Tato práce je zaměřena na mediální prezentace kombinování rodinného a pracovního života žen v ženských life-stylových časopisech v ČR. Cílem je také srovnání vývoje odborného a mediálního diskursu. Mediální diskurs zastupovaly časopisy Cosmopolitan, Elle, Vlasta a Žena a život, odborný diskurs vybrané texty ze Sociologického časopisu a z edice Sociologické studie a Sociologické texty. Všechny texty byly podrobeny kvantitativní i kvalitativní obsahové analýze. Z hlediska teorie nastolování agendy jsem porovnávala nejen četnost výskytu daného tématu v obou diskursech, ale sledovala jsem způsob, jakým je o něm referováno.
Anotace v angličtině
This paper is focused on medial presentations of combining family and career life of women in Czech life-style magazines. The aim is to compare evolution of both medial and sociological discursus. Tke medial discursus is represented by Cosmopolitan, Elle, Vlasta and Women and Life and sociological discursus by select text from Sociological Review and Sociological Studies.. All text unit were put to quantitative and qualitative content analysis. In light of agenda-setting theory I compared not only frequency of mentioned topic in both discursus, but I also investigate the way how different media review it.
Klíčová slova
mateřství, rodina a kariéra, média a identita, mediální obraz mateřství, obsahová analýza, nastolování agendy, strategie slaďování rodinné a pracovní role
Klíčová slova v angličtině
motherhood, family and career, media and identity, medial image of matherhood, content analysis, agenda-setting, strategies of combining of family and career roles
Rozsah průvodní práce
58 s. (89 999 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce je zaměřena na mediální prezentace kombinování rodinného a pracovního života žen v ženských life-stylových časopisech v ČR. Cílem je také srovnání vývoje odborného a mediálního diskursu. Mediální diskurs zastupovaly časopisy Cosmopolitan, Elle, Vlasta a Žena a život, odborný diskurs vybrané texty ze Sociologického časopisu a z edice Sociologické studie a Sociologické texty. Všechny texty byly podrobeny kvantitativní i kvalitativní obsahové analýze. Z hlediska teorie nastolování agendy jsem porovnávala nejen četnost výskytu daného tématu v obou diskursech, ale sledovala jsem způsob, jakým je o něm referováno.
Anotace v angličtině
This paper is focused on medial presentations of combining family and career life of women in Czech life-style magazines. The aim is to compare evolution of both medial and sociological discursus. Tke medial discursus is represented by Cosmopolitan, Elle, Vlasta and Women and Life and sociological discursus by select text from Sociological Review and Sociological Studies.. All text unit were put to quantitative and qualitative content analysis. In light of agenda-setting theory I compared not only frequency of mentioned topic in both discursus, but I also investigate the way how different media review it.
Klíčová slova
mateřství, rodina a kariéra, média a identita, mediální obraz mateřství, obsahová analýza, nastolování agendy, strategie slaďování rodinné a pracovní role
Klíčová slova v angličtině
motherhood, family and career, media and identity, medial image of matherhood, content analysis, agenda-setting, strategies of combining of family and career roles
Zásady pro vypracování
Komparace prolínání odborného diskurzu a reflexe tématu slaďování rodinného a kariérního života žen v ČR v české časopisecké produkci zaměřené na životní styl. Analýza časopisů Elle, Cosmopolitan (Kosmopolitan), Vlasta a Žena a život. Metodologie: V první fázi provedu kvantitativní analýzu, v níž se zaměřím zejména na četnost textů/prací/studií/publikací věnujících se dané problematice ve zkoumaném období, jejich rozsah a způsob nahlížení problematiky. Bude mě zajímat, jaká je přisuzována tomuto tématu pozornost a, na kterou z životních rolí žen je kladen větší důraz. Kvalitativní metodologie bude zastoupena v sémiotické analýze jednotlivých časopiseckých textů. Při analýza časopisecké produkce uplatníme diachronní perspektivu, v jejím rámci provedeme časové řezy v pravidelném rozmezí vždy 4 let, tzn. 1996, 2000, 2004 a 2008. Počátek zkoumaného období byl stanoven s ohledem na rozšíření časopisecké produkce zaměřené na ženy a životní styl. Kvantitativní analýze bude podroben vždy 1 celý ročník daného periodika, pro potřeby kvalitativní analýzy přizpůsobím počet výtisků titulům s nejřidší periodicitou tj. 1x měsíčně (Elle a Cosmopolitan) a u titulů jejichž periodicita je vyšší vyberu vždy 1 výtisk á měsíc v daném roce zkoumání.
