Diplomová práce "Možnosti dramatické výchovy v programech nespecifické prevence na základních školách" se zabývá přínosem využití metod a technik dramatické výchovy ve výukových programech školské primární prevence.
V teoretické části vymezuje dvě základní oblasti zájmu i jejich terminologii. Nabízí též obecné srovnání východisek, témat a cílů. Připojuje věcné informace o Projektu K3 činného na základních školách v Plzni a přilehlém okolí. Jeho činnost se stala zdrojem pro praktickou část práce.
Praktická část obsahuje analýzu vybraného výukového programu, představení divadla ve výchově a s ním spojený workshop k tématu. Na základě osobní zkušenosti a pozorování se snaží popsat, v čem spočívá přínos využití dramatické výchovy jako nástroje v programech nespecifické primární prevence a kde naopak je možno spatřovat případná rizika
Autor je členem týmu Projektu K3, aktivně se podílí na jeho činnosti jako lektor a jako tvůrce výukových programů.
Anotace v angličtině
The thesis "Possibilities of drama in education in the non-specific prevention programs in primary schools" deals with beneficial use of methods and techniques of drama in education in educational programmes for school-based primary prevention.
In the theoretical part two main areas of interest and their terminology are defined. It also offers a general comparison of basis, themes and goals. Factual information about Project K3 which is active in primary schools in Pilsen and the surrounding area is included. The Project´s activities became the source for the practical part of the work.
The practical part includes an analysis of chosen training program, an introduction of theater in education and associated workshop. Using his personal experience and observation, author tries to describe the benefits of drama as a tool in education programmes for non-specific primary prevention, and the potential risks.
The author is a member of the Project K3 team, he is actively involved in its activities as a teacher and as a creator of educational programmes.
Klíčová slova
dramatická výchova, školská primární prevence, nespecifická primární prevence, program, divadlo ve výchově, strukturované drama, Projekt K3.
Klíčová slova v angličtině
drama in education, school-based primary prevention, non-specific primary prevention, programme, theatre in education, role drama, Project K3.
Rozsah průvodní práce
50
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce "Možnosti dramatické výchovy v programech nespecifické prevence na základních školách" se zabývá přínosem využití metod a technik dramatické výchovy ve výukových programech školské primární prevence.
V teoretické části vymezuje dvě základní oblasti zájmu i jejich terminologii. Nabízí též obecné srovnání východisek, témat a cílů. Připojuje věcné informace o Projektu K3 činného na základních školách v Plzni a přilehlém okolí. Jeho činnost se stala zdrojem pro praktickou část práce.
Praktická část obsahuje analýzu vybraného výukového programu, představení divadla ve výchově a s ním spojený workshop k tématu. Na základě osobní zkušenosti a pozorování se snaží popsat, v čem spočívá přínos využití dramatické výchovy jako nástroje v programech nespecifické primární prevence a kde naopak je možno spatřovat případná rizika
Autor je členem týmu Projektu K3, aktivně se podílí na jeho činnosti jako lektor a jako tvůrce výukových programů.
Anotace v angličtině
The thesis "Possibilities of drama in education in the non-specific prevention programs in primary schools" deals with beneficial use of methods and techniques of drama in education in educational programmes for school-based primary prevention.
In the theoretical part two main areas of interest and their terminology are defined. It also offers a general comparison of basis, themes and goals. Factual information about Project K3 which is active in primary schools in Pilsen and the surrounding area is included. The Project´s activities became the source for the practical part of the work.
The practical part includes an analysis of chosen training program, an introduction of theater in education and associated workshop. Using his personal experience and observation, author tries to describe the benefits of drama as a tool in education programmes for non-specific primary prevention, and the potential risks.
The author is a member of the Project K3 team, he is actively involved in its activities as a teacher and as a creator of educational programmes.
Klíčová slova
dramatická výchova, školská primární prevence, nespecifická primární prevence, program, divadlo ve výchově, strukturované drama, Projekt K3.
Klíčová slova v angličtině
drama in education, school-based primary prevention, non-specific primary prevention, programme, theatre in education, role drama, Project K3.
Zásady pro vypracování
Analýza aktuální literatury ke sledované problematice\\
Vymezit specifické funkce dramatické výchovy pomocí současné teorie\\
Objasnit postavení projektu nespecifické prevence v současném českém školství\\
Příprava konceptu praktického výzkumu\\
Realizace případové studie (projekt K3)\\
Evaluace konkrétního projektu\\
Zásady pro vypracování
Analýza aktuální literatury ke sledované problematice\\
Vymezit specifické funkce dramatické výchovy pomocí současné teorie\\
Objasnit postavení projektu nespecifické prevence v současném českém školství\\
Příprava konceptu praktického výzkumu\\
Realizace případové studie (projekt K3)\\
Evaluace konkrétního projektu\\
Seznam doporučené literatury
CLARK, J.; DOBSON, W.; GOODE, T.; NEELANDS, J. Lekce pro život - Drama a integrované kurikulum. Brno : Nakladatelství Masarykovy univerzity, 2008. ISBN 978-80-210-4580-4.\\
MORGANOVÁ, N.; SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. ISBN 80-901660-2-4.\\
VALENTA, J. Učit se být. Témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Praha : Agentura STROM, 2000. ISBN 80-86106-10-1.\\
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura STROM, 1997. ISBN 80-901954-1-5.\\
Seznam doporučené literatury
CLARK, J.; DOBSON, W.; GOODE, T.; NEELANDS, J. Lekce pro život - Drama a integrované kurikulum. Brno : Nakladatelství Masarykovy univerzity, 2008. ISBN 978-80-210-4580-4.\\
MORGANOVÁ, N.; SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. ISBN 80-901660-2-4.\\
VALENTA, J. Učit se být. Témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Praha : Agentura STROM, 2000. ISBN 80-86106-10-1.\\
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura STROM, 1997. ISBN 80-901954-1-5.\\