Tato diplomová práce na téma ?Představa přirozeného čísla u dětí 1. stupně? se snaží zjistit, jak chápou žáci 1., 2. a 3. ročníku ke konci školního roku přirozená čísla. V teoretické části této práce jsou popsány rozdíly mezi jednotlivými druhy chápání přirozeného čísla. Typy strategií a percepcí, které lze při enaktivní reprezentaci přirozeného čísla použít a vytvořené modely těchto čísel. Metodologická část práce zahrnuje podmínky a metody, které byly při experimentu užity. Dále pak cíle experimentu a jakým způsobem bude hodnocen. Experimentální část práce se zabývá samotným výzkumem, jeho rozpracováním a vyhodnocením výsledků výzkumu. Nastíní, jaké jsou rozdíly v představě a chápání přirozeného čísla u dětí 1., 2. a 3. ročníku.
Annotation in English
This thesis, called ?The idea of a natural number of children 1st degree? tries to find out how pupils in 1st, 2nd and 3rd grade to the end of the school year perceive a natural numbers. In the theoretical part are described the differences between different types of understanding of the natural numbers. Types of strategies and perceptions that can by used during enactive representation of natural numbers and created models of these numbers. The methodological part involves conditions and methods that were used in the experiment. Furthermore, the goals of the experiment and how it will be evaluated. The experimental part deals with the research itself, the elaboration and evaluation of research results. Outlines the differences in the perception and understanding of the natural number of children in 1st, 2nd and 3rd grade.
Natural number, procept, process, Cuisenairovy rods, strategy, perception, representation of natural numbers, generic model, separate model.
Length of the covering note
84 s.
Language
CZ
Annotation
Tato diplomová práce na téma ?Představa přirozeného čísla u dětí 1. stupně? se snaží zjistit, jak chápou žáci 1., 2. a 3. ročníku ke konci školního roku přirozená čísla. V teoretické části této práce jsou popsány rozdíly mezi jednotlivými druhy chápání přirozeného čísla. Typy strategií a percepcí, které lze při enaktivní reprezentaci přirozeného čísla použít a vytvořené modely těchto čísel. Metodologická část práce zahrnuje podmínky a metody, které byly při experimentu užity. Dále pak cíle experimentu a jakým způsobem bude hodnocen. Experimentální část práce se zabývá samotným výzkumem, jeho rozpracováním a vyhodnocením výsledků výzkumu. Nastíní, jaké jsou rozdíly v představě a chápání přirozeného čísla u dětí 1., 2. a 3. ročníku.
Annotation in English
This thesis, called ?The idea of a natural number of children 1st degree? tries to find out how pupils in 1st, 2nd and 3rd grade to the end of the school year perceive a natural numbers. In the theoretical part are described the differences between different types of understanding of the natural numbers. Types of strategies and perceptions that can by used during enactive representation of natural numbers and created models of these numbers. The methodological part involves conditions and methods that were used in the experiment. Furthermore, the goals of the experiment and how it will be evaluated. The experimental part deals with the research itself, the elaboration and evaluation of research results. Outlines the differences in the perception and understanding of the natural number of children in 1st, 2nd and 3rd grade.
Natural number, procept, process, Cuisenairovy rods, strategy, perception, representation of natural numbers, generic model, separate model.
Research Plan
Připravit experiment, při kterém používají děti Cuisenairovy hranolky jako "zvláštní peníze" a provádějí enaktivní reprezentaci čísel. Úkol řeší dva žáci, první slovně instruuje druhého, jaké hranolky má vybírat, druhý hranolky vybírá a přináší po jednom na určené místo.
Úkol: Zaplať částku uvedenou na cenovce.
Cíl experimentu: Na základě analýzy několika desítek experimentů popsat a klasifikovat řešitelské strategie a proces vytváření generických modelů uvedených čísel, zjistit, jaký typ chápání čísla u jednotlivých čísel převažuje.
Proměnné parametry experimentu: Věk žáků, čísla, jejichž enaktivní reprezentaci provádíme.
Časový plán:
1. do 30. 6. 2010 - studium literatury, příprava experimentu
2. do 31. 12. 2010 - realizace a analýza experimentu
3. do 15. 3. 2011 - závěrečné úpravy, přepis práce
Research Plan
Připravit experiment, při kterém používají děti Cuisenairovy hranolky jako "zvláštní peníze" a provádějí enaktivní reprezentaci čísel. Úkol řeší dva žáci, první slovně instruuje druhého, jaké hranolky má vybírat, druhý hranolky vybírá a přináší po jednom na určené místo.
Úkol: Zaplať částku uvedenou na cenovce.
Cíl experimentu: Na základě analýzy několika desítek experimentů popsat a klasifikovat řešitelské strategie a proces vytváření generických modelů uvedených čísel, zjistit, jaký typ chápání čísla u jednotlivých čísel převažuje.
Proměnné parametry experimentu: Věk žáků, čísla, jejichž enaktivní reprezentaci provádíme.
Časový plán:
1. do 30. 6. 2010 - studium literatury, příprava experimentu
2. do 31. 12. 2010 - realizace a analýza experimentu
3. do 15. 3. 2011 - závěrečné úpravy, přepis práce
Recommended resources
GARDNER, H. Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál, 1999.
HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001.
KOPKA, J. Kapitoly o přirozených číslech. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2003.
PĚCHOUČKOVÁ, Š. Reprezentace přirozeného čísla. In UHLÍŘOVÁ, M.(ed.) Matematika jako prostředí pro rozvoj osobnosti žáka primární školy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, str. 175 - 179.
PĚCHOUČKOVÁ, Š. Vytváření pojmu přirozené číslo v 1. ročníku. In Matematika VIII: spolupráce katedry se studenty. Plzeň: Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola Plzeň, 2006, str. 101 - 114.
Recommended resources
GARDNER, H. Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál, 1999.
HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001.
KOPKA, J. Kapitoly o přirozených číslech. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2003.
PĚCHOUČKOVÁ, Š. Reprezentace přirozeného čísla. In UHLÍŘOVÁ, M.(ed.) Matematika jako prostředí pro rozvoj osobnosti žáka primární školy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, str. 175 - 179.
PĚCHOUČKOVÁ, Š. Vytváření pojmu přirozené číslo v 1. ročníku. In Matematika VIII: spolupráce katedry se studenty. Plzeň: Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola Plzeň, 2006, str. 101 - 114.