Tato práce se zabývá problematikou postavení žen na vyšších řídících pozicích v organizacích. Jejich menšinové zastoupení v rámci nejvyšších pozic organizační hierarchie logicky vybízí k otázkám, proč ženy na daných postech chybějí, jak moc musí upozadit svoje mateřské a rodinné povinnosti, aby v těchto pozicích ve srovnání se svými mužskými kolegy obstály, nebo co jim brání v tom, aby takovou šanci na kariérní postup vůbec dostaly?
Nerovné zastoupení mužů a žen na nejvyšších manažerských postech souvisí s řadou aspektů. Některé jsou úzce spjaty s tradičními stereotypy o mužských a ženských rolích, jiné souvisí s osobními strategiemi žen, a některé jsou, řekněme, jaksi ?neviditelné?.
Tato práce si klade za cíl jednak zmapovat poznatky dosavadních teoretických a empirických konceptů, které na toto téma vznikly a byly publikovány, jednak tuto problematiku přiblížit z perspektivy několika žen, které se v prostředí nejvyššího managementu úspěšně etablovaly. Tato druhá, výzkumná část, je postavena na osobních výpovědích těchto žen, jejich chování a postojích. V práci jsou popsány jak profesní a životní strategie mladých bezdětných žen-manažerek, tak i jejich ?kolegyň? s dětmi. Na základě zkušeností dotazovaných žen, s nimiž jsem realizovala hloubkové, polo-strukturované rozhovory, jsem dospěla k těmto závěrům: prostředí managementu je přizpůsobeno mužskému stylu práce, tzn. genderová neutralita organizačních struktur a rovnost podmínek pro všechny pracovníky jsou pouze zdánlivé; rozvoj kariérní dráhy ženy předpokládá podřízení života práci, resp. jejím organizačním pravidlům; strategie preference práce a kariéry v životě ženy vycházejí z jejího individuálního chápání významu mateřské role a kariérních cílů.
Anotace v angličtině
This work considers the dilemma of women in top management. Their minority representation in top management logically leads to questions why they are missing on those positions, how much do they have to suppress their maternal and family duties to have equal chances in competition with men, or what hinders them from even having a chance to such an advancement in their career?
Unequal representation of women and men in the top management positions relates to many aspects. Some are close-knit to the traditional men and women role stereotypes, other are connected to a woman?s personal strategies, and some aspects are, let's say, ?invisible?.
The purpose of this essay is firstly to map the knowledge of theoretical and empirical concepts which were already written and publicized on this topic, and also to bring the dilemma closer using a point of view of specific women who have already successfully established themselves in top management. This second, research part builds on their personal testimonies, behavioral patterns and attitude. The description of professional and personal strategies is provided about both, the young and childless women-managers and also their ?colleagues? with children. Based on the experiences of the four women I inquired and with whom I performed deep, semi-structured dialogues, I came to the following conclusions: the management environment conforms to the working style of men, meaning the gender neutrality in an organizational structure and the equality of working conditions for everyone is only illusory. The development in a woman's career expects her to subordinate her family life to work, its organizational rules respectively. The strategy of work and career preference in a woman's life originates from her individual understanding of the maternity role and career goals.
Klíčová slova
gender, práce, management, mateřství, rodina, organizační pravidla, stereotypy, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
gender, work, management, maternity, family, organizational rules, stereotypes, qualitative research
Rozsah průvodní práce
59 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá problematikou postavení žen na vyšších řídících pozicích v organizacích. Jejich menšinové zastoupení v rámci nejvyšších pozic organizační hierarchie logicky vybízí k otázkám, proč ženy na daných postech chybějí, jak moc musí upozadit svoje mateřské a rodinné povinnosti, aby v těchto pozicích ve srovnání se svými mužskými kolegy obstály, nebo co jim brání v tom, aby takovou šanci na kariérní postup vůbec dostaly?
Nerovné zastoupení mužů a žen na nejvyšších manažerských postech souvisí s řadou aspektů. Některé jsou úzce spjaty s tradičními stereotypy o mužských a ženských rolích, jiné souvisí s osobními strategiemi žen, a některé jsou, řekněme, jaksi ?neviditelné?.
