Otázka biologické a kulturní determinace genderových rolí je předmětem dlouhodobého zájmu antropologie. Teoretické východisko diplomové práce bude vycházet z názoru, že rozhodující jsou kulturní vlivy, ke kterým jsou pak později přidány a integrovány i aspekty biologické s tím, že je následně obrácen význam biologických a kulturních předpokladů mužské a ženské role. Rozdíly lze očekávat mezi chlapci a děvčaty, kdy rodiče tolik nelpí na genderové vyhraněnosti dcer a někdy je dokonce podporují v jejich nonkonformitě, zatímco u chlapců striktně odmítají nonkonformní genderové projevy.
Cílem práce bude přispět ke zmíněné diskuzi o utváření genderových rolí v predškolním období (ve věku 3 až 5 let) výzkumem
na základě identifikace a výběru hraček podle pohlaví a na základě dotazování dětí formou strukturovaného dotazníku.
Anotace v angličtině
The question of biological and cultural determination of gender roles is subject of longlasting focus of anthropological research. Theoretical feedback of this work is shaped by assumption of the major role of cultural forces and biological reasoning is added subsequently. Consequence of such process is assumption of reverse relation between biological and cultural influence.We expect differences among girls and boys in the aspect of gender conformity , as well as among various age categories. Goal of this work is to contribute to discussion about formation of gender roles among pre-school children with research, which includes structured questionare, identification of gender stereotypes and observation.
Otázka biologické a kulturní determinace genderových rolí je předmětem dlouhodobého zájmu antropologie. Teoretické východisko diplomové práce bude vycházet z názoru, že rozhodující jsou kulturní vlivy, ke kterým jsou pak později přidány a integrovány i aspekty biologické s tím, že je následně obrácen význam biologických a kulturních předpokladů mužské a ženské role. Rozdíly lze očekávat mezi chlapci a děvčaty, kdy rodiče tolik nelpí na genderové vyhraněnosti dcer a někdy je dokonce podporují v jejich nonkonformitě, zatímco u chlapců striktně odmítají nonkonformní genderové projevy.
Cílem práce bude přispět ke zmíněné diskuzi o utváření genderových rolí v predškolním období (ve věku 3 až 5 let) výzkumem
na základě identifikace a výběru hraček podle pohlaví a na základě dotazování dětí formou strukturovaného dotazníku.
Anotace v angličtině
The question of biological and cultural determination of gender roles is subject of longlasting focus of anthropological research. Theoretical feedback of this work is shaped by assumption of the major role of cultural forces and biological reasoning is added subsequently. Consequence of such process is assumption of reverse relation between biological and cultural influence.We expect differences among girls and boys in the aspect of gender conformity , as well as among various age categories. Goal of this work is to contribute to discussion about formation of gender roles among pre-school children with research, which includes structured questionare, identification of gender stereotypes and observation.
viz "Rozhodnutí děkana FF č. 1/2010 ze dne 9. února 2010 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek"
Otázka biologické a kulturní determinace genderových rolí je předmětem dlouhodobého zájmu antropologie. Teoretické východisko diplomové práce bude vycházet z názorů, že rozhodující jsou kulturní vlivy, ke kterým jsou pak později přidány a integrovány i aspekty biologické s tím, že je následně obrácen význam biologických a kulturních předpokladů mužské a ženské role. Rozdíly lze očekávat mezi chlapci a děvčaty, kdy rodiče tolik nelpí na genderové vyhraněnosti dcer a někdy je dokonce podporují v jejich nonkonformitě, zatímco u chlapců striktně odmítají nonkonformní genderové projevy.
Cílem práce bude přispět ke zmíněné diskuzi o utváření genderových rolí v předškolním období (ve věku 3 až 5 let) výzkumem na základě identifikace a výběru hraček podle pohlaví a na základě dotazování dětí formou strukturovaného rozhovoru.
Zásady pro vypracování
viz "Rozhodnutí děkana FF č. 1/2010 ze dne 9. února 2010 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek"
Otázka biologické a kulturní determinace genderových rolí je předmětem dlouhodobého zájmu antropologie. Teoretické východisko diplomové práce bude vycházet z názorů, že rozhodující jsou kulturní vlivy, ke kterým jsou pak později přidány a integrovány i aspekty biologické s tím, že je následně obrácen význam biologických a kulturních předpokladů mužské a ženské role. Rozdíly lze očekávat mezi chlapci a děvčaty, kdy rodiče tolik nelpí na genderové vyhraněnosti dcer a někdy je dokonce podporují v jejich nonkonformitě, zatímco u chlapců striktně odmítají nonkonformní genderové projevy.
Cílem práce bude přispět ke zmíněné diskuzi o utváření genderových rolí v předškolním období (ve věku 3 až 5 let) výzkumem na základě identifikace a výběru hraček podle pohlaví a na základě dotazování dětí formou strukturovaného rozhovoru.
Seznam doporučené literatury
Blažek, V., Budil, I. (eds.), 2006: Biologická a sociální dimenze člověka. Dryada, Praha.
Bourdieu, P., 1999: Teorie jednání. Karolinum, Praha.
Bourdieu, P., 2000: Nadvláda mužů. Karolinum, Praha.
Oakleyová, A., 2000: Pohlaví, gender a společnost. Portál, Praha.
Miller, C.F., Lurye, L.E., Zosuls, M., Ruble, D.N., 2009: Accessibility of gender stereotype domains. Sex Roles, 60: 870-881.
Taylor, M.G., Rhodes, M., Gelman, S.A., 2009: Boys will be boys; cows will be cows: Children´s essentialist reasoning about gender categories and animal species. Child Develop 80: 461-481.
Seznam doporučené literatury
Blažek, V., Budil, I. (eds.), 2006: Biologická a sociální dimenze člověka. Dryada, Praha.
Bourdieu, P., 1999: Teorie jednání. Karolinum, Praha.
Bourdieu, P., 2000: Nadvláda mužů. Karolinum, Praha.
Oakleyová, A., 2000: Pohlaví, gender a společnost. Portál, Praha.
Miller, C.F., Lurye, L.E., Zosuls, M., Ruble, D.N., 2009: Accessibility of gender stereotype domains. Sex Roles, 60: 870-881.
Taylor, M.G., Rhodes, M., Gelman, S.A., 2009: Boys will be boys; cows will be cows: Children´s essentialist reasoning about gender categories and animal species. Child Develop 80: 461-481.