- The following mandatory fields are not filled in for this Thesis.: Title in English, Annotation, Annotation in English, Keywords, Keywords in English, Length of thesis
Main topic
Artefiletický přístup k žákům s poruchami autistického spektra
Main topic in English
Artephiletik Access to the Children with Pervasive Developmental Disorder
Title according to student
Artefiletický přístup k žákům s poruchami autistického spektra
Diplomová práce má charakter deskriptivní studie artefiletického přístupu k žákům s poruchami autistického spektra.
V úvodní části diplomantka zpracuje krátký didakticko-teoretický vstup, v němž obecně vymezí charakteristiku artefiletického přístupu a shromáždí informace o typických znacích žáků s poruchou autistického spektra.
V dalším oddíle vypracuje projekt výtvarných úkolů (minimální rozsah 3 vyučovací jednotky), který bude následně realizován s žáky autistické třídy (5 osob), doplněné o žáky 1. st. ZŠ (kontrolní skupina).
Každý úkol bude představen formou podrobného návrhu (zadání učební úlohy a případně širší horizont vymezený socio-kulturními kontexty).
Další část bude zaměřena na reflexi samotné realizace výuky, shromažďování dat pro kazuistiky jednotlivých žáků při výrazové hře, její reflexi a interpretaci. Sběr dat bude prováděn reflektivními bilancemi a fotodokumentací prací žáků.
Cílem práce je sledovat rozdíly mezi výtvarnými aktivitami autistických žáků a kontrolní skupiny, porovnat přípravný tvar pedagogického díla s proměnami vznikajícími při jeho realizaci, a představit možnosti práce učitele artefiletickým přístupem k žákům s poruchami autistického spektra.
Research Plan
Diplomová práce má charakter deskriptivní studie artefiletického přístupu k žákům s poruchami autistického spektra.
V úvodní části diplomantka zpracuje krátký didakticko-teoretický vstup, v němž obecně vymezí charakteristiku artefiletického přístupu a shromáždí informace o typických znacích žáků s poruchou autistického spektra.
V dalším oddíle vypracuje projekt výtvarných úkolů (minimální rozsah 3 vyučovací jednotky), který bude následně realizován s žáky autistické třídy (5 osob), doplněné o žáky 1. st. ZŠ (kontrolní skupina).
Každý úkol bude představen formou podrobného návrhu (zadání učební úlohy a případně širší horizont vymezený socio-kulturními kontexty).
Další část bude zaměřena na reflexi samotné realizace výuky, shromažďování dat pro kazuistiky jednotlivých žáků při výrazové hře, její reflexi a interpretaci. Sběr dat bude prováděn reflektivními bilancemi a fotodokumentací prací žáků.
Cílem práce je sledovat rozdíly mezi výtvarnými aktivitami autistických žáků a kontrolní skupiny, porovnat přípravný tvar pedagogického díla s proměnami vznikajícími při jeho realizaci, a představit možnosti práce učitele artefiletickým přístupem k žákům s poruchami autistického spektra.
Recommended resources
KOCOURKOVÁ, J., HORT, V. a kol.:Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha, Portál 2000. ISBN 80-7178-472-9
PIAGET, J.: Psychologie inteligence. Praha, Portál 1999. ISBN 80-7178-309-9
SLAVÍK, J.: Od výrazu k dialogu.Praha, Karolinum 1997. ISBN 80-7184-437-3
SLAVÍK, J.: Umění zážitku,zážitek umění(I.díl). Praha, Univerzita Karlova 2001.
ISBN 80-7290-066-8
SLAVÍK, J.: Umění zážitku,zážitek umění(2.díl). Praha, Univerzita Karlova 2004
ISBN 80-7290-130-3
SLAVÍKOVÁ,V., SLAVÍK, J., ELIÁŠOVÁ, S.: Dívej se, tvoř a povídej. Praha, Portál 2007.ISBN 978-80-7367-322-2
SLAVÍKOVÁ,V., SLAVÍK,J., HAZUKOVÁ,H.: Výtvarné čarování. Praha, Univerzita Karlova 2003.ISBN 80-7290-016-1
THOROVÁ, K.: Poruchy autistického spektra. Praha, Portál 2006. ISBN 80-7367-091-7
UHLÍŘ, J.: Tvoříme ve stylu známých malířů.Praha, Portál 2002. ISBN 80-7178-670-5
VERMEULEN, P.: Autistické myšlení. Praha, Grada 2006. ISBN 80-247-1600-3
Recommended resources
KOCOURKOVÁ, J., HORT, V. a kol.:Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha, Portál 2000. ISBN 80-7178-472-9
PIAGET, J.: Psychologie inteligence. Praha, Portál 1999. ISBN 80-7178-309-9
SLAVÍK, J.: Od výrazu k dialogu.Praha, Karolinum 1997. ISBN 80-7184-437-3
SLAVÍK, J.: Umění zážitku,zážitek umění(I.díl). Praha, Univerzita Karlova 2001.
ISBN 80-7290-066-8
SLAVÍK, J.: Umění zážitku,zážitek umění(2.díl). Praha, Univerzita Karlova 2004
ISBN 80-7290-130-3
SLAVÍKOVÁ,V., SLAVÍK, J., ELIÁŠOVÁ, S.: Dívej se, tvoř a povídej. Praha, Portál 2007.ISBN 978-80-7367-322-2
SLAVÍKOVÁ,V., SLAVÍK,J., HAZUKOVÁ,H.: Výtvarné čarování. Praha, Univerzita Karlova 2003.ISBN 80-7290-016-1
THOROVÁ, K.: Poruchy autistického spektra. Praha, Portál 2006. ISBN 80-7367-091-7
UHLÍŘ, J.: Tvoříme ve stylu známých malířů.Praha, Portál 2002. ISBN 80-7178-670-5
VERMEULEN, P.: Autistické myšlení. Praha, Grada 2006. ISBN 80-247-1600-3