Tato práce si klade za cíl jednak zmapovat poznatky dosavadních teoretických a empirických konceptů, které na toto téma vznikly a byly publikovány, jednak tuto problematiku přiblížit z perspektivy několika žen, které se v prostředí nejvyššího managementu úspěšně etablovaly. Tato druhá, výzkumná část, je postavena na osobních výpovědích těchto žen, jejich chování a postojích. V práci jsou popsány jak profesní a životní strategie mladých bezdětných žen-manažerek, tak i jejich ?kolegyň? s dětmi. Na základě zkušeností dotazovaných žen, s nimiž jsem realizovala hloubkové, polo-strukturované rozhovory, jsem dospěla k těmto závěrům: prostředí managementu je přizpůsobeno mužskému stylu práce, tzn. genderová neutralita organizačních struktur a rovnost podmínek pro všechny pracovníky jsou pouze zdánlivé; rozvoj kariérní dráhy ženy předpokládá podřízení života práci, resp. jejím organizačním pravidlům; strategie preference práce a kariéry v životě ženy vycházejí z jejího individuálního chápání významu mateřské role a kariérních cílů.
Anotace v angličtině
This work considers the dilemma of women in top management. Their minority representation in top management logically leads to questions why they are missing on those positions, how much do they have to suppress their maternal and family duties to have equal chances in competition with men, or what hinders them from even having a chance to such an advancement in their career?
Unequal representation of women and men in the top management positions relates to many aspects. Some are close-knit to the traditional men and women role stereotypes, other are connected to a woman?s personal strategies, and some aspects are, let's say, ?invisible?.
The purpose of this essay is firstly to map the knowledge of theoretical and empirical concepts which were already written and publicized on this topic, and also to bring the dilemma closer using a point of view of specific women who have already successfully established themselves in top management. This second, research part builds on their personal testimonies, behavioral patterns and attitude. The description of professional and personal strategies is provided about both, the young and childless women-managers and also their ?colleagues? with children. Based on the experiences of the four women I inquired and with whom I performed deep, semi-structured dialogues, I came to the following conclusions: the management environment conforms to the working style of men, meaning the gender neutrality in an organizational structure and the equality of working conditions for everyone is only illusory. The development in a woman's career expects her to subordinate her family life to work, its organizational rules respectively. The strategy of work and career preference in a woman's life originates from her individual understanding of the maternity role and career goals.
Klíčová slova
gender, práce, management, mateřství, rodina, organizační pravidla, stereotypy, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
gender, work, management, maternity, family, organizational rules, stereotypes, qualitative research
Zásady pro vypracování
Tato práce se bude zabývat tématem, které lze ze sociologického hlediska zařadit do oblasti zabývající se problematikou genderových nerovností na trhu práce. V obecnější rovině ji je možné řadit k problematice etnografie organizací. Mým konkrétním cílem bude zaměřit se na kariérní růst žen v řídících pozicích a na problémy, které jsou spojené s etablováním se ve vysokém managementu organizace. Dále pak mě bude zajímat, jak tyto ženy slaďují své kariérní ambice s rodinnými hodnotami. Tento střet rodinných a pracovních rolí totiž nabývá v životě většiny žen na vedoucích a řídících pozicích stále většího významu. Velmi jednoduše - v rámci mé práce mě bude zajímat vzájemný vztah kariéry a rodiny.
Ve výzkumné části se prostřednictvím hloubkových polo-strukturovaných a strukturovaných rozhovorů pokusím poodhalit:
a) strategie (předpoklady) profesního úspěchu žen dlouhodobě působících ve vysokých manažerských pozicích, které jsou pod dominantní kontrolou mužů;
b) strategie sladění jejich kariérních ambicí s rodinnými hodnotami, o kterých se předpokládá, že jsou doménou žen.
