Hlavním záměrem mého výzkumu byla odpověď na otázku: ?Jak učitelé z Plzně,
Žatce a Podbořan hodnotí artefakty vizuální kultury, se kterými se setkávají ve svém životě? ? Z výzkumu má také vyplynout, jaké jsou současné estetické preference těchto učitelů. Okruhy otázek v dotaznících a rozhovorech se vztahují na základní pojmy estetiky a estetických preferencí. Jako metody výzkumu jsem použila kvantitativní a kvalitativní metodu výzkumu, která je realizována prostřednictvím dotazníku a rozhovoru. Jako cílové skupiny svého výzkumu jsem vybrala učitele s aprobací výtvarná výchova, tak i učitele bez této aprobace. První sada dotazníků pro učitele s aprobací výtvarná výchova byla koncipována tak, abych poznala, co je danému jedinci bližší, jestli se ve svém volném čase věnují nějakým výtvarným aktivitám? Dále jsem se snažila zjistit, jak si rozvrhují svoje hodiny výtvarné výchovy? Zdali to, co se dozvědí
ve svém volném čase o umění, následně používají ve svých vyučovacích hodinách? Zde jsem použila metodu kvalitativního výzkumu. Tyto otázky se mi staly východiskem při kompletaci rozhovoru. A přidala jsem další, které souvisí s hodnocením artefaktů vizuální kultury a estetickými preferencemi. Tady používám také metodu kvalitativního výzkumu. Ve struktuře dotazníku pro učitele bez aprobace výtvarná výchova vycházím z otázek z rozhovoru. Slouží mi jako porovnávací prvek mezi výpověďmi učitelů s aprobací výtvarná výchova a bez aprobace. V tomto případě používám kvantitativní metodu výzkumu.
Anotace v angličtině
Main purpose of my research was answer on the question: ?How teachers from
Pilsner, Žatec and Podbořany evaluating the artifacts of Visual Culture to encounter in their life?? The research has also arise, what are up to date aesthetic preferences of those mentors. The ranges of issues in questionnaires and interviews are applied to basic terms of aesthetics and aesthetic preferences. As research method I used the quantitative and qualitative technique of exploration, what is realized through the questionnaire and
the interview. I have chosen the certified Art educators and teachers without this qualification as the target group of my observation. First series of questionnaires for certified lectors, qualified art education were designed to recognize what is closer to that individual, if they take some artistic activities in his spare time? I tried to know, how do they schedule their art lessons? Whether what learn them in their free time about art and use they it in their classroom? I used the qualitative technique in here. Those questions
were become of the resource to interview assembly for me. And I added other issues, which are pertinent to ranking of visual culture?s artifacts and aesthetics preferences. I am using here the qualitative method again. I based on an interview in the structure of questionnaire for non- qualified art schoolmaster. It is instrumental towards comparison for me between testimonies of certificated teachers and non-qualified mentors. I use the quantitative way in this case.
Hlavním záměrem mého výzkumu byla odpověď na otázku: ?Jak učitelé z Plzně,
Žatce a Podbořan hodnotí artefakty vizuální kultury, se kterými se setkávají ve svém životě? ? Z výzkumu má také vyplynout, jaké jsou současné estetické preference těchto učitelů. Okruhy otázek v dotaznících a rozhovorech se vztahují na základní pojmy estetiky a estetických preferencí. Jako metody výzkumu jsem použila kvantitativní a kvalitativní metodu výzkumu, která je realizována prostřednictvím dotazníku a rozhovoru. Jako cílové skupiny svého výzkumu jsem vybrala učitele s aprobací výtvarná výchova, tak i učitele bez této aprobace. První sada dotazníků pro učitele s aprobací výtvarná výchova byla koncipována tak, abych poznala, co je danému jedinci bližší, jestli se ve svém volném čase věnují nějakým výtvarným aktivitám? Dále jsem se snažila zjistit, jak si rozvrhují svoje hodiny výtvarné výchovy? Zdali to, co se dozvědí
ve svém volném čase o umění, následně používají ve svých vyučovacích hodinách? Zde jsem použila metodu kvalitativního výzkumu. Tyto otázky se mi staly východiskem při kompletaci rozhovoru. A přidala jsem další, které souvisí s hodnocením artefaktů vizuální kultury a estetickými preferencemi. Tady používám také metodu kvalitativního výzkumu. Ve struktuře dotazníku pro učitele bez aprobace výtvarná výchova vycházím z otázek z rozhovoru. Slouží mi jako porovnávací prvek mezi výpověďmi učitelů s aprobací výtvarná výchova a bez aprobace. V tomto případě používám kvantitativní metodu výzkumu.
