Tato práce se zabývala odlišnostmi dvou módů verbální komunikace (mluvy a písma) na psychické procesy člověka, především ve vztahu k výchovně-vzdělávacímu procesu na českých školách. Zajímal nás podíl psaného a mluveného slova na konstrukci vědomostí u žáků středních škol.
Z výsledků experimentu se nám nepodařilo zcela potvrdit předpoklad vzešlý z teoretické části této práce, že ?převedení? informací z mluvené podoby výkladu do psané podoby didaktického testu by mělo být složitější než prosté zapamatování a vybavení informací z písemné expozice. V diskuzi k výsledkům jsme naznačili možné metodologické nedostatky naší práce, kterých by se měli další výzkumníci vyvarovat. Dále jsme komentovali praktickou aplikaci získaných poznatků do výchovně-vzdělávacího procesu na českých školách. Hlavní využití shledáváme především ve vztahu k výukovým metodám. Také jsme navrhli možné směry zkoumání, kterými by mohlo být navázáno na náš výzkum.
Annotation in English
The thesis deals with the differences between spoken and written language and its applicability to the high school educational system in the Czech Republic. Our aim was to explore if spoken and written language plays different roles in knowledge construction in the high school students.
It has been hypothesised that a trasition of knowledge gained through the spoken form to a written examination test will be more difficult comparing to same transition of the same piece of information which was read. An experimental design was employed to verify the hypothesis. The results lend only limited support to the hypothesis. Although the hypothesis cannot be accepted without much doubt, we believe that it should not be refuted alike. Thus, we recommend further investigation in this field to reveal more pedagogical applications of the concept.
Keywords
verbální komunikace, komunikační kanály, pedagogická komunikace, konstruování vědomostí, rozdíly mezi písmeným a mluveným projevem
Keywords in English
verbal communication, communication channels, pedagogical communication, knowledge construction, speech and written language differences
Length of the covering note
60
Language
CZ
Annotation
Tato práce se zabývala odlišnostmi dvou módů verbální komunikace (mluvy a písma) na psychické procesy člověka, především ve vztahu k výchovně-vzdělávacímu procesu na českých školách. Zajímal nás podíl psaného a mluveného slova na konstrukci vědomostí u žáků středních škol.
Z výsledků experimentu se nám nepodařilo zcela potvrdit předpoklad vzešlý z teoretické části této práce, že ?převedení? informací z mluvené podoby výkladu do psané podoby didaktického testu by mělo být složitější než prosté zapamatování a vybavení informací z písemné expozice. V diskuzi k výsledkům jsme naznačili možné metodologické nedostatky naší práce, kterých by se měli další výzkumníci vyvarovat. Dále jsme komentovali praktickou aplikaci získaných poznatků do výchovně-vzdělávacího procesu na českých školách. Hlavní využití shledáváme především ve vztahu k výukovým metodám. Také jsme navrhli možné směry zkoumání, kterými by mohlo být navázáno na náš výzkum.
Annotation in English
The thesis deals with the differences between spoken and written language and its applicability to the high school educational system in the Czech Republic. Our aim was to explore if spoken and written language plays different roles in knowledge construction in the high school students.
It has been hypothesised that a trasition of knowledge gained through the spoken form to a written examination test will be more difficult comparing to same transition of the same piece of information which was read. An experimental design was employed to verify the hypothesis. The results lend only limited support to the hypothesis. Although the hypothesis cannot be accepted without much doubt, we believe that it should not be refuted alike. Thus, we recommend further investigation in this field to reveal more pedagogical applications of the concept.
Keywords
verbální komunikace, komunikační kanály, pedagogická komunikace, konstruování vědomostí, rozdíly mezi písmeným a mluveným projevem
Keywords in English
verbal communication, communication channels, pedagogical communication, knowledge construction, speech and written language differences
Research Plan
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Research Plan
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Recommended resources
ARISTOTELÉS. Rétorika. Praha: Jan Laichter, 1948. 321 s.\\
KOHOUT, J. Umění mluvit a jednat s lidmi. Praha: Management Press, 1996. 159 s. ISBN 8072610023.\\
KRAUS, J. Rétorika a řečová kultura. Praha: Karolinum, 2004. 184 s. ISBN 8024608987.\\
ONG, W. Technologizace slova. Praha: Karolinum, 2006. 236 s. ISBN 8024611244.\\
VYGOTSKIJ, L. S.; PRŮCHA, J. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2004. 135 s. ISBN 8071789437.\\
TOMAN, J. Jak dobře mluvit. Praha: Svoboda, 1981. 332 s.\\
Recommended resources
ARISTOTELÉS. Rétorika. Praha: Jan Laichter, 1948. 321 s.\\
KOHOUT, J. Umění mluvit a jednat s lidmi. Praha: Management Press, 1996. 159 s. ISBN 8072610023.\\
KRAUS, J. Rétorika a řečová kultura. Praha: Karolinum, 2004. 184 s. ISBN 8024608987.\\
ONG, W. Technologizace slova. Praha: Karolinum, 2006. 236 s. ISBN 8024611244.\\
VYGOTSKIJ, L. S.; PRŮCHA, J. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2004. 135 s. ISBN 8071789437.\\
TOMAN, J. Jak dobře mluvit. Praha: Svoboda, 1981. 332 s.\\