Potřeba zvýšení názornosti výuky žáků v odborném výcviku a vzrůstající úroveň technického vybavení mojí učebny, umožňující využití multimediálních technických prvků, mě přivedla na myšlenku vytvořit výukový prvek, kterým bych doplnil stávající výuku.
Z tohoto důvodu jsem vytvořil multimediální učebnici, která je zaměřená na problematiku pohonu elektrických strojů a zařízení pomocí třífázových asynchronních motorů. Jsou v ní vysvětleny základní principy funkce a rozdělení těchto motorů a nejběžněji používaný elektromateriál. Dále jsou v ní popsána elektrotechnická schémata, jejich tvorba a využití a také nejběžnější základní měření, nutná pro bezpečné uvedení těchto zařízení do provozu. Tato učebnice rovněž obsahuje sérii praktických úloh, včetně jejich řešení. Použité úlohy byly záměrně vybrány jako soubor nejběžněji používaných zapojení a jejich výběr je podložený i mojí vlastní praxí ve strojním provozu. Součástí této práce jsou kromě výukových textů i fotografie, videa a animace. Je ovšem nutné dbát na to, aby tyto prvky byly používány citlivě, aby jimi výuka nebyla zahlcena. Rozšiřování této oblasti výukových technik je mimo jiné podmíněno modernizací a zvyšováním úrovně technického vybavení učeben na všech typech škol.
Využití multimediální výuky je zajisté přínosem pro pochopení a názornější předvedení vysvětlovaného učiva. Ovšem i přes využití sebelepšího technického vybavení kvalita výuky a výsledné znalosti závisí pouze na vlastnostech žáků a vlastnostech pedagoga. Jsem přesvědčen o tom, že tento druh výukové techniky může významnou měrou výuku obohatit, nemůže však zcela a ve všech předmětech nahradit klasické výukové metody.
Anotace v angličtině
The need for increased clarity of pupil?s education lessons and the increased level of technical equipment in my classroom, which allows me to use various multimedia elements, brought me to the idea of creating new educational element.
This is why I created multimedia textbook, which deals with aspects of the drive of electrical machinery and equipment with the help of tri-phase asynchronous motors. In the textbook I explain basic principles, functions and distribution of these motors and most commonly used wiring. Further I describe diagrams, their creation and use. Also the most common baseline measurements needed for safe commissioning is included. My textbook also contains series of practical tasks, including the key. The tasks were chosen as an example of most common wiring, supported by my own experience in the engineering. In my work I have included photos, videos and animations, which in my opinion have to be used sparingly to make sure the textbook is not overloaded by them.
The updating and modernization of teaching techniques is conditioned by equipment of the classrooms. The use of multimedia technology is certainly beneficial and helpful in explaining new curriculum. However, everything depends on the qualities of given teacher and the abilities of their students. I am convinced that this kind of teaching techniques can significantly enhance tuition but it cannot replace conventional methods in each and every subject.
Potřeba zvýšení názornosti výuky žáků v odborném výcviku a vzrůstající úroveň technického vybavení mojí učebny, umožňující využití multimediálních technických prvků, mě přivedla na myšlenku vytvořit výukový prvek, kterým bych doplnil stávající výuku.
Z tohoto důvodu jsem vytvořil multimediální učebnici, která je zaměřená na problematiku pohonu elektrických strojů a zařízení pomocí třífázových asynchronních motorů. Jsou v ní vysvětleny základní principy funkce a rozdělení těchto motorů a nejběžněji používaný elektromateriál. Dále jsou v ní popsána elektrotechnická schémata, jejich tvorba a využití a také nejběžnější základní měření, nutná pro bezpečné uvedení těchto zařízení do provozu. Tato učebnice rovněž obsahuje sérii praktických úloh, včetně jejich řešení. Použité úlohy byly záměrně vybrány jako soubor nejběžněji používaných zapojení a jejich výběr je podložený i mojí vlastní praxí ve strojním provozu. Součástí této práce jsou kromě výukových textů i fotografie, videa a animace. Je ovšem nutné dbát na to, aby tyto prvky byly používány citlivě, aby jimi výuka nebyla zahlcena. Rozšiřování této oblasti výukových technik je mimo jiné podmíněno modernizací a zvyšováním úrovně technického vybavení učeben na všech typech škol.
