Práce se zabývá objasněním problematiky námětu, konceptu a prekonceptu ve výtvarné výchově. V první teoretické části se zaměřuje na zkoumání jednotlivých pojmů a jejich zasazení do oborového jazyka. Také se věnuje mapování nejdůležitějších složek výuky, kterých se následně drží při analýze konkrétních výtvarných hodin. V druhé části se věnujeme analýze nejdříve průběhu hodin a poté úloze námětu, konceptu a prekonceptů při konkrétní výuce. V poslední části vyvozujeme závěry, které vycházejí z analýz výtvarných hodin. Zajímáme se o zastoupení námětu, konceptu a prekonceptu v hodinách výtvarné výchovy, zkoumáme jejich důležitost při výuce a zasazujeme zobecněné výsledky výzkumu do širších kontextů.
Annotation in English
This thesis deals with explanation of terms topic, concept and pre-concept in art education. First theoretical part is focused on studying terms and their inclusion to specialized language. This part is also mapping the most important segments of education. These segments are used for analysis of specific art lessons. Second part works with analysis of lessons and role of topic, concept and pre-concept. Conclusions from analysis of lessons are deduced in last part. This part is particularly focused on presence of topic, concept and pre-concept in art lessons and their importance during these lessons. The results are connected with broader context.
Keywords
výtvarná výchova, námět, koncept, prekoncept, RVP G
Keywords in English
art education, topic, concept, pre-concept, RVP G
Length of the covering note
94s.
Language
CZ
Annotation
Práce se zabývá objasněním problematiky námětu, konceptu a prekonceptu ve výtvarné výchově. V první teoretické části se zaměřuje na zkoumání jednotlivých pojmů a jejich zasazení do oborového jazyka. Také se věnuje mapování nejdůležitějších složek výuky, kterých se následně drží při analýze konkrétních výtvarných hodin. V druhé části se věnujeme analýze nejdříve průběhu hodin a poté úloze námětu, konceptu a prekonceptů při konkrétní výuce. V poslední části vyvozujeme závěry, které vycházejí z analýz výtvarných hodin. Zajímáme se o zastoupení námětu, konceptu a prekonceptu v hodinách výtvarné výchovy, zkoumáme jejich důležitost při výuce a zasazujeme zobecněné výsledky výzkumu do širších kontextů.
Annotation in English
This thesis deals with explanation of terms topic, concept and pre-concept in art education. First theoretical part is focused on studying terms and their inclusion to specialized language. This part is also mapping the most important segments of education. These segments are used for analysis of specific art lessons. Second part works with analysis of lessons and role of topic, concept and pre-concept. Conclusions from analysis of lessons are deduced in last part. This part is particularly focused on presence of topic, concept and pre-concept in art lessons and their importance during these lessons. The results are connected with broader context.
Keywords
výtvarná výchova, námět, koncept, prekoncept, RVP G
Keywords in English
art education, topic, concept, pre-concept, RVP G
Research Plan
Studentka na základě získaných teoretických znalostí, provedeného terénního výzkumu a vlastních zkušeností vypracuje teoretickou práci zaměřenou na některé otázky zacházení s obsahem ve výtvarné výchově.
Cílem práce je na základě studia odborné literatury a kvalitativního výzkumu ve školní praxi výtvarné výchovy získat poznatky o didaktické transformaci obsahu ve výtvarné výchově. Didaktická transformace obsahu počíná zadáním námětu a úkolu a směřuje k rozvíjení kompetencí a změnám prekonceptů v rámci příslušného konceptu prostřednictvím výtvarných aktivit a jejich reflexe.
Diplomantka při výzkumu použije zjednodušenou metodiku zakotvené teorie (Strauss) do úrovně selektivního kódování a metodiku konceptové analýzy.
Obsahem práce bude kvalitativní analýza 5 - 10 běžných vyučovacích jednotek výtvarné výchovy a jejich výklad doplněný obrazovou dokumentací (foto nebo video) zaměřený v souladu se stanoveným cílem práce. Diplomantka bude při interpretacích brát v úvahu názory učitelů a žáků o zkoumané výuce a souvislosti zjištěných údajů s koncepcemi, které se aktuálně uplatňují ve výtvarné výchově a se vzdělávacím programem.
Rozsah příloh (ilustrací, schémat) závisí na potřebách výzkumu a není předem stanoven.
