V mé práci, jejíž hlavním teoretickým východiskem je teorie perspektivismu, se zabývám multikulturalismem a environmentalismem v českém vzdělávacím systému. Tyto dvě perspektivy se do školních osnov dostávají v rámci výuky průřezových témat multikulturní a environmentální výchovy. Předpokladem práce tedy je, existence dvou různých pohledů na svět, které se souběžně uplatňují ve výuce, přičemž oba tyto pohledy používají při popisu světa jiné konceptuální schéma. Na základě obsahové analýzy deseti studijních a metodických materiálů environmentální a multikulturní výchovy, jsem se snažil interpretovat a porovnat způsob konceptualizace člověka, přírody, společnosti a kultury v obou těchto výchovách.
Anotace v angličtině
In this work I am concerned with multiculturalism and environmentalism in the Czech educational system. These two perspectives come into the curriculum within the framework of education of sectional topics - of multicultural and environmental education. The presumption of the work is the existence of two various perspectives which are simultaneously applied in the education, whereas both of these perspectives use different conceptual schematics for description of the world. On the basis of content analysis applied to ten educational and methodical supporting documents for environmental and multicultural education, I tried to interpret and compare the way in which they conceptualize human being, nature, society and culture in the case of both of these types of education.
V mé práci, jejíž hlavním teoretickým východiskem je teorie perspektivismu, se zabývám multikulturalismem a environmentalismem v českém vzdělávacím systému. Tyto dvě perspektivy se do školních osnov dostávají v rámci výuky průřezových témat multikulturní a environmentální výchovy. Předpokladem práce tedy je, existence dvou různých pohledů na svět, které se souběžně uplatňují ve výuce, přičemž oba tyto pohledy používají při popisu světa jiné konceptuální schéma. Na základě obsahové analýzy deseti studijních a metodických materiálů environmentální a multikulturní výchovy, jsem se snažil interpretovat a porovnat způsob konceptualizace člověka, přírody, společnosti a kultury v obou těchto výchovách.
Anotace v angličtině
In this work I am concerned with multiculturalism and environmentalism in the Czech educational system. These two perspectives come into the curriculum within the framework of education of sectional topics - of multicultural and environmental education. The presumption of the work is the existence of two various perspectives which are simultaneously applied in the education, whereas both of these perspectives use different conceptual schematics for description of the world. On the basis of content analysis applied to ten educational and methodical supporting documents for environmental and multicultural education, I tried to interpret and compare the way in which they conceptualize human being, nature, society and culture in the case of both of these types of education.
viz "Rozhodnutí děkana FF č. 1/2010 ze dne 9. února 2010 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek"
Ve své práci se budu zabývat kontextem implementace multikulturalismu a environmentalismu do českého vzdělávacího systému. Použiji metodu obsahové analýzy na dokumenty a materiály z obou oblastí. Zároveň budu provádět rozhovory s tvůrci studijních programů a učiteli. Teorie, kterou jsem zvolil pro svou práci je antropologická reflexe multikulturalismu a politických ideologií.
Zásady pro vypracování
viz "Rozhodnutí děkana FF č. 1/2010 ze dne 9. února 2010 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek"
Ve své práci se budu zabývat kontextem implementace multikulturalismu a environmentalismu do českého vzdělávacího systému. Použiji metodu obsahové analýzy na dokumenty a materiály z obou oblastí. Zároveň budu provádět rozhovory s tvůrci studijních programů a učiteli. Teorie, kterou jsem zvolil pro svou práci je antropologická reflexe multikulturalismu a politických ideologií.
Seznam doporučené literatury
Heywood, Andrew. Politické ideologie. 4.vyd. Plzeň : Aleš Čeněk, 2008. ISBN 978-80-7380-137-3.
Hirt, T., Jakoubek, M. Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit. Plzeň : Aleš Čeněk, 2005. ISBN 80-986898-22-9.
Jane C. Kronick. Alternativní metodologie pro analýzu kvalitativních dat. Sociologický časopis [online]. 1997, s. 57-67. Dostupný z WWW: http://sreview.soc.cas.cz/cs/issue/90-sociologicky-casopis-1-1997review-article-1582
Librová, Hana. Individualizace v environmentální perspektivě: sociologické rámování mění pohled a plodí otázky. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, Praha : Sociologický ústav AV ČR, 46, 1, od s. 125-152, 28 s. ISSN 0038-0288.
Librová, Hana. Čtyři dimenze individualizmu v environmentální perspektivě. Sociální studia, Brno : FSS MU, 6, 3, od s. 11-29, 19 s. ISSN 1214-813X. 2009.
Rosůlek, Přemysl: Politické ideologie in: Cabada, L., Kubát, M. a kol.(2002): Úvod do studia politické vědy, Eurolex Bohemia (s. 132-178).
Silverman, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava : Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4.
Seznam doporučené literatury
Heywood, Andrew. Politické ideologie. 4.vyd. Plzeň : Aleš Čeněk, 2008. ISBN 978-80-7380-137-3.
Hirt, T., Jakoubek, M. Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit. Plzeň : Aleš Čeněk, 2005. ISBN 80-986898-22-9.
Jane C. Kronick. Alternativní metodologie pro analýzu kvalitativních dat. Sociologický časopis [online]. 1997, s. 57-67. Dostupný z WWW: http://sreview.soc.cas.cz/cs/issue/90-sociologicky-casopis-1-1997review-article-1582
Librová, Hana. Individualizace v environmentální perspektivě: sociologické rámování mění pohled a plodí otázky. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, Praha : Sociologický ústav AV ČR, 46, 1, od s. 125-152, 28 s. ISSN 0038-0288.
Librová, Hana. Čtyři dimenze individualizmu v environmentální perspektivě. Sociální studia, Brno : FSS MU, 6, 3, od s. 11-29, 19 s. ISSN 1214-813X. 2009.
Rosůlek, Přemysl: Politické ideologie in: Cabada, L., Kubát, M. a kol.(2002): Úvod do studia politické vědy, Eurolex Bohemia (s. 132-178).
Silverman, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava : Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4.