Tato disertační práce se zabývá vlivem regulační struktury a stavu trakčního pohonu na jeho odolnost vůči buzeným kmitům v DC obvodu trakčního měniče.
Stabilita trakčního pohonu je hodnocena podle frekvenčních charakteristik trakčního pohonu, což je závislost amplitudy a fáze vybuzených kmitů na amplitudě a frekvenci budících kmitů a stavu pohonu.
V první části je představena metodika měření frekvenčních charakteristik. Je představen měnič pro generování budících kmitů a algoritmy jeho řízení. Ověření metodiky měření je prokázáno nasimulováním a změřením frekvenčních charakteristik laboratorního modelu trakčního pohonu s asynchronním motorem, skalárním i vektorovým řízením.
V další části byl proveden teoretický rozbor aktivního tlumení vybuzených kmitů LC filtru a představeny některé algoritmy tlumení na reálném modelu. Účinnost tlumení daných algoritmů byla opět předvedena na změřených frekvenčních charakteristikách.
Na závěr je provedeno vyhodnocení algoritmů tlumení z hlediska potlačení vybuzených kmitů, prokázaném na změřených frekvenčních charakteristikách pohonu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with DC link harmonics influence on traction drives stability.
Stability of traction drive is assessed from frequency characteristics of traction drives, which mean dependences of magnitudes and phases of excited oscillations on magnitudes and frequencies of exciting oscillations and states of drives.
In the first part of the thesis, a method of frequency characteristics measuring is presented. A converter for generating of exciting oscillations is described and all needed algorithms to reach required oscillations as well. Evaluation of the method is performed by simulations and measuring of frequency characteristics of laboratory traction drive model with an induction motor. Voltage-frequency and vector control were considered.
Theoretical analysis of active damping of converter input LC-filter oscillations was presented in the next part. All investigated algorithms of active damping are verified on a real laboratory drive model. Efficiency of the damping algorithms was shown in measured frequency characteristics.
In conclusions, evaluation of the behaviour of proposed damping algorithms was described, specifically the mitigation of excited oscillations is analyzed using measured frequency characteristics.
Klíčová slova
Stabilita, trakční pohon, frekvenční charakteristiky, aktivní tlumení;
Klíčová slova v angličtině
Stability, traction drive, frequency characteristics, active dumping;
Rozsah průvodní práce
80 s. (79064 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato disertační práce se zabývá vlivem regulační struktury a stavu trakčního pohonu na jeho odolnost vůči buzeným kmitům v DC obvodu trakčního měniče.
Stabilita trakčního pohonu je hodnocena podle frekvenčních charakteristik trakčního pohonu, což je závislost amplitudy a fáze vybuzených kmitů na amplitudě a frekvenci budících kmitů a stavu pohonu.
V první části je představena metodika měření frekvenčních charakteristik. Je představen měnič pro generování budících kmitů a algoritmy jeho řízení. Ověření metodiky měření je prokázáno nasimulováním a změřením frekvenčních charakteristik laboratorního modelu trakčního pohonu s asynchronním motorem, skalárním i vektorovým řízením.
V další části byl proveden teoretický rozbor aktivního tlumení vybuzených kmitů LC filtru a představeny některé algoritmy tlumení na reálném modelu. Účinnost tlumení daných algoritmů byla opět předvedena na změřených frekvenčních charakteristikách.
Na závěr je provedeno vyhodnocení algoritmů tlumení z hlediska potlačení vybuzených kmitů, prokázaném na změřených frekvenčních charakteristikách pohonu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with DC link harmonics influence on traction drives stability.
Stability of traction drive is assessed from frequency characteristics of traction drives, which mean dependences of magnitudes and phases of excited oscillations on magnitudes and frequencies of exciting oscillations and states of drives.
In the first part of the thesis, a method of frequency characteristics measuring is presented. A converter for generating of exciting oscillations is described and all needed algorithms to reach required oscillations as well. Evaluation of the method is performed by simulations and measuring of frequency characteristics of laboratory traction drive model with an induction motor. Voltage-frequency and vector control were considered.
Theoretical analysis of active damping of converter input LC-filter oscillations was presented in the next part. All investigated algorithms of active damping are verified on a real laboratory drive model. Efficiency of the damping algorithms was shown in measured frequency characteristics.
In conclusions, evaluation of the behaviour of proposed damping algorithms was described, specifically the mitigation of excited oscillations is analyzed using measured frequency characteristics.
Klíčová slova
Stabilita, trakční pohon, frekvenční charakteristiky, aktivní tlumení;
Klíčová slova v angličtině
Stability, traction drive, frequency characteristics, active dumping;