Anotace v angličtině
Main purpose of my research was answer on the question: ?How teachers from
Pilsner, Žatec and Podbořany evaluating the artifacts of Visual Culture to encounter in their life?? The research has also arise, what are up to date aesthetic preferences of those mentors. The ranges of issues in questionnaires and interviews are applied to basic terms of aesthetics and aesthetic preferences. As research method I used the quantitative and qualitative technique of exploration, what is realized through the questionnaire and
the interview. I have chosen the certified Art educators and teachers without this qualification as the target group of my observation. First series of questionnaires for certified lectors, qualified art education were designed to recognize what is closer to that individual, if they take some artistic activities in his spare time? I tried to know, how do they schedule their art lessons? Whether what learn them in their free time about art and use they it in their classroom? I used the qualitative technique in here. Those questions
were become of the resource to interview assembly for me. And I added other issues, which are pertinent to ranking of visual culture?s artifacts and aesthetics preferences. I am using here the qualitative method again. I based on an interview in the structure of questionnaire for non- qualified art schoolmaster. It is instrumental towards comparison for me between testimonies of certificated teachers and non-qualified mentors. I use the quantitative way in this case.
Studentka provede výzkum na rozhraní výzkumu kvantitativního a kvalitativního. Dané téma bude koncipovat tak, aby zjistila, jaká kriteria uplatňují učitelé v hodnocení artefaktů vizuální kultury, s nimiž se v životě "potkávají".Největší pozornost přitom bude věnována estetickým preferencím.Při zkoumání se zaměří také na okruh vlivů na tyto preference. Ve výzkumném souboru by měly být zastoupeni učitelé z těchto škol: 1x ZŠ v Žatci, 1x gymnázium v Žatci, 1x ZŠ v Plzni, 1x gymnázium v Plzni. Nabízí se tak možnost uplatnění komparativní metody.
Zásady pro vypracování
Studentka provede výzkum na rozhraní výzkumu kvantitativního a kvalitativního. Dané téma bude koncipovat tak, aby zjistila, jaká kriteria uplatňují učitelé v hodnocení artefaktů vizuální kultury, s nimiž se v životě "potkávají".Největší pozornost přitom bude věnována estetickým preferencím.Při zkoumání se zaměří také na okruh vlivů na tyto preference. Ve výzkumném souboru by měly být zastoupeni učitelé z těchto škol: 1x ZŠ v Žatci, 1x gymnázium v Žatci, 1x ZŠ v Plzni, 1x gymnázium v Plzni. Nabízí se tak možnost uplatnění komparativní metody.
Seznam doporučené literatury
BERANOVÁ,V. Kapitoly z dějin českého estetického myšlení. II, (30. léta 20. století). Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, Fakulta užitých umění a designu, 2003. ISBN 80-7044-465-7
ECO,U. Umění a krása ve středověké estetice. Praha : Argo, 1998. ISBN 80-7203-098-1
JÜRSCHIK,R.. Estetické vztahy. Praha : Horizont, 1981
JŮZL,M./PROKOP,D. Úvod do estetiky : předmět a metody, dějiny, systém estetických kategorií a pojmů. Praha : Panorama, 1989. ISBN 80-7038-051-9
KURIC,J. Psychologie vnímání malířských výtvarných děl v ontogenezi Brno : Univerzita J.E. Purkyně, 1986.
