Diplomová práce se zabývá dichotomií porodu, neboli dvěma hlavními přístupy k porodu jako takovému, porodem medicínsky vedeným v institucionalizovaném porodnickém prostředí a přirozeným porodem vedeným doma. V teoretické části jsou rozebírány analogie k dichotomii porodu, autoritativní vědění spojené s institucionalizovaným porodnictvím. V teorii se zaměřuje na důležitost psychologického aspektu porodu, jaký vliv má porod na ženu i dítě. Historie porodnictví je pojímána především z genderového hlediska a autoritativního vědění. Poslední kapitola reflektuje stav porodnictví v ČR. Metodologie je postavena na kvalitativním výzkumném přístupu případové studie. Technika sběru dat je zastoupena polostrukturovaným dotazováním pomocí interview. V praktické části se práce zaměřuje na to, jaký typ podpory se dostává ženám v rozhodnutí rodit doma a jaké faktory v ženách vzbuzují důvěru v tuto alternativu, která je stále širokou veřejností nahlížena jako něco absolutně iracionálního. Dále bylo z výpovědí žen zjišťováno, jaké dojmy si ženy odnesly z porodu v porodnici a zda byly špatné zkušenosti z institucionalizovaného prostředí porodnic důvodem pro volbu porodu doma.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the dichotomy of childbirth. The two main approaches to childbirth, institutionalized medically led birth and natural childbirth at home. In the theoretical part it addresses the dichotomy analogous to birth, authoritative knowledge associated with institutionalized midwifery. The theory focuses on the importance of psychological aspects of childbirth, the effect on delivery woman and child. The history of obstetrics is primarily viewed from a gender perspective and authoritative knowledge. The last chapter reflects the situation of obstetrics in Czech Republic. The methodology is based on qualitative research approach of case studies. The technique of data collection is represented by semistructured interview questioning. The practical part of thesis focuses on the type of support that is given to women in the decision to give birth at home and what kind of factors in women instills confidence in the alternative that is still seen as something totally irrational by public. It was also examined if the bad experience during delivery in hospitál was a reason for home birth.
Klíčová slova
porod, domácí porod, porod v porodnici, dichotomie porodu, autoritativní vědění, psychologie porodu, historie porodnictví, porodní vědění
Klíčová slova v angličtině
Childbirth, home birth, birth in hospital, dichotomy of birth, authoritative knowledge, psychology of birth, history of birth, birth knowledge
Rozsah průvodní práce
rozsah: 89 s. (148 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá dichotomií porodu, neboli dvěma hlavními přístupy k porodu jako takovému, porodem medicínsky vedeným v institucionalizovaném porodnickém prostředí a přirozeným porodem vedeným doma. V teoretické části jsou rozebírány analogie k dichotomii porodu, autoritativní vědění spojené s institucionalizovaným porodnictvím. V teorii se zaměřuje na důležitost psychologického aspektu porodu, jaký vliv má porod na ženu i dítě. Historie porodnictví je pojímána především z genderového hlediska a autoritativního vědění. Poslední kapitola reflektuje stav porodnictví v ČR. Metodologie je postavena na kvalitativním výzkumném přístupu případové studie. Technika sběru dat je zastoupena polostrukturovaným dotazováním pomocí interview. V praktické části se práce zaměřuje na to, jaký typ podpory se dostává ženám v rozhodnutí rodit doma a jaké faktory v ženách vzbuzují důvěru v tuto alternativu, která je stále širokou veřejností nahlížena jako něco absolutně iracionálního. Dále bylo z výpovědí žen zjišťováno, jaké dojmy si ženy odnesly z porodu v porodnici a zda byly špatné zkušenosti z institucionalizovaného prostředí porodnic důvodem pro volbu porodu doma.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the dichotomy of childbirth. The two main approaches to childbirth, institutionalized medically led birth and natural childbirth at home. In the theoretical part it addresses the dichotomy analogous to birth, authoritative knowledge associated with institutionalized midwifery. The theory focuses on the importance of psychological aspects of childbirth, the effect on delivery woman and child. The history of obstetrics is primarily viewed from a gender perspective and authoritative knowledge. The last chapter reflects the situation of obstetrics in Czech Republic. The methodology is based on qualitative research approach of case studies. The technique of data collection is represented by semistructured interview questioning. The practical part of thesis focuses on the type of support that is given to women in the decision to give birth at home and what kind of factors in women instills confidence in the alternative that is still seen as something totally irrational by public. It was also examined if the bad experience during delivery in hospitál was a reason for home birth.
Klíčová slova
porod, domácí porod, porod v porodnici, dichotomie porodu, autoritativní vědění, psychologie porodu, historie porodnictví, porodní vědění
Klíčová slova v angličtině
Childbirth, home birth, birth in hospital, dichotomy of birth, authoritative knowledge, psychology of birth, history of birth, birth knowledge
Zásady pro vypracování
viz "Rozhodnutí děkana FF č. 1/2010 ze dne 9. února 2010 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek"
Tato diplomová práce se bude zabývat dvěma hlavními přístupy k porodu jako takovému. Porodem medicínsky vedeným v institucionalizovaném porodnickém prostředí a přirozeným domácím porodem. V teoretické části se bude zaměřovat na analogie k dichotomii porodu a autoritativní vědění spojené s porodnictvím.
