Diplomová práce prezentuje výsledky tří kvalitativních výzkumných šetření. Kladla si za cíl nashromáždit co nejvíce údajů a názorů na systémy a přístupy českých a vybraných zahraničních škol k dětem s ADHD. Z pramenů odborné literatury, formou rozhovorů a diskuzemi s rodiči a vychovateli dětí s hyperkinetickou poruchou byly zjištěny informace a názory o jednotlivých systémech a konkrétních přístupech k výchově a vzdělávání těchto dětí. Smyslem výzkumu bylo analyzovat, utřídit a porovnat poznatky, které jsme na základě zkoumání teoretických i praktických zjištění zaznamenali, a rovněž posoudit, ve kterých oblastech edukace se s jinými zeměmi shodujeme, nebo rozcházíme a je-li možné se z nových zjištění poučit.
Anotace v angličtině
This thesis presents the results of three qualitative research investigation. The goal was to gather as much information and opinions on systems and approaches of selected Czech and foreign schools for children with ADHD as possible. Information and opinions about the various systems and specific approaches of this education wereobtained from literature sources, interviews and discussions with parents and educators. The purpose of the research was to analyze, classify and compare the specific area of knowledge and, with respect to the theoretical and practical findings to consider in which areas of education selected countries agree, or splitand if it is possible to learn from new findings.
Klíčová slova
ADHD, děti, škola, vzdělávání, výchova, Česká republika, Evropské země, porovnání, přístupy
Klíčová slova v angličtině
ADHD, children, school, education, Czech republic, European countries, comparison, access
Rozsah průvodní práce
142
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce prezentuje výsledky tří kvalitativních výzkumných šetření. Kladla si za cíl nashromáždit co nejvíce údajů a názorů na systémy a přístupy českých a vybraných zahraničních škol k dětem s ADHD. Z pramenů odborné literatury, formou rozhovorů a diskuzemi s rodiči a vychovateli dětí s hyperkinetickou poruchou byly zjištěny informace a názory o jednotlivých systémech a konkrétních přístupech k výchově a vzdělávání těchto dětí. Smyslem výzkumu bylo analyzovat, utřídit a porovnat poznatky, které jsme na základě zkoumání teoretických i praktických zjištění zaznamenali, a rovněž posoudit, ve kterých oblastech edukace se s jinými zeměmi shodujeme, nebo rozcházíme a je-li možné se z nových zjištění poučit.
Anotace v angličtině
This thesis presents the results of three qualitative research investigation. The goal was to gather as much information and opinions on systems and approaches of selected Czech and foreign schools for children with ADHD as possible. Information and opinions about the various systems and specific approaches of this education wereobtained from literature sources, interviews and discussions with parents and educators. The purpose of the research was to analyze, classify and compare the specific area of knowledge and, with respect to the theoretical and practical findings to consider in which areas of education selected countries agree, or splitand if it is possible to learn from new findings.
Klíčová slova
ADHD, děti, škola, vzdělávání, výchova, Česká republika, Evropské země, porovnání, přístupy
Klíčová slova v angličtině
ADHD, children, school, education, Czech republic, European countries, comparison, access
Zásady pro vypracování
1. Prezentace metodologie a výsledků kvalitativně odlišných šetření v mezinárodním kontextu\\
2. Zajištění biografických informací o dětech s ADHD, identifikace kritické životní situace v osobnostní, sociální a edukační oblasti dítěte, nalezení pravděpodobných opakujících se jevů a diferenciované srovnání odlišností uprostřed zvoleného segmentu evropských zemí\\
3. Aplikace metody ohniskové skupiny tvořené rodiči dětí s ADHD\\
4. Provedení výzkumu pomocí metody skupinové interakce mezi rodiči diskutujícími nad problematikou edukace svých dětí\\
5. Shromáždění individuálně odlišných pohledů na vzdělávání dětí s ADHD optikou progresivní internacionální výměny i souhrnného kontextu
Zásady pro vypracování
1. Prezentace metodologie a výsledků kvalitativně odlišných šetření v mezinárodním kontextu\\
2. Zajištění biografických informací o dětech s ADHD, identifikace kritické životní situace v osobnostní, sociální a edukační oblasti dítěte, nalezení pravděpodobných opakujících se jevů a diferenciované srovnání odlišností uprostřed zvoleného segmentu evropských zemí\\
3. Aplikace metody ohniskové skupiny tvořené rodiči dětí s ADHD\\
4. Provedení výzkumu pomocí metody skupinové interakce mezi rodiči diskutujícími nad problematikou edukace svých dětí\\
5. Shromáždění individuálně odlišných pohledů na vzdělávání dětí s ADHD optikou progresivní internacionální výměny i souhrnného kontextu
Seznam doporučené literatury
BARKLEY, R. A. ADHD in the classroom : strategies for teachers, programm manual. New York/London : Guilford Press, 1994. ISBN 978-1-59385-418-8.\\
DRTÍLKOVÁ, I.; ŠERÝ, O. et al. Hyperkinetická porucha ADHD. Praha : Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-419-5.\\
HEUBECK, B.; PHILLIPS, J.; LAUTH, G. W.; NAUMANN, K. Unterrichten von Kindern mit Aufmerksamkeitsstörung und Hyperaktivität ? eine interkulturelle Studie. Köln : Universität, 2001. ISBN 978-3-638-39071-2.\\
MORGAN, D. L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice : Albert, 2001. ISBN 80-85834-77-4.\\
RIEFOVÁ, S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole : praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-287-4.\\
Seznam doporučené literatury
BARKLEY, R. A. ADHD in the classroom : strategies for teachers, programm manual. New York/London : Guilford Press, 1994. ISBN 978-1-59385-418-8.\\
DRTÍLKOVÁ, I.; ŠERÝ, O. et al. Hyperkinetická porucha ADHD. Praha : Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-419-5.\\
HEUBECK, B.; PHILLIPS, J.; LAUTH, G. W.; NAUMANN, K. Unterrichten von Kindern mit Aufmerksamkeitsstörung und Hyperaktivität ? eine interkulturelle Studie. Köln : Universität, 2001. ISBN 978-3-638-39071-2.\\
MORGAN, D. L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice : Albert, 2001. ISBN 80-85834-77-4.\\
RIEFOVÁ, S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole : praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-287-4.\\