Předkládaná práce je sondou do životů lidí, kteří svou profesní dráhu spojili s pražskou HC/punkovou scénou. Je sledováno období od momentu, kdy se poprvé setkali s prvky charakteristickými pro punkovou a hardcoreovou subkulturou, přes vstup do subkultury až k nalezení pracovního uplatnění v jejím rámci. Autorka zapojuje biografickou metodu sociologie a pomocí komparace biografií hledá odpověď na otázku: Jakým způsobem se člověk stane profesionálem v subkultuře.
Stěžejní část vlastního výzkumu tvoří hloubková interwiev s pěti pražskými DJs, kteří se za dobu působení v subkultuře vyprofilovali až do pozice profesionálů, kteří přispívají k udržování chodu a reprodukci subkultury. V biografiích jsou ve snaze o vysvětlení kauzálních řetězců v životech a rozhodování participantů zohledňovány výhody, nevýhody a specifika života spojeného s českou HC/punkovou scénou.
Annotation in English
The subject of this bachelor´s thesis is the analysis of the life path of people, who joint their careers with the HC/punk subculture. Their lives are pursued and analysed from the first moment they met characteristic elements of punk and hardcore subculture, through the entry to that subculture and the moment they found a job in its frame, up to their present situation. Biographical method of sociology is used. Via comparing the biographies author is looking for an answer to the central question: How do people become profesionals in the frame of thein subculture?
The main part of the inquiry consists of depth interview made with five Prague DJs, whose time spent in the subculture led up to the position of professionals who contribute to the maintenance and reproduction of subculture. In order to explain the causal chains in lives and decisions of participants, biographies are analysed in such a way that advantages and disadvantages associated with life joined with specifics of Czech HC / punk scene can be detected and concidered.
Předkládaná práce je sondou do životů lidí, kteří svou profesní dráhu spojili s pražskou HC/punkovou scénou. Je sledováno období od momentu, kdy se poprvé setkali s prvky charakteristickými pro punkovou a hardcoreovou subkulturou, přes vstup do subkultury až k nalezení pracovního uplatnění v jejím rámci. Autorka zapojuje biografickou metodu sociologie a pomocí komparace biografií hledá odpověď na otázku: Jakým způsobem se člověk stane profesionálem v subkultuře.
Stěžejní část vlastního výzkumu tvoří hloubková interwiev s pěti pražskými DJs, kteří se za dobu působení v subkultuře vyprofilovali až do pozice profesionálů, kteří přispívají k udržování chodu a reprodukci subkultury. V biografiích jsou ve snaze o vysvětlení kauzálních řetězců v životech a rozhodování participantů zohledňovány výhody, nevýhody a specifika života spojeného s českou HC/punkovou scénou.
Annotation in English
The subject of this bachelor´s thesis is the analysis of the life path of people, who joint their careers with the HC/punk subculture. Their lives are pursued and analysed from the first moment they met characteristic elements of punk and hardcore subculture, through the entry to that subculture and the moment they found a job in its frame, up to their present situation. Biographical method of sociology is used. Via comparing the biographies author is looking for an answer to the central question: How do people become profesionals in the frame of thein subculture?
The main part of the inquiry consists of depth interview made with five Prague DJs, whose time spent in the subculture led up to the position of professionals who contribute to the maintenance and reproduction of subculture. In order to explain the causal chains in lives and decisions of participants, biographies are analysed in such a way that advantages and disadvantages associated with life joined with specifics of Czech HC / punk scene can be detected and concidered.
Tato práce se zaměřuje na oblast sociologie hudby a hudebních subkultur, konkrétně se zabývá studiem specifické skupiny lidí, kteří se v rámci jedné z hudebních subkultur vyprofilovali až k profesionálnímu působení na hudební scéně. Zamýšlená práce bude detailní studií faktorů a procesů, které participanty, jakožto členy subkultury a lidi s od dominantní společnosti odlišným životním stylem a vizáží, vedly nejdříve k subkultuře samotné a později k takovému působení v ní, které se jim stalo nezanedbatelným zdrojem příjmů a které je dovedlo až k jejich profesionálním hudebním kariérám. Výzkum se dominantně dotýká pěti participantů, kteří v rámci subkultury vytvořili specializovanou skupinu DJs, ale také dalších členů subkultury, kteří pro tyto lidi vytvářejí zázemí nebo se významně podílejí na utváření jejich image jako nedílné součásti jejich veřejné prezentace. Metodologickým nástrojem jsou biografie participantů získávané pomocí sady hloubkových rozhovorů, které sledují jejich vývoj od doby, kdy k subkultuře přicházejí až do současnosti, kdy v rámci subkultury profesionálně působí. Hlavním výzkumným problémem zde je, jak a proč a za jakých podmínek se člověk stane profesionálem v rámci vlastní subkultury.
Research Plan
Tato práce se zaměřuje na oblast sociologie hudby a hudebních subkultur, konkrétně se zabývá studiem specifické skupiny lidí, kteří se v rámci jedné z hudebních subkultur vyprofilovali až k profesionálnímu působení na hudební scéně. Zamýšlená práce bude detailní studií faktorů a procesů, které participanty, jakožto členy subkultury a lidi s od dominantní společnosti odlišným životním stylem a vizáží, vedly nejdříve k subkultuře samotné a později k takovému působení v ní, které se jim stalo nezanedbatelným zdrojem příjmů a které je dovedlo až k jejich profesionálním hudebním kariérám. Výzkum se dominantně dotýká pěti participantů, kteří v rámci subkultury vytvořili specializovanou skupinu DJs, ale také dalších členů subkultury, kteří pro tyto lidi vytvářejí zázemí nebo se významně podílejí na utváření jejich image jako nedílné součásti jejich veřejné prezentace. Metodologickým nástrojem jsou biografie participantů získávané pomocí sady hloubkových rozhovorů, které sledují jejich vývoj od doby, kdy k subkultuře přicházejí až do současnosti, kdy v rámci subkultury profesionálně působí. Hlavním výzkumným problémem zde je, jak a proč a za jakých podmínek se člověk stane profesionálem v rámci vlastní subkultury.
Recommended resources
Bourdieu, Pierre. 1998. Teorie jednání. Praha: Karolinum
Hebdige, Dick. 1979. Subculture: the meaning of style. London: Routlege
Bourdieu, Pierre. 1984. Distinction: a social critique of the judgement of taste. Harward University Press
Cohen, Anthony P. 1985. Symbolic construction of community. London: Routlege
Kabele, Jiří. 1998. Principy sociálního konstruování. Praha: Karolinum
Muggleton, David, Rupert Weinzierl. 2003. The Post-subcultures reader. Oxford: Berg Publishers
Johnson, Frankie J. 2006. Tatooing: mind body and spirit. The inner essence of art. University of Pitsburgh at Bratford
Gelder, Ken. 2005. The subcultures reader. London: Routlege
Recommended resources
Bourdieu, Pierre. 1998. Teorie jednání. Praha: Karolinum
Hebdige, Dick. 1979. Subculture: the meaning of style. London: Routlege
Bourdieu, Pierre. 1984. Distinction: a social critique of the judgement of taste. Harward University Press
Cohen, Anthony P. 1985. Symbolic construction of community. London: Routlege
Kabele, Jiří. 1998. Principy sociálního konstruování. Praha: Karolinum
Muggleton, David, Rupert Weinzierl. 2003. The Post-subcultures reader. Oxford: Berg Publishers
Johnson, Frankie J. 2006. Tatooing: mind body and spirit. The inner essence of art. University of Pitsburgh at Bratford
Gelder, Ken. 2005. The subcultures reader. London: Routlege