Tato práce se zaměřuje zejména na současnou podobu tradiční hudby v zemích osídlených keltskými etniky a zabývá se i otázkou vymezení pojmu keltská hudba.
První část této práce je zaměřena na stručnou historii keltských národů (Irů, Skotů, Velšanů a Bretonců) a zejména na vývoj jejich kultury.
Ve druhé části se zaměřuje na hudbu irskou. Jedná se o hudební charakteristiku, notové ukázky a výčet interpretů novodobé keltské hudby, tedy většinou od 60. let 20. století (The Chieftains, The Dubliners, Planxty atd.).
V dalších kapitolách můžete najít stručný popis hudby a výčet interpretů z Walesu, Galicie a Asturie a z kanadského ostrova Cape Breton.
Nejdůležitější je část zabývající se hudbou bretaňskou. Zde se popisuje kultura Bretaně, její tradiční hudební nástroje. Můžete zde najít kapitolu o druzích tradičního zpěvu či kapitolu o bretaňských tancích, včetně notových ukázek. Následuje obsáhlý výčet a charakteristika interpretů tradiční bretaňské hudby od 60. let 20. století až do dnešních dnů.
V poslední kapitole je popsána situace kolem keltské hudby v Čechách. Její interpreti, propagátoři a současný stav této hudby.
Annotation in English
The main focus of the thesis is the contemporary form of traditional music in areas settled by Celtic speakers; it also attempts to delimit the very concept of ?Celtic music?.
The first part maps the history of the Celtic peoples, namely the Irish, the Scottish, the Welsh and the Bretons, especially their cultural histories. The second part narrows the focus to the music of Ireland and its characterictic features, and includes notated excerpts as well as a list of its contemporary performers from the 1960?s onwards. The following chapters contain consise descriptions of the traditional musics of Wales, Galicia, Asturias and Cape Breton, including a list of the relevant performers.
The principal part of the thesis is devoted to the music of Brittany. It gives account of the traditional culture of the region, its indigenous musical instruments, its traditional song genres, as well as folk dances, including notated excerpts. It contains a comprehensive list and overviews of the performers of Breton traditional music from the 1960?s onwards. The final chapter outlines the contemporary Celtic music circuit in the Czech Republic, its performers and popularisers.
Keywords
historie keltské hudby, keltská hudba, irská hudba, skotská hudba, velšská hudba, hudba z Galicie, hudba z Cape Breton, bretaňská hudba, tradiční hudební nástroje, bretaňské tance, interpreti keltské hudby, keltská hudba v čechách
Keywords in English
history of celtic music, celtic music, irish music, scottish music, welsh music, music from Galicia, music from Cape Breton, breton music, traditional musical instruments, breton dances, interprets of celtic music, celtic music in Czech Republic
Length of the covering note
78 s.
Language
CZ
Annotation
Tato práce se zaměřuje zejména na současnou podobu tradiční hudby v zemích osídlených keltskými etniky a zabývá se i otázkou vymezení pojmu keltská hudba.
První část této práce je zaměřena na stručnou historii keltských národů (Irů, Skotů, Velšanů a Bretonců) a zejména na vývoj jejich kultury.
Ve druhé části se zaměřuje na hudbu irskou. Jedná se o hudební charakteristiku, notové ukázky a výčet interpretů novodobé keltské hudby, tedy většinou od 60. let 20. století (The Chieftains, The Dubliners, Planxty atd.).
V dalších kapitolách můžete najít stručný popis hudby a výčet interpretů z Walesu, Galicie a Asturie a z kanadského ostrova Cape Breton.
Nejdůležitější je část zabývající se hudbou bretaňskou. Zde se popisuje kultura Bretaně, její tradiční hudební nástroje. Můžete zde najít kapitolu o druzích tradičního zpěvu či kapitolu o bretaňských tancích, včetně notových ukázek. Následuje obsáhlý výčet a charakteristika interpretů tradiční bretaňské hudby od 60. let 20. století až do dnešních dnů.
V poslední kapitole je popsána situace kolem keltské hudby v Čechách. Její interpreti, propagátoři a současný stav této hudby.
Annotation in English
The main focus of the thesis is the contemporary form of traditional music in areas settled by Celtic speakers; it also attempts to delimit the very concept of ?Celtic music?.
The first part maps the history of the Celtic peoples, namely the Irish, the Scottish, the Welsh and the Bretons, especially their cultural histories. The second part narrows the focus to the music of Ireland and its characterictic features, and includes notated excerpts as well as a list of its contemporary performers from the 1960?s onwards. The following chapters contain consise descriptions of the traditional musics of Wales, Galicia, Asturias and Cape Breton, including a list of the relevant performers.
The principal part of the thesis is devoted to the music of Brittany. It gives account of the traditional culture of the region, its indigenous musical instruments, its traditional song genres, as well as folk dances, including notated excerpts. It contains a comprehensive list and overviews of the performers of Breton traditional music from the 1960?s onwards. The final chapter outlines the contemporary Celtic music circuit in the Czech Republic, its performers and popularisers.
Keywords
historie keltské hudby, keltská hudba, irská hudba, skotská hudba, velšská hudba, hudba z Galicie, hudba z Cape Breton, bretaňská hudba, tradiční hudební nástroje, bretaňské tance, interpreti keltské hudby, keltská hudba v čechách
Keywords in English
history of celtic music, celtic music, irish music, scottish music, welsh music, music from Galicia, music from Cape Breton, breton music, traditional musical instruments, breton dances, interprets of celtic music, celtic music in Czech Republic
Research Plan
- nashromáždění potřebného materiálu
- pravidelné konzultace s vedoucím práce
- dodržení pokynů vedoucího práce a všech příslušných pravidel
- hrubá osnova práce:
Co je to keltská hudba, jak vznikla a proč.
Stručná historie keltských národů.
Současná keltská hudba, země kde vzniká, interpreti.
Bretaňská hudba, její historie a současnost, tradiční hudební nástroje, bretaňské
tance.
Keltská hudba v Čechách.
Research Plan
- nashromáždění potřebného materiálu
- pravidelné konzultace s vedoucím práce
- dodržení pokynů vedoucího práce a všech příslušných pravidel
- hrubá osnova práce:
Co je to keltská hudba, jak vznikla a proč.
Stručná historie keltských národů.
Současná keltská hudba, země kde vzniká, interpreti.
Bretaňská hudba, její historie a současnost, tradiční hudební nástroje, bretaňské
tance.
Keltská hudba v Čechách.