Tato diplomová práce se zabývá rozborem stávajících teoretických podkladů k problematice proměnlivosti socio-profesní role učitele výtvarné výchovy. Pojednává o specifických rolích učitele výtvarné výchovy, jejichž projevy lze předpokládat v jeho práci. Tyto role a jejich projevy následně vyhledává pozorováním v terénu přímé výuky a kategorizuje dvojím způsobem tak, aby získala centrální a pomocné kategorie sytící hlavní výzkumnou otázku: Do jakých rolí se ve své práci dostává učitel výtvarné výchovy, v jaké míře a podobě? Jako hlavní metoda byl použit kvalitativní výzkum, a to pragmatická kombinace zakotvené teorie a etnografie.
Annotation in English
This thesis deals with analysis of existing theoretical background to the issue of variability of socio-professional role of teachers of art education. It discusses the specific roles of art teacher, whose manifestations can be expected in his/her work. These roles and their manifestations then searches for observation in the field of direct instruction and categorizes two ways to obtain the central and auxiliary categories satiating main research question: Which role in their work receives an art teacher, to what extent and form? As the main method used was qualitative research, and pragmatic combination of grounded theory and ethnography.
Keywords
role učitele výtvarné výchovy, pedagog, psycholog, výtvarník, socioprofesní role, kvalitativní výzkum, kategorie, pozorování
Keywords in English
roles of an art teacher, pedagogue, psychologist, artist, socio-professional roles, qualitative research, category, observing
Length of the covering note
101 s.
Language
CZ
Annotation
Tato diplomová práce se zabývá rozborem stávajících teoretických podkladů k problematice proměnlivosti socio-profesní role učitele výtvarné výchovy. Pojednává o specifických rolích učitele výtvarné výchovy, jejichž projevy lze předpokládat v jeho práci. Tyto role a jejich projevy následně vyhledává pozorováním v terénu přímé výuky a kategorizuje dvojím způsobem tak, aby získala centrální a pomocné kategorie sytící hlavní výzkumnou otázku: Do jakých rolí se ve své práci dostává učitel výtvarné výchovy, v jaké míře a podobě? Jako hlavní metoda byl použit kvalitativní výzkum, a to pragmatická kombinace zakotvené teorie a etnografie.
Annotation in English
This thesis deals with analysis of existing theoretical background to the issue of variability of socio-professional role of teachers of art education. It discusses the specific roles of art teacher, whose manifestations can be expected in his/her work. These roles and their manifestations then searches for observation in the field of direct instruction and categorizes two ways to obtain the central and auxiliary categories satiating main research question: Which role in their work receives an art teacher, to what extent and form? As the main method used was qualitative research, and pragmatic combination of grounded theory and ethnography.
Keywords
role učitele výtvarné výchovy, pedagog, psycholog, výtvarník, socioprofesní role, kvalitativní výzkum, kategorie, pozorování
Keywords in English
roles of an art teacher, pedagogue, psychologist, artist, socio-professional roles, qualitative research, category, observing
Research Plan
Zadaný úkol obsahuje rozbor stávajících teoretických poznatků o problematice, výzkumnou empirickou sondu v terénu přímé výuky zaměřenou na danou problematiku, její následný rozbor kvalitativní metodou a závěr - vliv dosažených poznatků na stávající přístup ve výuce výtvarné výchovy, vzdělávání budoucích pedagogů a celoživotní vzdělávání pedagogů v praxi.
Research Plan
Zadaný úkol obsahuje rozbor stávajících teoretických poznatků o problematice, výzkumnou empirickou sondu v terénu přímé výuky zaměřenou na danou problematiku, její následný rozbor kvalitativní metodou a závěr - vliv dosažených poznatků na stávající přístup ve výuce výtvarné výchovy, vzdělávání budoucích pedagogů a celoživotní vzdělávání pedagogů v praxi.
Recommended resources
Helus,Z. Sociální psychologie pro pedagogy, Praha 2007, Grada publishing, ISBN 8024711683
Čáp, Jan - Mareš, Jiří [pedagog]. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-.
Řezáč, Jaroslav. Sociální psychologie [Řezáč, 1998]. Brno : Paido - edice pedagogické literatury, 1998. 268 s. ISBN 80-85931-48-6
Vágnerová, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2005. 430 s. ISBN 8024610744.
Lazarová Bohumíra, Netradiční role učitele, Paido, 2005,ISBN 8073151154
Nakonečný, M. Sociální psychologie. Praha: Academia, 1999. ISBN 80-200-0690-7.
Čížková, J. Přehled sociální psychologie. Olomouc: UP, 2000. ISBN 80-244-0150-9
Řezáč, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-48-6
Černoušková, V. Sociální psychologie pro učitele. Učební text. Olomouc: PřF UP, 1989.
http://www.rvp.cz/clanek/763/2599 tento a další články Metodický portál RVP
Slavík, J. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky) 1. díl, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8
Slavík, J - Wawrosz, P. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky) 2. díl, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3
Yalom, I. D. Taotie a praxe skupinové psychoterapie, Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-304-8
Valenta, J., Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno : AISIS 2006
http://www.artefiletika.cz
Recommended resources
Helus,Z. Sociální psychologie pro pedagogy, Praha 2007, Grada publishing, ISBN 8024711683
Čáp, Jan - Mareš, Jiří [pedagog]. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-.
Řezáč, Jaroslav. Sociální psychologie [Řezáč, 1998]. Brno : Paido - edice pedagogické literatury, 1998. 268 s. ISBN 80-85931-48-6
Vágnerová, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2005. 430 s. ISBN 8024610744.
Lazarová Bohumíra, Netradiční role učitele, Paido, 2005,ISBN 8073151154
Nakonečný, M. Sociální psychologie. Praha: Academia, 1999. ISBN 80-200-0690-7.
Čížková, J. Přehled sociální psychologie. Olomouc: UP, 2000. ISBN 80-244-0150-9
Řezáč, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-48-6
Černoušková, V. Sociální psychologie pro učitele. Učební text. Olomouc: PřF UP, 1989.
http://www.rvp.cz/clanek/763/2599 tento a další články Metodický portál RVP
Slavík, J. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky) 1. díl, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8
Slavík, J - Wawrosz, P. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky) 2. díl, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3
Yalom, I. D. Taotie a praxe skupinové psychoterapie, Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-304-8
Valenta, J., Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno : AISIS 2006
http://www.artefiletika.cz