Zásady pro vypracování
Tato práce se bude zabývat tématem, které lze ze sociologického hlediska zařadit do oblasti zabývající se problematikou genderových nerovností na trhu práce. V obecnější rovině ji je možné řadit k problematice etnografie organizací. Mým konkrétním cílem bude zaměřit se na kariérní růst žen v řídících pozicích a na problémy, které jsou spojené s etablováním se ve vysokém managementu organizace. Dále pak mě bude zajímat, jak tyto ženy slaďují své kariérní ambice s rodinnými hodnotami. Tento střet rodinných a pracovních rolí totiž nabývá v životě většiny žen na vedoucích a řídících pozicích stále většího významu. Velmi jednoduše - v rámci mé práce mě bude zajímat vzájemný vztah kariéry a rodiny.
Ve výzkumné části se prostřednictvím hloubkových polo-strukturovaných a strukturovaných rozhovorů pokusím poodhalit:
a) strategie (předpoklady) profesního úspěchu žen dlouhodobě působících ve vysokých manažerských pozicích, které jsou pod dominantní kontrolou mužů;
b) strategie sladění jejich kariérních ambicí s rodinnými hodnotami, o kterých se předpokládá, že jsou doménou žen.
Seznam doporučené literatury
HAKIM, Catherine. Work-lifestyle choice in the 21st century: preference theory. 1st ed. Oxford: Oxford University Press, 2000. 340 s. ISBN 0-19-924210-0.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 407 s. ISBN 80-7367-040-2.
KANTER, Rosabeth Moss. Men and Women of the Corporation. 1st ed. New York: Basic Books, 1977. 390 s. ISBN 0-465-04453-0.
KARSTEN, Margaret Foegen. Management and gender: issues and attitudes.. Westport: Prager, 1994. 265 s. ISBN 0-275-94501-4.
KŘÍŽKOVÁ, Alena. Kariérní vzorce žen v managementu. Strategie žen v rámci genderového režimu organizace. Sociologický časopis, 2003, Vol. 39, No. 4: 447?467.
KŘÍŽKOVÁ, Alena. Rodina a/nebo práce v životě českých manažerek. Gender, rovné příležitosti, výzkum, 2002, roč. 3, č. 2-3: 10?12.
POWELL, Gary N. Handbook of gender and work. Editor Gary N. Powell. Thousand Oaks; London; New Delhi: SAGE, 1999. 651 S. ISBN 0-7619-1355-6.
POWELL, Gary N. and GRAVES, Laura M. Women & Men in Management. 3rd ed. Thousand Oaks: Sage Publications, 2003. 262 s. ISBN 0-7619-2196-6.
WAJCMAN, Judy. Managing like a Man: women and men in corporate management. 1st ed. Pensilvania : Pensilvanila State University Press, 1980. 180 s. ISBN 0-271-01848-8.
Seznam doporučené literatury
HAKIM, Catherine. Work-lifestyle choice in the 21st century: preference theory. 1st ed. Oxford: Oxford University Press, 2000. 340 s. ISBN 0-19-924210-0.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 407 s. ISBN 80-7367-040-2.
KANTER, Rosabeth Moss. Men and Women of the Corporation. 1st ed. New York: Basic Books, 1977. 390 s. ISBN 0-465-04453-0.
KARSTEN, Margaret Foegen. Management and gender: issues and attitudes.. Westport: Prager, 1994. 265 s. ISBN 0-275-94501-4.
KŘÍŽKOVÁ, Alena. Kariérní vzorce žen v managementu. Strategie žen v rámci genderového režimu organizace. Sociologický časopis, 2003, Vol. 39, No. 4: 447?467.
KŘÍŽKOVÁ, Alena. Rodina a/nebo práce v životě českých manažerek. Gender, rovné příležitosti, výzkum, 2002, roč. 3, č. 2-3: 10?12.
POWELL, Gary N. Handbook of gender and work. Editor Gary N. Powell. Thousand Oaks; London; New Delhi: SAGE, 1999. 651 S. ISBN 0-7619-1355-6.
POWELL, Gary N. and GRAVES, Laura M. Women & Men in Management. 3rd ed. Thousand Oaks: Sage Publications, 2003. 262 s. ISBN 0-7619-2196-6.
WAJCMAN, Judy. Managing like a Man: women and men in corporate management. 1st ed. Pensilvania : Pensilvanila State University Press, 1980. 180 s. ISBN 0-271-01848-8.