Diplomová práce je zaměřena na průzkum v oblasti výchovy ke zdravému životnímu stylu ve složkách stravovacích a pohybových návyků žáků 1. základní školy v Chebu a Základní školy v Hazlově. Je deskriptivní a má empirický charakter. Teoretická část se skládá ze čtyř kapitol, které objasňují pojmy úzce související s výchovou ke zdraví, jimiž se zabývá praktická část. Ta vychází z průzkumu v oblasti stravovacích a pohybových návyků dětí z pohledu dětí,jejich rodičů a pedagogů, dále pak na názory rodičů a učitelů na možnosti ovlivnění těchto návyků ve Výchově ke zdraví. Výzkumným nástrojem se nám stal dotazník pro žáky, jejich rodiče a učitele a rozhovor s učiteli. Výsledky této průzkumné sondy jsou vyhodnoceny v páté kapitole. Vyplynulo z nich, že oslovení respondenti mají zájem o vytváření správných stravovacích a pohybových návyků, je však potřeba zkvalitnit spolupráci školy a rodiny.
Annotation in English
The thesis is focused on the research in the field of education on healthy lifestyles, specifically eating and exercise habits of pupils in the first elementary school in Cheb and elementary school in Hazlov. It is descriptive and has an empirical character. The theoretical part consists of four chapters that explain concepts closely related to health education, these concepts develops practical part. It is based on a survey of eating and exercising habits of students from the perspective of children, their parents and teachers, as well as the views of parents and teachers on ways to influence these habits in health education. Research tool is a set of questionnaires for pupils, their parents and teachers, and interviews with teachers. The results of this research are evaluated in the fifth chapter. It emerged that addressed respondents are interested in creating a healthy eating and exercise habits, but it is necessary to improve cooperation between schools and families.
Keywords
Klíčová slova: zdraví, výchova ke zdraví, životní styl,výživa,výživový styl,stravovací návyky, pohyb,pohybové návyky, hypokineze,civilizační choroby.
Diplomová práce je zaměřena na průzkum v oblasti výchovy ke zdravému životnímu stylu ve složkách stravovacích a pohybových návyků žáků 1. základní školy v Chebu a Základní školy v Hazlově. Je deskriptivní a má empirický charakter. Teoretická část se skládá ze čtyř kapitol, které objasňují pojmy úzce související s výchovou ke zdraví, jimiž se zabývá praktická část. Ta vychází z průzkumu v oblasti stravovacích a pohybových návyků dětí z pohledu dětí,jejich rodičů a pedagogů, dále pak na názory rodičů a učitelů na možnosti ovlivnění těchto návyků ve Výchově ke zdraví. Výzkumným nástrojem se nám stal dotazník pro žáky, jejich rodiče a učitele a rozhovor s učiteli. Výsledky této průzkumné sondy jsou vyhodnoceny v páté kapitole. Vyplynulo z nich, že oslovení respondenti mají zájem o vytváření správných stravovacích a pohybových návyků, je však potřeba zkvalitnit spolupráci školy a rodiny.
Annotation in English
The thesis is focused on the research in the field of education on healthy lifestyles, specifically eating and exercise habits of pupils in the first elementary school in Cheb and elementary school in Hazlov. It is descriptive and has an empirical character. The theoretical part consists of four chapters that explain concepts closely related to health education, these concepts develops practical part. It is based on a survey of eating and exercising habits of students from the perspective of children, their parents and teachers, as well as the views of parents and teachers on ways to influence these habits in health education. Research tool is a set of questionnaires for pupils, their parents and teachers, and interviews with teachers. The results of this research are evaluated in the fifth chapter. It emerged that addressed respondents are interested in creating a healthy eating and exercise habits, but it is necessary to improve cooperation between schools and families.
Keywords
Klíčová slova: zdraví, výchova ke zdraví, životní styl,výživa,výživový styl,stravovací návyky, pohyb,pohybové návyky, hypokineze,civilizační choroby.
1. Studium odborné literatury zaměřené na výchovu ke zdravému životnímu stylu.
2. Návrh projektu diplomové práce.
3. Volba cílové skupiny, metod a stanovení předpokladů.
4. Realizace výzkumné sondy do praxe základních škol.
5. Analýza zjištěných výsledků.
6. Zhodnocení a výstupy do pedagogické praxe.
Research Plan
1. Studium odborné literatury zaměřené na výchovu ke zdravému životnímu stylu.
2. Návrh projektu diplomové práce.
3. Volba cílové skupiny, metod a stanovení předpokladů.
4. Realizace výzkumné sondy do praxe základních škol.
5. Analýza zjištěných výsledků.
6. Zhodnocení a výstupy do pedagogické praxe.
Recommended resources
ČELEDOVÁ, L., ČEVELA, R. Výchova ke zdraví. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3213-8
FRAŇKOVÁ, S., DVOŘÁKOVÁ - JANŮ, V. Psychologie
výživy a sociální aspekty jídla. 1. vyd. Praha:
Karolinum, 2003. 256 s. ISBN 80-264-05548-1.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Paido, 2000. 207 s. ISBN 80-85931-79-6
HAVLÍNOVÁ, M., KOPŘIVA, M. Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál, s.r.o., 2006. ISBN 80-7367-059-3
MACHOVÁ, J. KUBÁTOVÁ, D. a kol. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8
SVOBODOVÁ, J. Zdravá škola včera a dnes. 1. vyd. Brno: Paido, 1998. ISBN 807071-136-1.
ZVÍROTSKÝ, M. Úvod do zdravotní gramotnosti pro pedagogy.
Praha: Univerzita Karlova V Praze, Pedagogická fakulta, 2010.
ISBN 978-80-7290-431-0
Recommended resources
ČELEDOVÁ, L., ČEVELA, R. Výchova ke zdraví. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3213-8
FRAŇKOVÁ, S., DVOŘÁKOVÁ - JANŮ, V. Psychologie
výživy a sociální aspekty jídla. 1. vyd. Praha:
Karolinum, 2003. 256 s. ISBN 80-264-05548-1.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Paido, 2000. 207 s. ISBN 80-85931-79-6
HAVLÍNOVÁ, M., KOPŘIVA, M. Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál, s.r.o., 2006. ISBN 80-7367-059-3
MACHOVÁ, J. KUBÁTOVÁ, D. a kol. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8
SVOBODOVÁ, J. Zdravá škola včera a dnes. 1. vyd. Brno: Paido, 1998. ISBN 807071-136-1.
ZVÍROTSKÝ, M. Úvod do zdravotní gramotnosti pro pedagogy.
Praha: Univerzita Karlova V Praze, Pedagogická fakulta, 2010.
ISBN 978-80-7290-431-0