně), studium F. Dicker-Brandeisové v Bauhausu (učitelé, zaměření, její práce v rámci studia), směry v době jejího studia.
Metodika zaměření: Studentka k vyhodnocení pojetí a metodického přístupu Friedl Dicker-Brandiesové využije analytický a terminologický aparát artefiletiky.
Rozsah příloh (ilustrací, schémat) závisí na potřebách výzkumu a není předem stanoven.
Zásady pro vypracování
Cíle práce: Studentka s oporou v archivní dokumentaci nebo v interview zrekonstruuje výchovné pojetí a metodický přístup Friedl Dicker-Brandiesové, na podkladě deníků, výpovědí nebo vzpomínek pamětníků z Terezína, a zejména na podkladě rozboru dětských kreseb, které vznikly pod vedením Friedl Dicker-Brandiesové v Terezíně v kontextu metodiky Bauhausu.
Studentka kromě toho vytvoří přehled životních událostí, které ovlivnily práci Friedl Dicker-Brandiesové v Terezíně (dětství, studia, její tvorba a zaměstnání v Německu, tvorba a zaměstnání v Čechách, manželství, životní osudy během války, manželství, deportace, život a práce v Terezíně), studium F. Dicker-Brandeisové v Bauhausu (učitelé, zaměření, její práce v rámci studia), směry v době jejího studia.
Metodika zaměření: Studentka k vyhodnocení pojetí a metodického přístupu Friedl Dicker-Brandiesové využije analytický a terminologický aparát artefiletiky.
Rozsah příloh (ilustrací, schémat) závisí na potřebách výzkumu a není předem stanoven.
Seznam doporučené literatury
Art, music and education as strategies for survival : Theresienstadt 1941-45, New York, Herodias, 2001, ISBN 1-928746-11-X
RUBIN, S.G.: Fireflies in the dark : the story of Friedl Diker-Brandeis and the children of Terezin. New York, Holiday House, 2000. 47 s. ISBN 0-8234-1681.
MAKAROVÁ, E.: Friedl Dicker-Brandeisová . Český Krumlov, Egon Schiele centrum, 2000. 105s.
PAŘÍK, A.: Friedl Dicker Brandeisová 1898-1944. Praha, Státní židovské muzeum v Praze, 1988. 72s.
MAKAROVÁ, E.: From Bauhaus to Terezín. Jerusalem, Yad Vashem, 1990. 48s.
BRENNER-WONSCHICK, H.: Děvčata z pokoje 28. Brno, Barrister & Principal, 2007. 294 s. ISBN 80-87029-03-8
MAKAROVÁ, E., MAKAROV, S., KUPERMAN, V.: Univerzita přežití. Praha , G plus G, 2002. 213 s. ISBN 80-86103-54-4
SLAVÍK,, J.; WAWROSZ, P.:Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). II. díl. Praha : Univerzita Karlova ? Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
Slavík, J. (2001) Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). 1. díl. Praha , Univerzita Karlova ? Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
SLAVÍK,, J.; WAWROSZ, P.: Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). 2. díl. Praha , Univerzita Karlova ? Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
ITTEN, J.: Design and form. London, Thames and Hudson, 1987. 135 s. ISBN 0-500-27067-8.
ITTEN, J.: Das frühe Bauhaus und Johannes Itten. Ostfildern, Hatje, 1994. 567 s. ISBN 37757050.
DROSTE, M.: Bauhaus : 1919-1933.Praha, Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-881-1.
Seznam doporučené literatury
Art, music and education as strategies for survival : Theresienstadt 1941-45, New York, Herodias, 2001, ISBN 1-928746-11-X
RUBIN, S.G.: Fireflies in the dark : the story of Friedl Diker-Brandeis and the children of Terezin. New York, Holiday House, 2000. 47 s. ISBN 0-8234-1681.
MAKAROVÁ, E.: Friedl Dicker-Brandeisová . Český Krumlov, Egon Schiele centrum, 2000. 105s.
PAŘÍK, A.: Friedl Dicker Brandeisová 1898-1944. Praha, Státní židovské muzeum v Praze, 1988. 72s.
MAKAROVÁ, E.: From Bauhaus to Terezín. Jerusalem, Yad Vashem, 1990. 48s.
BRENNER-WONSCHICK, H.: Děvčata z pokoje 28. Brno, Barrister & Principal, 2007. 294 s. ISBN 80-87029-03-8
MAKAROVÁ, E., MAKAROV, S., KUPERMAN, V.: Univerzita přežití. Praha , G plus G, 2002. 213 s. ISBN 80-86103-54-4
SLAVÍK,, J.; WAWROSZ, P.:Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). II. díl. Praha : Univerzita Karlova ? Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
Slavík, J. (2001) Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). 1. díl. Praha , Univerzita Karlova ? Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
SLAVÍK,, J.; WAWROSZ, P.: Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). 2. díl. Praha , Univerzita Karlova ? Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
ITTEN, J.: Design and form. London, Thames and Hudson, 1987. 135 s. ISBN 0-500-27067-8.
ITTEN, J.: Das frühe Bauhaus und Johannes Itten. Ostfildern, Hatje, 1994. 567 s. ISBN 37757050.
DROSTE, M.: Bauhaus : 1919-1933.Praha, Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-881-1.