Tématem bakalářské práce je zahraniční politika v programech kandidátů na prezidenta USA 2008. Práce je rozdělena na dvě části. V první části je představena zahraniční politika Spojených států amerických z pohledu teoretických přístupů. Jsou zmíněny protikladné dvojice idealismus vs. realismus, unilateralismus vs. multilateralismus a izolacionismus vs. intervencionismus. Dále také pohled amerického profesora W. M. Meada, který rozděluje zahraniční politiku USA na čtyři ?tradiční? kategorie ? jeffersonovce, hamiltonovce, wilsonovce a jacksonovce. Ve druhé části se práce zabývá analýzou vybraných oblastí zahraniční politiky v programech kandidátů Demokratické a Republikánské strany. Největší prostor je věnován Baracku Obamovi a Johnu McCainovi, jakožto vítězům stranických primárek. Mezi zkoumané oblasti autor zařadil politiku USA vůči Iráku, Afghánistánu, Íránu, Rusku a Číně. Na základě analýzy programů a vizí, které oba kandidáti ve výše uvedených otázkách během své prezidentské kampaně prosazovali, je v závěru práce provedeno jejich přiřazení k jednotlivým teoretickým konceptům.
Anotace v angličtině
This paper focuses on topic of foreign policy in the presidential campaign in the United States of America in 2008. The paper consisted of two parts. The theory of US foreign policy is presented in the first part of the paper and is focused on comparison of idealism and realism, unilateralism and multilateralism, isolationism and interventionism. This section of the paper also deals with the concept of W. M. Mead who defines four traditional categories of US foreign policy ? jeffersonianism, hamiltonianism, wilsonianism and jacksonianism.
The paper focuses on the analysis of selected areas of US foreign policy in political programs of the Democratic Party and Republican Party in the second section of the paper. The biggest part of presented research is dedicated to Barack Obama and John McCain who won the primaries. In the research it is focused on Obama?s and McCain?s approach to the US foreign policy towards Iraq, Afghanistan, Iran, Russian Federation and China. The aim is to analyze these approaches on the basis of the presented Mead?s categorization of traditional concepts of US foreign policy.
Klíčová slova
zahraniční politika, USA, Barack Obama, John McCain, prezident, volební program, primárky
Klíčová slova v angličtině
foreign policy, USA, Barack Obama, John McCain, president, election programme, primaries
Rozsah průvodní práce
44 s. (59 600 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je zahraniční politika v programech kandidátů na prezidenta USA 2008. Práce je rozdělena na dvě části. V první části je představena zahraniční politika Spojených států amerických z pohledu teoretických přístupů. Jsou zmíněny protikladné dvojice idealismus vs. realismus, unilateralismus vs. multilateralismus a izolacionismus vs. intervencionismus. Dále také pohled amerického profesora W. M. Meada, který rozděluje zahraniční politiku USA na čtyři ?tradiční? kategorie ? jeffersonovce, hamiltonovce, wilsonovce a jacksonovce. Ve druhé části se práce zabývá analýzou vybraných oblastí zahraniční politiky v programech kandidátů Demokratické a Republikánské strany. Největší prostor je věnován Baracku Obamovi a Johnu McCainovi, jakožto vítězům stranických primárek. Mezi zkoumané oblasti autor zařadil politiku USA vůči Iráku, Afghánistánu, Íránu, Rusku a Číně. Na základě analýzy programů a vizí, které oba kandidáti ve výše uvedených otázkách během své prezidentské kampaně prosazovali, je v závěru práce provedeno jejich přiřazení k jednotlivým teoretickým konceptům.
Anotace v angličtině
This paper focuses on topic of foreign policy in the presidential campaign in the United States of America in 2008. The paper consisted of two parts. The theory of US foreign policy is presented in the first part of the paper and is focused on comparison of idealism and realism, unilateralism and multilateralism, isolationism and interventionism. This section of the paper also deals with the concept of W. M. Mead who defines four traditional categories of US foreign policy ? jeffersonianism, hamiltonianism, wilsonianism and jacksonianism.
The paper focuses on the analysis of selected areas of US foreign policy in political programs of the Democratic Party and Republican Party in the second section of the paper. The biggest part of presented research is dedicated to Barack Obama and John McCain who won the primaries. In the research it is focused on Obama?s and McCain?s approach to the US foreign policy towards Iraq, Afghanistan, Iran, Russian Federation and China. The aim is to analyze these approaches on the basis of the presented Mead?s categorization of traditional concepts of US foreign policy.
Klíčová slova
zahraniční politika, USA, Barack Obama, John McCain, prezident, volební program, primárky
Klíčová slova v angličtině
foreign policy, USA, Barack Obama, John McCain, president, election programme, primaries
Zásady pro vypracování
Zpracování materiálu a vypracování bakalářské práce podle projektu schváleného Oborovou radou studia
Zásady pro vypracování
Zpracování materiálu a vypracování bakalářské práce podle projektu schváleného Oborovou radou studia
Seznam doporučené literatury
ALBRIGHT, Madeleine: Memo to the President Elect: How We Can Restore America's Reputation and Leadership. New York, HarperCollins 2008, 317 s.
