Bakalářská práce se zabývá využitím výtvarného výrazu prostřednictvím artefiletiky a arteterapie jako nástroje primární prevence v prostředí nízkoprahového zařízení pro děti a mládež. Základní rozdělení práce je na teoretickou a praktickou část.
Teoretická část slouží k seznámení s jednotlivými klíčovými pojmy. Zaměřuje se na primární prevenci (základní cíle, obsahy a metody) a možnosti a limity využití výtvarného výrazu v jejím kontextu. V praktické části jsou tyto pojmy aplikovány ve zvoleném projektu. Ten se skládá z pěti setkání zaměřených na práci s výtvarným výrazem v rámci primární prevence.
Závěr je věnován zhodnocení realizovaného projektu v návaznosti na teoretickou část.
Annotation in English
The Bachelor Final Thesis deals with the use of artistic expression by means of art education and art therapy as a tool of primary prevention in an environment of a low-threshold institution for children and young people. The work is divided into a theoretical and a practical part.
The theoretical part serves as an introduction of particular key expressions. It focuses on primary prevention (basic aims, contents and methods) and possibilities and limits of the use of artistic expression in its context. In the practical part these terms are applied in a chosen project. It consists of five meetings focused on work with artistic expression within the framework of primary prevention.
The conclusion is dedicated to evaluation of the realized project following the theoretical part.
Keywords
Primární prevence, výtvarný výraz, artefiletika, arteterapie, nízkoprahové zařízení pro děti a mládež, projektové metody.
Keywords in English
Primary prevention, artistic expression, art education, art therapy, low-threshold institution for children and young people, project methods.
Length of the covering note
93 s.
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá využitím výtvarného výrazu prostřednictvím artefiletiky a arteterapie jako nástroje primární prevence v prostředí nízkoprahového zařízení pro děti a mládež. Základní rozdělení práce je na teoretickou a praktickou část.
Teoretická část slouží k seznámení s jednotlivými klíčovými pojmy. Zaměřuje se na primární prevenci (základní cíle, obsahy a metody) a možnosti a limity využití výtvarného výrazu v jejím kontextu. V praktické části jsou tyto pojmy aplikovány ve zvoleném projektu. Ten se skládá z pěti setkání zaměřených na práci s výtvarným výrazem v rámci primární prevence.
Závěr je věnován zhodnocení realizovaného projektu v návaznosti na teoretickou část.
Annotation in English
The Bachelor Final Thesis deals with the use of artistic expression by means of art education and art therapy as a tool of primary prevention in an environment of a low-threshold institution for children and young people. The work is divided into a theoretical and a practical part.
The theoretical part serves as an introduction of particular key expressions. It focuses on primary prevention (basic aims, contents and methods) and possibilities and limits of the use of artistic expression in its context. In the practical part these terms are applied in a chosen project. It consists of five meetings focused on work with artistic expression within the framework of primary prevention.
The conclusion is dedicated to evaluation of the realized project following the theoretical part.
Keywords
Primární prevence, výtvarný výraz, artefiletika, arteterapie, nízkoprahové zařízení pro děti a mládež, projektové metody.
Keywords in English
Primary prevention, artistic expression, art education, art therapy, low-threshold institution for children and young people, project methods.
Research Plan
BcP bude složena ze dvou částí. Teoretická část bude zaměřena na primární prevenci (základní cíle, obsahy a metody) a možnosti a limity využití výtvarného výrazu v jejím kontextu.
V praktické části bude studentka realizovat projekt v rozsahu nejméně 5 akcí zaměřených na práci s výtvarným výrazem v rámci primární prevence.
Závěr práce bude zaměřen na zhodnocení projektu v souvislostech popsané teorie.
Rozsah práce 30- 40 stran textu včetně fotodokumentace, popř.videozáznamu.
Research Plan
BcP bude složena ze dvou částí. Teoretická část bude zaměřena na primární prevenci (základní cíle, obsahy a metody) a možnosti a limity využití výtvarného výrazu v jejím kontextu.
V praktické části bude studentka realizovat projekt v rozsahu nejméně 5 akcí zaměřených na práci s výtvarným výrazem v rámci primární prevence.
Závěr práce bude zaměřen na zhodnocení projektu v souvislostech popsané teorie.
Rozsah práce 30- 40 stran textu včetně fotodokumentace, popř.videozáznamu.
Recommended resources
ŠICKOVÁ, J./SLAVÍK, J.: Základy arteterapie, Praha 2002
LIEBMANN, M.: Skupinová arteterapie : nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci , Praha 2005
SLAVÍK, J.: Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky , Praha 2001
SLAVÍK, J./ WAWROSZ, P.: Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky , Praha 2004
ŽENATÁ, K.: Obrazy z nevědomí : práce v arteterapeutickém ateliéru , Praha 2005
DALLEY, T./CASE, C.: Arteterapie s dětmi, 1995
RUBIN J. A.: Přístupy k arteterapii: teorie a technika, 2008
NEDĚLNÍKOVÁ D.: Úvod do sociální práce se skupinou, 2004
POKORNÝ, V./TELCOVÁ, J./TOMKO, A.: Prevence sociálně patologických jevů: manuál praxe, Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2001
BÁRTOVÁ, J.: Prevence není nikdy dost, Praha 1996
NEŠPOR, K./PROVAZNÍKOVÁ, H.: Slovník prevence problémů způsobených návykovými látkami: pro rodiče a pedagogy, 1996
MATOUŠEK, O./KROFTOVÁ, A.: Mládež a delikvence, 1998
Recommended resources
ŠICKOVÁ, J./SLAVÍK, J.: Základy arteterapie, Praha 2002
LIEBMANN, M.: Skupinová arteterapie : nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci , Praha 2005
SLAVÍK, J.: Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky , Praha 2001
SLAVÍK, J./ WAWROSZ, P.: Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky , Praha 2004
ŽENATÁ, K.: Obrazy z nevědomí : práce v arteterapeutickém ateliéru , Praha 2005
DALLEY, T./CASE, C.: Arteterapie s dětmi, 1995
RUBIN J. A.: Přístupy k arteterapii: teorie a technika, 2008
NEDĚLNÍKOVÁ D.: Úvod do sociální práce se skupinou, 2004
POKORNÝ, V./TELCOVÁ, J./TOMKO, A.: Prevence sociálně patologických jevů: manuál praxe, Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2001
BÁRTOVÁ, J.: Prevence není nikdy dost, Praha 1996
NEŠPOR, K./PROVAZNÍKOVÁ, H.: Slovník prevence problémů způsobených návykovými látkami: pro rodiče a pedagogy, 1996
MATOUŠEK, O./KROFTOVÁ, A.: Mládež a delikvence, 1998