Research Plan
Studentka na základě získaných teoretických znalostí, provedeného terénního výzkumu a vlastních zkušeností vypracuje teoretickou práci zaměřenou na některé otázky zacházení s obsahem ve výtvarné výchově.
Cílem práce je na základě studia odborné literatury a kvalitativního výzkumu ve školní praxi výtvarné výchovy získat poznatky o didaktické transformaci obsahu ve výtvarné výchově. Didaktická transformace obsahu počíná zadáním námětu a úkolu a směřuje k rozvíjení kompetencí a změnám prekonceptů v rámci příslušného konceptu prostřednictvím výtvarných aktivit a jejich reflexe.
Diplomantka při výzkumu použije zjednodušenou metodiku zakotvené teorie (Strauss) do úrovně selektivního kódování a metodiku konceptové analýzy.
Obsahem práce bude kvalitativní analýza 5 - 10 běžných vyučovacích jednotek výtvarné výchovy a jejich výklad doplněný obrazovou dokumentací (foto nebo video) zaměřený v souladu se stanoveným cílem práce. Diplomantka bude při interpretacích brát v úvahu názory učitelů a žáků o zkoumané výuce a souvislosti zjištěných údajů s koncepcemi, které se aktuálně uplatňují ve výtvarné výchově a se vzdělávacím programem.
Rozsah příloh (ilustrací, schémat) závisí na potřebách výzkumu a není předem stanoven.
Recommended resources
DANIEL, L. Interpretace uměleckého díla. Umění vidět umění. Estetická výchova, 1984/85, č. 7, s.196
DYTRTOVÁ, K.; SLAVÍK, J. Smyslový přepis. Výtvarná výchova, 2009, 49, č. 2 ? 3, s. 9 ? 15.
DYTRTOVÁ, K; LUKAVSKÝ, J.; SLAVÍK, J. Vidět, tvořit a vědět, aneb jak se dělá význam ve výtvarné výchově. O komunikačním zprostředkování vzdělávacího obsahu. Výtvarná výchova, 2009, 49, č. 1, s. 11 ? 17.
ECO, U. Meze interpretace. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2005.
GOODMAN, N: Způsoby světa-tvorby. Bratislava : Archa 1996.
KESNER, L. (ed., transl.) Vizuální teorie. Praha : H et H, 1997.
SLAVÍK, J. K termínu ?Vizuálně obrazné vyjádření? v oboru Výtvarná výchova. Výtvarná výchova, 2007, 47, č. 3-4, s. 17 ? 21.
SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). 1.díl. Praha : Ped F UK, 2001.
SLAVÍK, J.; WAWROSZ, P.: Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). 2. díl. Praha : Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta 2004.
VYGOTSKIJ,L.S.: Psychologie umění, Praha : Odeon, 1981.
WELTONOVÁ, J. : Jak vnímat obrazy. Bratislava : Perfekt, 1995.
Recommended resources
DANIEL, L. Interpretace uměleckého díla. Umění vidět umění. Estetická výchova, 1984/85, č. 7, s.196
DYTRTOVÁ, K.; SLAVÍK, J. Smyslový přepis. Výtvarná výchova, 2009, 49, č. 2 ? 3, s. 9 ? 15.
DYTRTOVÁ, K; LUKAVSKÝ, J.; SLAVÍK, J. Vidět, tvořit a vědět, aneb jak se dělá význam ve výtvarné výchově. O komunikačním zprostředkování vzdělávacího obsahu. Výtvarná výchova, 2009, 49, č. 1, s. 11 ? 17.
ECO, U. Meze interpretace. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2005.
GOODMAN, N: Způsoby světa-tvorby. Bratislava : Archa 1996.
KESNER, L. (ed., transl.) Vizuální teorie. Praha : H et H, 1997.
SLAVÍK, J. K termínu ?Vizuálně obrazné vyjádření? v oboru Výtvarná výchova. Výtvarná výchova, 2007, 47, č. 3-4, s. 17 ? 21.
SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). 1.díl. Praha : Ped F UK, 2001.
SLAVÍK, J.; WAWROSZ, P.: Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). 2. díl. Praha : Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta 2004.
VYGOTSKIJ,L.S.: Psychologie umění, Praha : Odeon, 1981.
WELTONOVÁ, J. : Jak vnímat obrazy. Bratislava : Perfekt, 1995.