CALDA, Miloš: Nejdelší prezidentská kampaň v amerických dějinách aneb Návrat k principu vyvažování. Mezinárodní politika, č. 10, 2008, 32, s. 4-6.
DRULÁKOVÁ, Radka - DRULÁK, Petr: Tvorba a analýza zahraniční politiky. Praha, Oeconomica 2008, 197 s.
EICHLER, Jan: Perspektivy americké bezpečnostní a zahraniční politiky. Představy obou hlavních prezidentských kandidátů. Mezinárodní politika, č. 10, 2008, 32, s. 17-19.
HECLO, Hugh: Campaigning and Governing: A Conspectus. In: ORNSTEIN,
Norman - MANN, Thomas (Eds.): The Permanent Campaign and it´s Future.
Washington D. C., American Enterprise Institute and The Brookings Institution
2000, s. 1-37
HUGHES, Andrew: Defining Negative Political Advertising: Definition, Features
and Tactics. Adelaide, ANZMAC 2003, s. 163-171.
JABLONSKI, Andrzej: Politický marketing v USA: koncepce a uplatnění
v prezidentských kampaních. In: JABLONSKI, Andrzej (ed.): Politický marketing.
Úvod do teorie a praxe. Brno, Barrister and Principal 2006, s. 43-52
KAHN, Kim, Fridkin - KENNEY, Patrick: Do Negative Campaigns Mobilize or
Suppress Turnout - Clarifying the Relationship between Negativity and
Participation. American Political Science Review, 93, 1999, č. 4, s. 877-889.
ORNSTEIN, Norman - MANN, Thomas: Conclusion: The Permanent Campaign
and the Future of American Democracy. In: ORNSTEIN, Norman - MANN,
Thomas (Eds.): The Permanent Campaign and it´s Future. Washington D. C.,
American Enterprise Institute and The Brookings Institution 2000, s. 219-234.
RYBÁČKOVÁ, Jiřina: Příští stanice: listopad 2008. Mezinárodní politika, č. 2, 2007, 31, s. 13-15.
SOBOTA, Jiří: Obamův svět. Respekt, č. 46, 2008, 2, s. 36-45.
SUDLIANKOVÁ, Natálie: Americké volby a ruský pragmatismus. Mezinárodní politika, č. 10, 2008, 32, s. 1-13.
WILSON, John. K.: Barack Obama, pokus o nemožné. Brno, Computer Press 2008, 325 s.
Seznam doporučené literatury
ALBRIGHT, Madeleine: Memo to the President Elect: How We Can Restore America's Reputation and Leadership. New York, HarperCollins 2008, 317 s.
CALDA, Miloš: Nejdelší prezidentská kampaň v amerických dějinách aneb Návrat k principu vyvažování. Mezinárodní politika, č. 10, 2008, 32, s. 4-6.
DRULÁKOVÁ, Radka - DRULÁK, Petr: Tvorba a analýza zahraniční politiky. Praha, Oeconomica 2008, 197 s.
EICHLER, Jan: Perspektivy americké bezpečnostní a zahraniční politiky. Představy obou hlavních prezidentských kandidátů. Mezinárodní politika, č. 10, 2008, 32, s. 17-19.
HECLO, Hugh: Campaigning and Governing: A Conspectus. In: ORNSTEIN,
Norman - MANN, Thomas (Eds.): The Permanent Campaign and it´s Future.
Washington D. C., American Enterprise Institute and The Brookings Institution
2000, s. 1-37
HUGHES, Andrew: Defining Negative Political Advertising: Definition, Features
and Tactics. Adelaide, ANZMAC 2003, s. 163-171.
JABLONSKI, Andrzej: Politický marketing v USA: koncepce a uplatnění
v prezidentských kampaních. In: JABLONSKI, Andrzej (ed.): Politický marketing.
Úvod do teorie a praxe. Brno, Barrister and Principal 2006, s. 43-52
KAHN, Kim, Fridkin - KENNEY, Patrick: Do Negative Campaigns Mobilize or
Suppress Turnout - Clarifying the Relationship between Negativity and
Participation. American Political Science Review, 93, 1999, č. 4, s. 877-889.
ORNSTEIN, Norman - MANN, Thomas: Conclusion: The Permanent Campaign
and the Future of American Democracy. In: ORNSTEIN, Norman - MANN,
Thomas (Eds.): The Permanent Campaign and it´s Future. Washington D. C.,
American Enterprise Institute and The Brookings Institution 2000, s. 219-234.
RYBÁČKOVÁ, Jiřina: Příští stanice: listopad 2008. Mezinárodní politika, č. 2, 2007, 31, s. 13-15.
SOBOTA, Jiří: Obamův svět. Respekt, č. 46, 2008, 2, s. 36-45.
SUDLIANKOVÁ, Natálie: Americké volby a ruský pragmatismus. Mezinárodní politika, č. 10, 2008, 32, s. 1-13.
WILSON, John. K.: Barack Obama, pokus o nemožné. Brno, Computer Press 2008, 325 s.