Využití multimediální výuky je zajisté přínosem pro pochopení a názornější předvedení vysvětlovaného učiva. Ovšem i přes využití sebelepšího technického vybavení kvalita výuky a výsledné znalosti závisí pouze na vlastnostech žáků a vlastnostech pedagoga. Jsem přesvědčen o tom, že tento druh výukové techniky může významnou měrou výuku obohatit, nemůže však zcela a ve všech předmětech nahradit klasické výukové metody.
Anotace v angličtině
The need for increased clarity of pupil?s education lessons and the increased level of technical equipment in my classroom, which allows me to use various multimedia elements, brought me to the idea of creating new educational element.
This is why I created multimedia textbook, which deals with aspects of the drive of electrical machinery and equipment with the help of tri-phase asynchronous motors. In the textbook I explain basic principles, functions and distribution of these motors and most commonly used wiring. Further I describe diagrams, their creation and use. Also the most common baseline measurements needed for safe commissioning is included. My textbook also contains series of practical tasks, including the key. The tasks were chosen as an example of most common wiring, supported by my own experience in the engineering. In my work I have included photos, videos and animations, which in my opinion have to be used sparingly to make sure the textbook is not overloaded by them.
The updating and modernization of teaching techniques is conditioned by equipment of the classrooms. The use of multimedia technology is certainly beneficial and helpful in explaining new curriculum. However, everything depends on the qualities of given teacher and the abilities of their students. I am convinced that this kind of teaching techniques can significantly enhance tuition but it cannot replace conventional methods in each and every subject.
Současné trendy tvorby multimediálních učebních pomůcek a jejich vliv na výuku.
Návrh struktury a obsahu vybrané multimediální učebnice.
Vytvoření textových, grafických a multimediálních materiálů.
Realizace fyzické a elektronické formy učebnice .
Ověření vzniklé učebnice v praxi.
Zásady pro vypracování
Současné trendy tvorby multimediálních učebních pomůcek a jejich vliv na výuku.
Návrh struktury a obsahu vybrané multimediální učebnice.
Vytvoření textových, grafických a multimediálních materiálů.
Realizace fyzické a elektronické formy učebnice .
Ověření vzniklé učebnice v praxi.
Seznam doporučené literatury
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika.
ČÁBALOVÁ, D. (CD) Pedagogika pro učitele.
KROTKÝ, J., KOCUR, P. Současné trendy v tvorbě multimediálních
učebnic.
ROUBAL, P. Informatika a výpočetní technika pro střední školy:
praktická učebnice 1.
HAVELKA, J. Tvorba webových stránek: jednoduše, srozumitelně,
názorně.
HAVELKA, J. Vytváříme WWW stránky.
kol. autorů - Dílenská příručka učebních oborů elektro.
ROUBÍČEK, O. Elektrické motory a pohony.
Katalogy firem.
Seznam doporučené literatury
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika.
ČÁBALOVÁ, D. (CD) Pedagogika pro učitele.
KROTKÝ, J., KOCUR, P. Současné trendy v tvorbě multimediálních
učebnic.
ROUBAL, P. Informatika a výpočetní technika pro střední školy:
praktická učebnice 1.
HAVELKA, J. Tvorba webových stránek: jednoduše, srozumitelně,
názorně.
HAVELKA, J. Vytváříme WWW stránky.
kol. autorů - Dílenská příručka učebních oborů elektro.
ROUBÍČEK, O. Elektrické motory a pohony.
Katalogy firem.