LAMSEROVÁ,J./ PREISSOVÁ,R. Výtvarné vyjadřování : práce s barvou ve výtvarné výchově na základní škole. Praha : SPN, 1987
SCRUTON,R. Estetické porozumění : eseje o filozofii, umění a kultuře. Brno : Barrister & Principal, 2005. ISBN 80-85947-92-7
SCHNEIDEROVÁ,H. Vliv estetické výchovy na utváření postojů a životního stylu dospívající mládeže. Praha : Univerzita Karlova, 1982
STRADLEROVÁ,J. Výtvarná výchova v pojetí integrované výuky na prvním stupni základní školy : [náměty a inspirace na pomoc pedagogické praxi]. Brno : Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2001
VANĚK,J. Způsoby estetického prožívání. Praha : Galerie Zdeněk Sklenář, 2009. ISBN 978-80-904315-1-5
Výtvarná výchova : Učební osnovy pro 1. až 9. ročník ZŠ. Praha : Fortuna, 1996
ZACHOVÁ,L. Integrační procesy ve výtvarné výchově : (se zaměřením na práci v 1.-5. roč. ZŠ). V Hradci Králové : Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-136-8
ZIS,A. Estetické konfrontace. Praha : Mladá fronta, 1987.
ZUSKA,V.Estetika : úvod do současnosti tradiční disciplíny. Praha : Triton, 2001. ISBN 80-7254-194-3
ZUSKA,V. Umění, krása, šeredno : texty z estetiky 20. století. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0540-6
Seznam doporučené literatury
BERANOVÁ,V. Kapitoly z dějin českého estetického myšlení. II, (30. léta 20. století). Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, Fakulta užitých umění a designu, 2003. ISBN 80-7044-465-7
ECO,U. Umění a krása ve středověké estetice. Praha : Argo, 1998. ISBN 80-7203-098-1
JÜRSCHIK,R.. Estetické vztahy. Praha : Horizont, 1981
JŮZL,M./PROKOP,D. Úvod do estetiky : předmět a metody, dějiny, systém estetických kategorií a pojmů. Praha : Panorama, 1989. ISBN 80-7038-051-9
KURIC,J. Psychologie vnímání malířských výtvarných děl v ontogenezi Brno : Univerzita J.E. Purkyně, 1986.
LAMSEROVÁ,J./ PREISSOVÁ,R. Výtvarné vyjadřování : práce s barvou ve výtvarné výchově na základní škole. Praha : SPN, 1987
SCRUTON,R. Estetické porozumění : eseje o filozofii, umění a kultuře. Brno : Barrister & Principal, 2005. ISBN 80-85947-92-7
SCHNEIDEROVÁ,H. Vliv estetické výchovy na utváření postojů a životního stylu dospívající mládeže. Praha : Univerzita Karlova, 1982
STRADLEROVÁ,J. Výtvarná výchova v pojetí integrované výuky na prvním stupni základní školy : [náměty a inspirace na pomoc pedagogické praxi]. Brno : Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2001
VANĚK,J. Způsoby estetického prožívání. Praha : Galerie Zdeněk Sklenář, 2009. ISBN 978-80-904315-1-5
Výtvarná výchova : Učební osnovy pro 1. až 9. ročník ZŠ. Praha : Fortuna, 1996
ZACHOVÁ,L. Integrační procesy ve výtvarné výchově : (se zaměřením na práci v 1.-5. roč. ZŠ). V Hradci Králové : Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-136-8
ZIS,A. Estetické konfrontace. Praha : Mladá fronta, 1987.
ZUSKA,V.Estetika : úvod do současnosti tradiční disciplíny. Praha : Triton, 2001. ISBN 80-7254-194-3
ZUSKA,V. Umění, krása, šeredno : texty z estetiky 20. století. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0540-6