Zásady pro vypracování
Komparace prolínání odborného diskurzu a reflexe tématu slaďování rodinného a kariérního života žen v ČR v české časopisecké produkci zaměřené na životní styl. Analýza časopisů Elle, Cosmopolitan (Kosmopolitan), Vlasta a Žena a život. Metodologie: V první fázi provedu kvantitativní analýzu, v níž se zaměřím zejména na četnost textů/prací/studií/publikací věnujících se dané problematice ve zkoumaném období, jejich rozsah a způsob nahlížení problematiky. Bude mě zajímat, jaká je přisuzována tomuto tématu pozornost a, na kterou z životních rolí žen je kladen větší důraz. Kvalitativní metodologie bude zastoupena v sémiotické analýze jednotlivých časopiseckých textů. Při analýza časopisecké produkce uplatníme diachronní perspektivu, v jejím rámci provedeme časové řezy v pravidelném rozmezí vždy 4 let, tzn. 1996, 2000, 2004 a 2008. Počátek zkoumaného období byl stanoven s ohledem na rozšíření časopisecké produkce zaměřené na ženy a životní styl. Kvantitativní analýze bude podroben vždy 1 celý ročník daného periodika, pro potřeby kvalitativní analýzy přizpůsobím počet výtisků titulům s nejřidší periodicitou tj. 1x měsíčně (Elle a Cosmopolitan) a u titulů jejichž periodicita je vyšší vyberu vždy 1 výtisk á měsíc v daném roce zkoumání.
Seznam doporučené literatury
Burton, G , Jirák, J.(2001): Úvod do studia médií. Brno, Barrister& Principal.
Jirák, J., Köpplová, B. (203): Média a společnost: Stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. Praha, Portál.
McQuail, D.(1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha, Portál.
Dudová, R. (2007): Souvislosti proměn pracovního trhu a soukromého, rodinného
a partnerského života. Praha : Sociologický ústav AV ČR.
Hamplová, D. (2004): Životní spokojenost: rodina, práce a další faktory. Praha : Sociologický ústav Akademie věd České republiky.
Křítková, A. (eds) (2005): Kombinace pracovního a rodinného života v ČR. Praha
: Sociologický ústav Akademie věd České republiky.
Křítková, A. (eds) 2006): Pracovní a rodinné role a jejich kombinace v životě českých rodičů: plány. Praha: Sociologický ústav AV ČR.
Kuchařová, V. a kol.(2006): Kariéra, rodina, rovné příležitosti: výzkumy postavení žen a mužů na trhu práce. Praha: Gender Studies.
Tabery, Paulína (2007): Reprezentace různých forem rodinného a pracovního života v ženských a mužských časopisech. Praha : Sociologický ústav AV ČR.
Seznam doporučené literatury
Burton, G , Jirák, J.(2001): Úvod do studia médií. Brno, Barrister& Principal.
Jirák, J., Köpplová, B. (203): Média a společnost: Stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. Praha, Portál.
McQuail, D.(1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha, Portál.
Dudová, R. (2007): Souvislosti proměn pracovního trhu a soukromého, rodinného
a partnerského života. Praha : Sociologický ústav AV ČR.
Hamplová, D. (2004): Životní spokojenost: rodina, práce a další faktory. Praha : Sociologický ústav Akademie věd České republiky.
Křítková, A. (eds) (2005): Kombinace pracovního a rodinného života v ČR. Praha
: Sociologický ústav Akademie věd České republiky.
Křítková, A. (eds) 2006): Pracovní a rodinné role a jejich kombinace v životě českých rodičů: plány. Praha: Sociologický ústav AV ČR.
Kuchařová, V. a kol.(2006): Kariéra, rodina, rovné příležitosti: výzkumy postavení žen a mužů na trhu práce. Praha: Gender Studies.
Tabery, Paulína (2007): Reprezentace různých forem rodinného a pracovního života v ženských a mužských časopisech. Praha : Sociologický ústav AV ČR.