Teorie bude též pojednávat o hodnotě potomka v dnešní postmoderní společnosti, dále se bude zabývat psychologií porodu. Konkrétně tím, jaký vliv má porod na psychiku ženy a dítěte. Další kapitola bude zaměřena na historii porodnictví a to především z pohledu genderu a autoritativního vědění, jak se dominance těchto aspektů měnily v průběhu staletí a především v době století dvacátého. Poslední kapitola bude reflektovat stav porodnictví v České republice, a to především z hlediska přístupu žen jako klientek, které do porodnice přichází se svým vlastním porodním věděním.
Metodologie bude postavena na kvalitativním výzkumném přístupu případové studie. Nejvhodnější technikou sběru dat je v tomto případě kvalitativní polostrukturované dotazování pomocí interview. Výzkumný vzorek budou ženy, které mají v horizontu posledních deseti let zkušenost s porodem v institucionalizovaném prostředí a zároveň s porodem v prostředí domácím.
V praktické části se práce zaměří na to, jaký typ podpory se dostal ženám v rozhodnutí rodit doma a jaké faktory v ženách vzbudily důvěru v tuto alternativu, která je stále širokou veřejností nahlížena jako něco absolutně iracionálního. Dále bude z výpovědí žen zjišťováno, jaké dojmy si ženy odnesly z porodu v porodnici a zda byly špatné zkušenosti z institucionalizovaného prostředí porodnic důvodem pro volbu porodu doma.
Zásady pro vypracování
viz "Rozhodnutí děkana FF č. 1/2010 ze dne 9. února 2010 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek"
Tato diplomová práce se bude zabývat dvěma hlavními přístupy k porodu jako takovému. Porodem medicínsky vedeným v institucionalizovaném porodnickém prostředí a přirozeným domácím porodem. V teoretické části se bude zaměřovat na analogie k dichotomii porodu a autoritativní vědění spojené s porodnictvím.
Teorie bude též pojednávat o hodnotě potomka v dnešní postmoderní společnosti, dále se bude zabývat psychologií porodu. Konkrétně tím, jaký vliv má porod na psychiku ženy a dítěte. Další kapitola bude zaměřena na historii porodnictví a to především z pohledu genderu a autoritativního vědění, jak se dominance těchto aspektů měnily v průběhu staletí a především v době století dvacátého. Poslední kapitola bude reflektovat stav porodnictví v České republice, a to především z hlediska přístupu žen jako klientek, které do porodnice přichází se svým vlastním porodním věděním.
Metodologie bude postavena na kvalitativním výzkumném přístupu případové studie. Nejvhodnější technikou sběru dat je v tomto případě kvalitativní polostrukturované dotazování pomocí interview. Výzkumný vzorek budou ženy, které mají v horizontu posledních deseti let zkušenost s porodem v institucionalizovaném prostředí a zároveň s porodem v prostředí domácím.
V praktické části se práce zaměří na to, jaký typ podpory se dostal ženám v rozhodnutí rodit doma a jaké faktory v ženách vzbudily důvěru v tuto alternativu, která je stále širokou veřejností nahlížena jako něco absolutně iracionálního. Dále bude z výpovědí žen zjišťováno, jaké dojmy si ženy odnesly z porodu v porodnici a zda byly špatné zkušenosti z institucionalizovaného prostředí porodnic důvodem pro volbu porodu doma.
Seznam doporučené literatury
DE VRIES, R. 2004. Pleasing Birth-Midwives and Maternity Care in the Netherlans. Philadelphia: Temple University press.
DAVIS-FLOYD, R., DAVIS, E. 1996. "Intuition as Authoritative Knowledge in Midwifery and Homebirth". Medical Anthropology Quarterly, New Series, Vol. 10, No. 2.
HREŠANOVÁ, E., MARHÁNKOVÁ, J.H. 2008. "Nové trendy v českém porodnictví a sociální nerovnosti mezi rodičkami". Sociologický časopis 44 [1]: 87-111.
MAREŠ, P. a kol. 2004. Society, Reproduction and Contenporary Challenges. Brno: Barrister&Principal publishing.
ODENT, M.1995. Znovuzrozený porod. Praha: Argo.
SARGENT, C., BASCOPE, G. 1996. "Ways of Knowing about Birth in Three Cultures". Medical Anthropology Quarterly. Vol. 10, No. 2.
KITZINGER, S. 2002. "Birth and violence against women: generating hypotheses from women´s accounts of unhappiness after childbirth" in Roberts, H. 1992. Women´s health matters. London: Routlege.
Toto zadání ruší zadání původní ze dne 25.8.2010.
Seznam doporučené literatury
DE VRIES, R. 2004. Pleasing Birth-Midwives and Maternity Care in the Netherlans. Philadelphia: Temple University press.
DAVIS-FLOYD, R., DAVIS, E. 1996. "Intuition as Authoritative Knowledge in Midwifery and Homebirth". Medical Anthropology Quarterly, New Series, Vol. 10, No. 2.
HREŠANOVÁ, E., MARHÁNKOVÁ, J.H. 2008. "Nové trendy v českém porodnictví a sociální nerovnosti mezi rodičkami". Sociologický časopis 44 [1]: 87-111.
MAREŠ, P. a kol. 2004. Society, Reproduction and Contenporary Challenges. Brno: Barrister&Principal publishing.
ODENT, M.1995. Znovuzrozený porod. Praha: Argo.
SARGENT, C., BASCOPE, G. 1996. "Ways of Knowing about Birth in Three Cultures". Medical Anthropology Quarterly. Vol. 10, No. 2.
KITZINGER, S. 2002. "Birth and violence against women: generating hypotheses from women´s accounts of unhappiness after childbirth" in Roberts, H. 1992. Women´s health matters. London: Routlege.
Toto zadání ruší zadání původní ze dne 25.8.2010.