Diplomová práce se zabývá problematikou public relations (zkratka PR) v neziskových organizacích, přesněji v občanských sdruženích a obecně prospěšných společnostech. Práce sestává z teoretické a praktické části.
Teoretický oddíl je rozdělen do třech hlavních kapitol. V první je definován samotný obor public relations a jeho cíle a představeny jeho základní komunikační nástroje a principy. Ve stručnosti je také zmíněna oblast public relations jako významný nástroj ovlivňování veřejného mínění a nastíněn vzájemný vztah mezi public relations, reklamou a marketingem.
Druhá kapitola je věnována tématice neziskových organizací. Ve stručnosti jsou zde představeny jednotlivé právní formy organizací občanského sektoru a jejich role v kontextu vývoje demokratické společnosti. V závěru je krátce shrnuta aktuální situace neziskového sektoru v České republice.
Poslední kapitolu teoretické části tvoří samotné téma role public relations v neziskových organizacích. Jsou zde analyzovány základní rozdíly mezi PR komunikací v komerčním a nekomerčním sektoru a definovány specifika komunikace s jednotlivými cílovými skupinami. Závěr poslední kapitoly pak tvoří shrnutí konkrétních, nejvíce užívaných komunikačních nástrojů v tomto sektoru.
Součástí praktického oddílu je výzkum, ve kterém bylo osloveno celkem šestnáct zástupců neziskových organizací (8 občanských sdružení a 8 obecně prospěšných společností). Formou rozhovoru byl zjišťován jejich přístup k aktivitám public relations. Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit, zda jsou v managementu občanských sdružení a obecně prospěšných společností začleněny PR aktivity, zda je jejich realizace systematická a profesionální a jaký je jejich hlavní přínos pro danou organizaci.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to find how Czech NGOs implement PR methods. Theoretical part of the work introduces civil society and non-profit sector, the issues of public relations in general, and the role of public relations in NGOs. Practical part consists of research that was conducted in sixteen NGOs with different services - social, ecological, cultural and educational. The results of the research are presented in the conclusion chapter. NGOs are aware of the need of healthy relationships with public to meet their goals. The research shows that NGOs use PR for many reasons: to raise money, to describe services to their beneficiaries, to inform public or to distinguish themselves from other NGOs.
Klíčová slova
public relations, vztahy s veřejností, PR komunikace, marketing, veřejnost, média, media relations, komunikce, veřejné mínění, neziskové organizace, občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti, fundraising
Klíčová slova v angličtině
public reations, PR communications, marketing, public, media, media relations, communication, public opinion, non-profit organizations, fundraising
Rozsah průvodní práce
78 s. (147 700 znaků), 8 s. p.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou public relations (zkratka PR) v neziskových organizacích, přesněji v občanských sdruženích a obecně prospěšných společnostech. Práce sestává z teoretické a praktické části.
Teoretický oddíl je rozdělen do třech hlavních kapitol. V první je definován samotný obor public relations a jeho cíle a představeny jeho základní komunikační nástroje a principy. Ve stručnosti je také zmíněna oblast public relations jako významný nástroj ovlivňování veřejného mínění a nastíněn vzájemný vztah mezi public relations, reklamou a marketingem.
Druhá kapitola je věnována tématice neziskových organizací. Ve stručnosti jsou zde představeny jednotlivé právní formy organizací občanského sektoru a jejich role v kontextu vývoje demokratické společnosti. V závěru je krátce shrnuta aktuální situace neziskového sektoru v České republice.
Poslední kapitolu teoretické části tvoří samotné téma role public relations v neziskových organizacích. Jsou zde analyzovány základní rozdíly mezi PR komunikací v komerčním a nekomerčním sektoru a definovány specifika komunikace s jednotlivými cílovými skupinami. Závěr poslední kapitoly pak tvoří shrnutí konkrétních, nejvíce užívaných komunikačních nástrojů v tomto sektoru.
Součástí praktického oddílu je výzkum, ve kterém bylo osloveno celkem šestnáct zástupců neziskových organizací (8 občanských sdružení a 8 obecně prospěšných společností). Formou rozhovoru byl zjišťován jejich přístup k aktivitám public relations. Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit, zda jsou v managementu občanských sdružení a obecně prospěšných společností začleněny PR aktivity, zda je jejich realizace systematická a profesionální a jaký je jejich hlavní přínos pro danou organizaci.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to find how Czech NGOs implement PR methods. Theoretical part of the work introduces civil society and non-profit sector, the issues of public relations in general, and the role of public relations in NGOs. Practical part consists of research that was conducted in sixteen NGOs with different services - social, ecological, cultural and educational. The results of the research are presented in the conclusion chapter. NGOs are aware of the need of healthy relationships with public to meet their goals. The research shows that NGOs use PR for many reasons: to raise money, to describe services to their beneficiaries, to inform public or to distinguish themselves from other NGOs.
