Tato práce se věnuje sledování vývoje čtenářských dovedností na jedné škole regionu Plzeň-jih u žáků vyučovaných genetickou metodou.
Teoretická část se stručně zabývá vývojem metod prvopočátečního čtení se zaměřením na genetickou metodu. Část práce je zaměřena na možnosti výuky prvopočátečního čtení v současných školách, kvalifikaci učitelů a možnostmi dalšího vzdělávání.
V praktické části autorka shrnuje výsledky testů zaměřených na rychlost čtení a porozumění čtenému textu na prvním stupni /1. - 5. ročník/ a současně sleduje vývoj percepčních funkcí potřebných pro čtení. Praktická část se zároveň zabývá i četností výskytu metod při výuce prvopočátečního čtení v regionu Plzeň-jih, postoji učitelů k výuce prvopočátečního čtení
Anotace v angličtině
This paper deals with monitoring the development of reading skills of pupils in a school in the Plzeň-South district taught by a genetic teaching method.
The theoretical part describes shortly the development of nuclear reading methods focused on the genetic teaching method. A part of this paper is focused on the possibilities of the nuclear reading teaching in present schools, teacher's qualification and possibilities of further education.
In the practical part, the author sums up the results of tests focused on reading speed and reading comprehension at 1st stage of primary school /class 1-5/ and at the same time monitors the development of perception that is necessary for reading. The practical part also deals with the frequency of methods used for teaching nuclear reading in the Plzeň-South district and the attitude of teachers to teaching nuclear reading.
Klíčová slova
metody výuky, genetická metoda, prvopočáteční čtení, porozumění, rychlost čtení, sluchové a zrakové vnímání, postoje učitelů, vzdělávání
Tato práce se věnuje sledování vývoje čtenářských dovedností na jedné škole regionu Plzeň-jih u žáků vyučovaných genetickou metodou.
Teoretická část se stručně zabývá vývojem metod prvopočátečního čtení se zaměřením na genetickou metodu. Část práce je zaměřena na možnosti výuky prvopočátečního čtení v současných školách, kvalifikaci učitelů a možnostmi dalšího vzdělávání.
V praktické části autorka shrnuje výsledky testů zaměřených na rychlost čtení a porozumění čtenému textu na prvním stupni /1. - 5. ročník/ a současně sleduje vývoj percepčních funkcí potřebných pro čtení. Praktická část se zároveň zabývá i četností výskytu metod při výuce prvopočátečního čtení v regionu Plzeň-jih, postoji učitelů k výuce prvopočátečního čtení
Anotace v angličtině
This paper deals with monitoring the development of reading skills of pupils in a school in the Plzeň-South district taught by a genetic teaching method.
The theoretical part describes shortly the development of nuclear reading methods focused on the genetic teaching method. A part of this paper is focused on the possibilities of the nuclear reading teaching in present schools, teacher's qualification and possibilities of further education.
In the practical part, the author sums up the results of tests focused on reading speed and reading comprehension at 1st stage of primary school /class 1-5/ and at the same time monitors the development of perception that is necessary for reading. The practical part also deals with the frequency of methods used for teaching nuclear reading in the Plzeň-South district and the attitude of teachers to teaching nuclear reading.
Klíčová slova
metody výuky, genetická metoda, prvopočáteční čtení, porozumění, rychlost čtení, sluchové a zrakové vnímání, postoje učitelů, vzdělávání
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování 5 stran tezí práce\\
6. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování 5 stran tezí práce\\
6. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
KOŘÍNEK, M.; KŘIVÁNEK, Z. aj. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. ISBN 80-7066-052-X.\\
MERTIN, V. Metodická příručka k vyučování českému jazyku a literatuře v 1. ročníku ZŠ. Praha: Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-230-6.\\
WÁGNEROVÁ, J. Jak naučit číst podle genetické metody. Plzeň: ZČU, 1996. ISBN 80-7082-309-7.\\
WILDOVÁ, R. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-103-6.\\
WILDOVÁ, R. Rozvíjení počáteční čtenářské gramotnosti. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-228-8.\\
ŽÁČEK, J. ZMATLÍKOVÁ, H. Slabikář. Praha: Alter, 2000. ISBN 8O-901207-2-5.\\
Seznam doporučené literatury
KOŘÍNEK, M.; KŘIVÁNEK, Z. aj. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. ISBN 80-7066-052-X.\\
MERTIN, V. Metodická příručka k vyučování českému jazyku a literatuře v 1. ročníku ZŠ. Praha: Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-230-6.\\
WÁGNEROVÁ, J. Jak naučit číst podle genetické metody. Plzeň: ZČU, 1996. ISBN 80-7082-309-7.\\
WILDOVÁ, R. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-103-6.\\
WILDOVÁ, R. Rozvíjení počáteční čtenářské gramotnosti. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-228-8.\\
ŽÁČEK, J. ZMATLÍKOVÁ, H. Slabikář. Praha: Alter, 2000. ISBN 8O-901207-2-5.\\