Ve své bakalářské práci jsem se zaměřila na tvorbu vizuálního příběhu, jehož účelem bylo dojít k (sebe) poznání. Práce je rozdělená na dvě části, praktickou a teoretickou. Nejdříve jsem si položila klíčovou otázku, na kterou jsem se snažila najít odpověď. V praktické části jsem pak hledala správnou cestu k (sebe) poznání a to prostřednictvím skic, kterými jsem navázala na svou tvorbu z dětství. Později jsem se dostala k realizaci maleb formátu B0, které jsou jedním z výstupů mé práce. V teoretické části jsem se zaměřila na vyprávění celého procesu a svá zjištění jsem podložila citacemi z odborných textů a úryvky z mého reflektivního deníku, což bylo nutné, aby bylo zřejmé, že jsem si svou cestou skutečně prošla a to o čem jsem psala, jsem skutečně prožila. Součástí přílohy je dokument ilustrující mé hledání, ve kterém komentuji své obrazy z dětství. Ty byly vstupenkou do celého procesu. Dále přikládám CD s reflektivním deníkem a fotografiemi.
Annotation in English
My undergraduate work is dealing with a visual story. The purpose of this story was to lead myself to self-knowledge. The work is divided into two parts, theoretical and practical. Theoretical part is dealing with a key question which I tried to answer. The practical part is focused on looking for the right path to (self) knowledge through sketches. These sketches are based on my work from childhood. Later I began to create B0 format paintings, which are one of the outputs of my work. In the theoretical chapter, I have focused on telling the whole process and its findings. I am using quotes from professional texts and excerpts from my reflective diary. These were necessary to show that I really went through my way and I had really experienced it. Part of the appendices is a document illustrating my search, in which I commented on my pictures from childhood. These pictures were my tickets into the process. I am also attaching a CD with reflective diary and photographs.
Keywords
narativ, příběh v obraze, výrazová hra, tvůrčí proces, reflexe, (sebe) poznání, arteterapie, artefiletika, narativní psychoterapie
Keywords in English
narrative, story in pictures, expressive play, creative process, reflection, (self) knowledge, art therapy, artefiletics, narative psychotherapy
Length of the covering note
63 s. (91 182 znaků bez mezer)
Language
CZ
Annotation
Ve své bakalářské práci jsem se zaměřila na tvorbu vizuálního příběhu, jehož účelem bylo dojít k (sebe) poznání. Práce je rozdělená na dvě části, praktickou a teoretickou. Nejdříve jsem si položila klíčovou otázku, na kterou jsem se snažila najít odpověď. V praktické části jsem pak hledala správnou cestu k (sebe) poznání a to prostřednictvím skic, kterými jsem navázala na svou tvorbu z dětství. Později jsem se dostala k realizaci maleb formátu B0, které jsou jedním z výstupů mé práce. V teoretické části jsem se zaměřila na vyprávění celého procesu a svá zjištění jsem podložila citacemi z odborných textů a úryvky z mého reflektivního deníku, což bylo nutné, aby bylo zřejmé, že jsem si svou cestou skutečně prošla a to o čem jsem psala, jsem skutečně prožila. Součástí přílohy je dokument ilustrující mé hledání, ve kterém komentuji své obrazy z dětství. Ty byly vstupenkou do celého procesu. Dále přikládám CD s reflektivním deníkem a fotografiemi.
Annotation in English
My undergraduate work is dealing with a visual story. The purpose of this story was to lead myself to self-knowledge. The work is divided into two parts, theoretical and practical. Theoretical part is dealing with a key question which I tried to answer. The practical part is focused on looking for the right path to (self) knowledge through sketches. These sketches are based on my work from childhood. Later I began to create B0 format paintings, which are one of the outputs of my work. In the theoretical chapter, I have focused on telling the whole process and its findings. I am using quotes from professional texts and excerpts from my reflective diary. These were necessary to show that I really went through my way and I had really experienced it. Part of the appendices is a document illustrating my search, in which I commented on my pictures from childhood. These pictures were my tickets into the process. I am also attaching a CD with reflective diary and photographs.
Keywords
narativ, příběh v obraze, výrazová hra, tvůrčí proces, reflexe, (sebe) poznání, arteterapie, artefiletika, narativní psychoterapie
Keywords in English
narrative, story in pictures, expressive play, creative process, reflection, (self) knowledge, art therapy, artefiletics, narative psychotherapy
Research Plan
Studentka v praktické části vytvoří cyklus nejméně 6 maleb temperou nebo akrylem, formátu A1, včetně průběžného skicovního materiálu, a bude vést tvůrčí reflektivní deník, který bude podkladem pro teoretickou část. V teoretické části v rozsahu 30 - 40 stran studentka shrne poznatky z reflexe vlastní tvůrčí činnosti, zaměří se na vymezení základních pojmů, které jsou klíčové pro zadané téma (tvůrčí proces, narativ, reflexe, poznání, sebepoznání) a bude se o ně zajímat v širším kontextu práce s výtvarným výrazem (artefiletika, arteterapie, narativní psychoterapie).
Research Plan
Studentka v praktické části vytvoří cyklus nejméně 6 maleb temperou nebo akrylem, formátu A1, včetně průběžného skicovního materiálu, a bude vést tvůrčí reflektivní deník, který bude podkladem pro teoretickou část. V teoretické části v rozsahu 30 - 40 stran studentka shrne poznatky z reflexe vlastní tvůrčí činnosti, zaměří se na vymezení základních pojmů, které jsou klíčové pro zadané téma (tvůrčí proces, narativ, reflexe, poznání, sebepoznání) a bude se o ně zajímat v širším kontextu práce s výtvarným výrazem (artefiletika, arteterapie, narativní psychoterapie).
Recommended resources
1. Šicková-Fabrici, J. Základy arteterapie, Praha: Portál 2002
2. Slavík, Jan, Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky , V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta 2001
3. Slavík, Jan, Wawrosz, P., Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky , Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta 2004
4. Kratochvíl, Zdeněk; Bouzek, Jan, Proměny interpretací, Praha : Herrmann & synové 1996
5. Ricoeur, P., Čas a vyprávění, I. Praha: Oikoymenh 2000
6. Huyghe, R., Řeč obrazů. Praha: Odeon 1973
7. Gombrich, E., Příběh umění. Praha: Odeon 1992
8. Chrz, V., Čermák, I., odborné texty věnované narativu v psychologii, odborné sborníky, odborné časopisy např. Československá psychologie, Pedagogika
Recommended resources
1. Šicková-Fabrici, J. Základy arteterapie, Praha: Portál 2002
2. Slavík, Jan, Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky , V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta 2001
3. Slavík, Jan, Wawrosz, P., Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky , Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta 2004
4. Kratochvíl, Zdeněk; Bouzek, Jan, Proměny interpretací, Praha : Herrmann & synové 1996
5. Ricoeur, P., Čas a vyprávění, I. Praha: Oikoymenh 2000
6. Huyghe, R., Řeč obrazů. Praha: Odeon 1973
7. Gombrich, E., Příběh umění. Praha: Odeon 1992
8. Chrz, V., Čermák, I., odborné texty věnované narativu v psychologii, odborné sborníky, odborné časopisy např. Československá psychologie, Pedagogika