Klíčová slova
public relations, vztahy s veřejností, PR komunikace, marketing, veřejnost, média, media relations, komunikce, veřejné mínění, neziskové organizace, občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti, fundraising
Klíčová slova v angličtině
public reations, PR communications, marketing, public, media, media relations, communication, public opinion, non-profit organizations, fundraising
Zásady pro vypracování
1. Metoda: Analýza primárních a sekundárních zdrojů. Kvalitativní metody terénního výzkumu (rozhovor).
2. Pravidelné konzultace s vedoucí DP.
3. DP vypracovat v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Zásady pro vypracování
1. Metoda: Analýza primárních a sekundárních zdrojů. Kvalitativní metody terénního výzkumu (rozhovor).
2. Pravidelné konzultace s vedoucí DP.
3. DP vypracovat v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Seznam doporučené literatury
Čepelka, P.: Práce s veřejností v nepodnikatelském sektoru. 1. vyd. Liberec : Nadace Omega. 1997. ISBN 80-902376-0-6.
Hannagen, T.: Marketing pro neziskový sektor. 1. vyd. Praha : Management Press. 1996. ISBN 80-85943-07-7.
Moi, A.: Public relations : praktický průvodce pro neziskové organizace. Praha : Nadace VIA. 2003.
Němec, P.: Public Relations : Zásady komunikace s veřejností. 1. vyd. Praha : Management Press. 1993.ISBN 80-85603-26-8.
Pospíšil, P.: Efektivní public relations a media relations. vyd. 1. Praha : Computer Press. 2002. ISBN 80-7226-823-6.
Scott, D.: Nová pravidla marketingu a PR : naučte se využívat vydávání zpráv, blogy, podcasty, virální marketing a online média pro přímé oslovení zákazníků. vyd. 1. Brno : Zoner Press. 2008. ISBN 978-80-86815-93-0.
Svoboda, V.: Public relations moderně a účinně. 1. vyd..Praha: Grada. 2006. ISBN 80-247-0564-8.
Šimková, E.: Management a marketing v praxi neziskových organizací. vyd. 3. Hradec Králové : Gaudeamus. 2008. ISBN 978-80-7041-083-7.
Žák, J.: Public Relations organizací nestátního neziskového sektoru v České republice. 1. vyd. AGNES. 2003.
KOL. PARTNERS FOR DEMOCRATIC CHANGE SLOVAKIA Čítanka pre neziskové organizácie. Bratislava, 1998. ISBN: 80-967890-5-8.
KOL. PARTNERS FOR DEMOCRATIC CHANGE SLOVAKIA Čítanka pre pokročilé neziskové organizácie. Bratislava, 2000. SBN: 80-968095-3-9.
Public relations : (komunikace organizací) / Jitka Černá, Milan Kašík, Vilém Kunz. 1. vyd.. Praha : Vysoká škola finanční a správní, 2006. ISBN 80-86754-65-0.
Seznam doporučené literatury
Čepelka, P.: Práce s veřejností v nepodnikatelském sektoru. 1. vyd. Liberec : Nadace Omega. 1997. ISBN 80-902376-0-6.
Hannagen, T.: Marketing pro neziskový sektor. 1. vyd. Praha : Management Press. 1996. ISBN 80-85943-07-7.
Moi, A.: Public relations : praktický průvodce pro neziskové organizace. Praha : Nadace VIA. 2003.
Němec, P.: Public Relations : Zásady komunikace s veřejností. 1. vyd. Praha : Management Press. 1993.ISBN 80-85603-26-8.
Pospíšil, P.: Efektivní public relations a media relations. vyd. 1. Praha : Computer Press. 2002. ISBN 80-7226-823-6.
Scott, D.: Nová pravidla marketingu a PR : naučte se využívat vydávání zpráv, blogy, podcasty, virální marketing a online média pro přímé oslovení zákazníků. vyd. 1. Brno : Zoner Press. 2008. ISBN 978-80-86815-93-0.
Svoboda, V.: Public relations moderně a účinně. 1. vyd..Praha: Grada. 2006. ISBN 80-247-0564-8.
Šimková, E.: Management a marketing v praxi neziskových organizací. vyd. 3. Hradec Králové : Gaudeamus. 2008. ISBN 978-80-7041-083-7.
Žák, J.: Public Relations organizací nestátního neziskového sektoru v České republice. 1. vyd. AGNES. 2003.
KOL. PARTNERS FOR DEMOCRATIC CHANGE SLOVAKIA Čítanka pre neziskové organizácie. Bratislava, 1998. ISBN: 80-967890-5-8.
KOL. PARTNERS FOR DEMOCRATIC CHANGE SLOVAKIA Čítanka pre pokročilé neziskové organizácie. Bratislava, 2000. SBN: 80-968095-3-9.
Public relations : (komunikace organizací) / Jitka Černá, Milan Kašík, Vilém Kunz. 1. vyd.. Praha : Vysoká škola finanční a správní, 2006. ISBN 80-86754-65-0.