Tato diplomová práce popisuje projekt s názvem Výukový projekt s uplatněním hudby romantismu na druhém stupni základní školy. Práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a praktické. První část popisuje problémy hudební výchovy, současné české kurikulární dokumenty, bývalé kurikulární dokumenty a rozdíly mezi nimi. Následující část uvádí základní znaky romantismu. Následuje dotazníkový průzkum konotativního významu pojmů "romantismus" a "romantický". Poté jsou hodnoceny nejběžnější učebnice hu
ební výchovy. Následuje popis a rozbor metod a forem vyučování. Poslední kapitola teoretické části dává návod, jak vytvořit vzdělávací projekt.
Praktická část popisuje jednodenní projekt představený na Základní škole v Černovicích. Tento byl založen na integraci předmětů s cílem propojit důležité informace o období romantismu. Předměty spojené v rámci projektu jsou: fyzika, český jazyk, dějepis, výtvarná výchova a hudební výchova.
Anotace v angličtině
This diploma work describes a project called Educational project using music of the romantic period on higher level of basic schools. The work is divided into two parts ? a theoretical and a practical one. The first part describes problems of a music education, current Czech curriculum documents as well as former curriculum documents and the changes between them. Following part is addressed to the description of what the basic signs of the romanticism are and pupils? opinions on what the words r
mantic and romanticism mean (connotation). After this chapter some of the most common music textbooks are evaluated. Then the educational forms and methods are commented. The last chapter of the theoretical part gives instructions how to make an educational project.
The practical part describes a project introduced at the Czernowitz basic eco-school. The one-day project is based on an integration of school subjects in order to interlink key-information about romanticism in several school subjects. The subjects joined together for this project are: Physics, Czech, History, Art and Music.
Klíčová slova
kurikulum, integrace, hudba romantismu, výukový projekt
Klíčová slova v angličtině
music of the romantic period, project, curriculum, integration
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce popisuje projekt s názvem Výukový projekt s uplatněním hudby romantismu na druhém stupni základní školy. Práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a praktické. První část popisuje problémy hudební výchovy, současné české kurikulární dokumenty, bývalé kurikulární dokumenty a rozdíly mezi nimi. Následující část uvádí základní znaky romantismu. Následuje dotazníkový průzkum konotativního významu pojmů "romantismus" a "romantický". Poté jsou hodnoceny nejběžnější učebnice hu
ební výchovy. Následuje popis a rozbor metod a forem vyučování. Poslední kapitola teoretické části dává návod, jak vytvořit vzdělávací projekt.
Praktická část popisuje jednodenní projekt představený na Základní škole v Černovicích. Tento byl založen na integraci předmětů s cílem propojit důležité informace o období romantismu. Předměty spojené v rámci projektu jsou: fyzika, český jazyk, dějepis, výtvarná výchova a hudební výchova.
Anotace v angličtině
This diploma work describes a project called Educational project using music of the romantic period on higher level of basic schools. The work is divided into two parts ? a theoretical and a practical one. The first part describes problems of a music education, current Czech curriculum documents as well as former curriculum documents and the changes between them. Following part is addressed to the description of what the basic signs of the romanticism are and pupils? opinions on what the words r
mantic and romanticism mean (connotation). After this chapter some of the most common music textbooks are evaluated. Then the educational forms and methods are commented. The last chapter of the theoretical part gives instructions how to make an educational project.
The practical part describes a project introduced at the Czernowitz basic eco-school. The one-day project is based on an integration of school subjects in order to interlink key-information about romanticism in several school subjects. The subjects joined together for this project are: Physics, Czech, History, Art and Music.
Klíčová slova
kurikulum, integrace, hudba romantismu, výukový projekt
Klíčová slova v angličtině
music of the romantic period, project, curriculum, integration
Zásady pro vypracování
1. Zhodnocení aktuálního stavu předmětu Hudební výchova s přihlédnutím k cílům a požadavkům RVP ZV.
2. Romantismus v hudbě (objasnění pojmu, znaky hudebního romantismu, uplatnění skladeb z období romantismu v učebnicích hudební výchovy).
3. Návrh vlastního výukového projektu.
4. Ověření zpracovaného výukového projektu na 2. stupni základní školy.
5. Závěry a doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1. Zhodnocení aktuálního stavu předmětu Hudební výchova s přihlédnutím k cílům a požadavkům RVP ZV.
2. Romantismus v hudbě (objasnění pojmu, znaky hudebního romantismu, uplatnění skladeb z období romantismu v učebnicích hudební výchovy).
3. Návrh vlastního výukového projektu.
4. Ověření zpracovaného výukového projektu na 2. stupni základní školy.
5. Závěry a doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
HERDEN, J. : My pozor dáme a nejen posloucháme, Scientia : Praha, 1997
CHARALAMBIDIS, Alexandros, CÍSAŘ, Zbyněk, HURNÍK, Lukáš: Hudební výchova 1 a 2 pro gymnázia, 1. vydání, Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2003.
MICHALÍK, P., ROUB, Z., VRBÍK, V.: Zpracování diplomové a bakalářské práce na počítači, 1. vydání, Plzeň : Západočeská univerzita, 2002.
Poslech hudby : sborník příspěvků z konference konané na Pedagogické fakultě UK v Praze / Univerzita Karlova, Praha : Univerzita Karlova, 1998.
SEDLÁK, F.: Nové cesty hudební výchovy. SPN : Praha, 1977.
SMOLKA, Jaroslav a kol.: Dějiny hudby, 1. vydání, Praha : Togga agency, 2001.
Seznam doporučené literatury
HERDEN, J. : My pozor dáme a nejen posloucháme, Scientia : Praha, 1997
CHARALAMBIDIS, Alexandros, CÍSAŘ, Zbyněk, HURNÍK, Lukáš: Hudební výchova 1 a 2 pro gymnázia, 1. vydání, Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2003.
MICHALÍK, P., ROUB, Z., VRBÍK, V.: Zpracování diplomové a bakalářské práce na počítači, 1. vydání, Plzeň : Západočeská univerzita, 2002.
Poslech hudby : sborník příspěvků z konference konané na Pedagogické fakultě UK v Praze / Univerzita Karlova, Praha : Univerzita Karlova, 1998.
SEDLÁK, F.: Nové cesty hudební výchovy. SPN : Praha, 1977.
SMOLKA, Jaroslav a kol.: Dějiny hudby, 1. vydání, Praha : Togga agency, 2001.