Diplomová práce se zaměřuje na výtvarnou činnost handicapovaných lidí a jejím vlivem na jejich postižení, komunikaci a život ve společnosti.
Zaznamenává pokroky, vzdělávací posuny, smysluplnost výtvarné činnosti pro žáky, jejich motivaci.
Annotation in English
This thesis focuses on the creative activity of people with disabilities and its impact on their disability, communication and life in society. In my role as observer and guide I have asked myself the questions whether art work could also be one of the ways of communication that might help people with disabilities to move forward ,to encourage them, or even cure?
The main concept that allows us to understand what people with disabilities are like is "communication." Not only the communication itself, but also art and art with ideas of Artephiletic especially allows us to get closer and understand humanity, it helps us to develop, it makes us a better person.
Diplomová práce se zaměřuje na výtvarnou činnost handicapovaných lidí a jejím vlivem na jejich postižení, komunikaci a život ve společnosti.
Zaznamenává pokroky, vzdělávací posuny, smysluplnost výtvarné činnosti pro žáky, jejich motivaci.
Annotation in English
This thesis focuses on the creative activity of people with disabilities and its impact on their disability, communication and life in society. In my role as observer and guide I have asked myself the questions whether art work could also be one of the ways of communication that might help people with disabilities to move forward ,to encourage them, or even cure?
The main concept that allows us to understand what people with disabilities are like is "communication." Not only the communication itself, but also art and art with ideas of Artephiletic especially allows us to get closer and understand humanity, it helps us to develop, it makes us a better person.
Studentka na základě získaných teoretických znalostí, provedeného terénního výzkumu a vlastních zkušeností vypracuje teoretickou práci zaměřenou na některé otázky zacházení s obsahem ve výtvarné výchově. Problematika bude zkoumána na výtvarné činnosti zdravotně handicapovaných žáků.
Cílem práce je na základě studia odborné literatury a kvalitativního výzkumu ve školní praxi výtvarné výchovy získat poznatky o didaktické transformaci obsahu ve výtvarné výchově. Diplomantka bude sledovat proces nabývání kompetencí žáky počínaje zadáním úkolu pro výtvarnou činnost a konče její reflexí. Během výtvarné činnosti studentů bude sledovat pokroky, vzdělávací posuny, smysluplnost výtvarné činnosti pro sledované žáky. Při výzkumu bude použita zjednodušená metodika zakotvené teorie (Strauss) a metodika konceptové analýzy.
Obsahem práce bude kvalitativní analýza 5 - 10 vyučovacích jednotek výtvarné výchovy se zohledněním specifik práce s handicapovanými jedinci. Výklad bude doplněný obrazovou dokumentací (foto nebo video) zaměřenou v souladu se stanoveným cílem práce.
Rozsah příloh (ilustrací, schémat) závisí na potřebách výzkumu a není předem stanoven.
Research Plan
Studentka na základě získaných teoretických znalostí, provedeného terénního výzkumu a vlastních zkušeností vypracuje teoretickou práci zaměřenou na některé otázky zacházení s obsahem ve výtvarné výchově. Problematika bude zkoumána na výtvarné činnosti zdravotně handicapovaných žáků.
Cílem práce je na základě studia odborné literatury a kvalitativního výzkumu ve školní praxi výtvarné výchovy získat poznatky o didaktické transformaci obsahu ve výtvarné výchově. Diplomantka bude sledovat proces nabývání kompetencí žáky počínaje zadáním úkolu pro výtvarnou činnost a konče její reflexí. Během výtvarné činnosti studentů bude sledovat pokroky, vzdělávací posuny, smysluplnost výtvarné činnosti pro sledované žáky. Při výzkumu bude použita zjednodušená metodika zakotvené teorie (Strauss) a metodika konceptové analýzy.
Obsahem práce bude kvalitativní analýza 5 - 10 vyučovacích jednotek výtvarné výchovy se zohledněním specifik práce s handicapovanými jedinci. Výklad bude doplněný obrazovou dokumentací (foto nebo video) zaměřenou v souladu se stanoveným cílem práce.
Rozsah příloh (ilustrací, schémat) závisí na potřebách výzkumu a není předem stanoven.
Recommended resources
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000.
LOUKOTOVÁ, V., VAŠTATKOVÁ, J. (ed.) Sborník z I. ročníku konference Akční pole sociální práce aneb
sociálně-pedagogické otázky současnosti. Olomouc : UP v Olomouci, 2007.
SLAVÍK, J.; LUKAVSKÝ, J.; LAJDOVÁ, A. Princip imaginace v didaktické znalosti obsahu (na empiricko-výzkumném příkladu výtvarného projevu). In JANÍK, T. a kol. Metodologické problémy výzkumu didaktických znalostí obsahu. Brno : Paido, 2008, s. 113 ? 128.
SLAVÍK, J.; DYTRTOVÁ, K.; HAJDUŠKOVÁ, L. Konceptová analýza učitelské přípravy ve výtvarné výchově. In SVATOŠ, T. ed. Pedagogický výzkum jako podpora proměny současné školy. Hradec Králové : Univerzita Hradec Králové, 2008.
SLAVÍK, J.; WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). II. díl. Praha : Univerzita Karlova ? Pedagogická fakulta 2004.
ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007.
STRAUSS, A.; CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Brno : Podané ruce, 1999.
ZUSKA, V. Estetika. Praha : Triton, 2001.
Recommended resources
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000.
LOUKOTOVÁ, V., VAŠTATKOVÁ, J. (ed.) Sborník z I. ročníku konference Akční pole sociální práce aneb
sociálně-pedagogické otázky současnosti. Olomouc : UP v Olomouci, 2007.
SLAVÍK, J.; LUKAVSKÝ, J.; LAJDOVÁ, A. Princip imaginace v didaktické znalosti obsahu (na empiricko-výzkumném příkladu výtvarného projevu). In JANÍK, T. a kol. Metodologické problémy výzkumu didaktických znalostí obsahu. Brno : Paido, 2008, s. 113 ? 128.
SLAVÍK, J.; DYTRTOVÁ, K.; HAJDUŠKOVÁ, L. Konceptová analýza učitelské přípravy ve výtvarné výchově. In SVATOŠ, T. ed. Pedagogický výzkum jako podpora proměny současné školy. Hradec Králové : Univerzita Hradec Králové, 2008.
SLAVÍK, J.; WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). II. díl. Praha : Univerzita Karlova ? Pedagogická fakulta 2004.
ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007.
STRAUSS, A.; CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Brno : Podané ruce, 1999.
ZUSKA, V. Estetika. Praha : Triton, 2001.