Cílem této diplomové práce bylo, jak je uvedeno v jejím názvu, hledat cesty k budování pocitu jistoty a bezpečí v procesu učení na malotřídní škole.
Nejprve je v práci vymezen pojem malotřídní škola a uvedeny příklady reformních a alternativních programů, jejichž impulzy se mohou tyto školy inspirovat. Následuje vymezení pojmu potřeba jistoty a bezpečí a její začlenění do hierarchie základních lidských potřeb. Teoretická část diplomové práce je zakončena výčtem prostředků, jimiž jsou uspokojovány potřeby jistoty a bezpečí v procesu učení.
Výzkum proběhl ve věkově smíšené třídě (1. ? 4. ročník) základní školy v Nečtinech. Bylo zde zjišťováno, zda a nakolik jsou v této škole naplňovány prostředky pro uspokojení potřeb jistoty a bezpečí. Výsledkem je pak seznam prostředků, které ve škole naplňovány jsou a seznam těch, které buď naplňovány nejsou, nebo nejsou naplňovány zcela. Seznam je doplněn doporučeními, kterými by se měla škola v budoucnu zabývat pro naplnění i těchto prostředků.
Annotation in English
The aim of this thesis was, as it is stated in its title, to look for the ways of building the feelings of certitude and safety in the learning process in mixed aged primary classes.
First in the thesis it is explained what the mixed aged primary classes are and there are also mentioned some reform and alternative programs of which these schools can use some inspirations. Then it is explained the concept of the need of certitude and safety and it is filed into the hierarchy of human needs. The theoretical part of the thesis is concluded with a list of instruments which fulfill the feeling of certitude and safety in the learning process.
The research went ahead in a mixed aged primary class (1st - 4th grade) in a primary school in Nečtiny. It was investigated if and to what degree the instruments for fulfilling the needs of certitude and safety are fulfilled in this school. The result is a list of instruments which are fulfilled in this school and of those which are not or they are fulfilled just partly. Some recommendations which the school should be engaged in in the future to fulfill these instruments are added to the list.
Keywords
malotřídní školy, pocit jistoty a bezpečí, Marie Montessoriová, jenský plán, Začít spolu, základní lidské potřeby
Keywords in English
mixed aged primary classes, feelings of certitude and safety, Maria Montessori, Jenaplan, Step by Step, basic human needs
Length of the covering note
85 s. (146 096)
Language
CZ
Annotation
Cílem této diplomové práce bylo, jak je uvedeno v jejím názvu, hledat cesty k budování pocitu jistoty a bezpečí v procesu učení na malotřídní škole.
Nejprve je v práci vymezen pojem malotřídní škola a uvedeny příklady reformních a alternativních programů, jejichž impulzy se mohou tyto školy inspirovat. Následuje vymezení pojmu potřeba jistoty a bezpečí a její začlenění do hierarchie základních lidských potřeb. Teoretická část diplomové práce je zakončena výčtem prostředků, jimiž jsou uspokojovány potřeby jistoty a bezpečí v procesu učení.
Výzkum proběhl ve věkově smíšené třídě (1. ? 4. ročník) základní školy v Nečtinech. Bylo zde zjišťováno, zda a nakolik jsou v této škole naplňovány prostředky pro uspokojení potřeb jistoty a bezpečí. Výsledkem je pak seznam prostředků, které ve škole naplňovány jsou a seznam těch, které buď naplňovány nejsou, nebo nejsou naplňovány zcela. Seznam je doplněn doporučeními, kterými by se měla škola v budoucnu zabývat pro naplnění i těchto prostředků.
Annotation in English
The aim of this thesis was, as it is stated in its title, to look for the ways of building the feelings of certitude and safety in the learning process in mixed aged primary classes.
First in the thesis it is explained what the mixed aged primary classes are and there are also mentioned some reform and alternative programs of which these schools can use some inspirations. Then it is explained the concept of the need of certitude and safety and it is filed into the hierarchy of human needs. The theoretical part of the thesis is concluded with a list of instruments which fulfill the feeling of certitude and safety in the learning process.
The research went ahead in a mixed aged primary class (1st - 4th grade) in a primary school in Nečtiny. It was investigated if and to what degree the instruments for fulfilling the needs of certitude and safety are fulfilled in this school. The result is a list of instruments which are fulfilled in this school and of those which are not or they are fulfilled just partly. Some recommendations which the school should be engaged in in the future to fulfill these instruments are added to the list.
Keywords
malotřídní školy, pocit jistoty a bezpečí, Marie Montessoriová, jenský plán, Začít spolu, základní lidské potřeby
Keywords in English
mixed aged primary classes, feelings of certitude and safety, Maria Montessori, Jenaplan, Step by Step, basic human needs
Research Plan
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Research Plan
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Recommended resources
KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž: Spirála, 1995. ISBN 80-901873-1-5.\\
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.\\
RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.\\
LUKAVSKÁ, E. Pozor, děti!: (didaktické otázky vyučování orientovaného na dítě). Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-52-X.\\
Recommended resources
KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž: Spirála, 1995. ISBN 80-901873-1-5.\\
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.\\
RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.\\
LUKAVSKÁ, E. Pozor, děti!: (didaktické otázky vyučování orientovaného na dítě). Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-52-X.\\