Diplomová práce se zabývá významem psychoanalýzy pro psychologii ve 20. století. Popisuje jak se vyvíjela po smrti zakladatele Sigmunda Freuda a jaké poznatky přinesli jeho následovníci. Tyto poznatky a nové přístupy jsou uvedeny v jednotlivých kapitolách.Práce popisuje význam nových směrů, mezi které patří např. egopsychologie, psychoanalýza v USA, selfpsychologie, postmoderní psychoanalýza apod.
Annotation in English
Disertation thesis focuses on significance of psychoanalysis for psychology in 20th century. It describes how psychoanalysis developed after death of its founder Sigmund Freud and which findings introduced his successors. These findings and new ingresses are mentioned in particular chapters. This work describes significance of new courses which comprehend for example egopsychology, psychoanalysis in USA, selfpsychology, postmodern psychoanalysis and the like.
Diplomová práce se zabývá významem psychoanalýzy pro psychologii ve 20. století. Popisuje jak se vyvíjela po smrti zakladatele Sigmunda Freuda a jaké poznatky přinesli jeho následovníci. Tyto poznatky a nové přístupy jsou uvedeny v jednotlivých kapitolách.Práce popisuje význam nových směrů, mezi které patří např. egopsychologie, psychoanalýza v USA, selfpsychologie, postmoderní psychoanalýza apod.
Annotation in English
Disertation thesis focuses on significance of psychoanalysis for psychology in 20th century. It describes how psychoanalysis developed after death of its founder Sigmund Freud and which findings introduced his successors. These findings and new ingresses are mentioned in particular chapters. This work describes significance of new courses which comprehend for example egopsychology, psychoanalysis in USA, selfpsychology, postmodern psychoanalysis and the like.
Cílem práce je vyhledat a zpracovat potřebné materiály k zadanému tématu, samostatně o něm teoreticky a kriticky pojednat a dospět k odůvodněným závěrům. Při zpracování budou využity metody kompilace, analýzy, interpretace a komparace.
1. DP vyjde z obecné charakteristiky psychoanalýzy a jejího postavení v současné psychologii.
2. Jádrem vlastního zkoumání bude analýza významu psychoanalýzy pro rozvoj současné teoretické a praktické psychologie.
3. Východiskem pro zpracování práce bude odborná literatura, zvlášť ty publikace, které kriticky hodnotí psychoanalýzu, její teoretickou a aplikační rovinu.
4. Práce se podrobněji zaměří na ambice psychoanalýzy a její skutečné možnosti a hranice v komparaci s jinými psychologickými školami.
5. DP bude vypracována v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Harmonogram zpracování:
1. Vyhledat a prostudovat literaturu ke zvolenému tématu (červen-říjen).
2. Formulovat základní problémy a sestavit pracovní osnovu práce (konec listopadu).
3. Pravidelně docházet na konzultace (říjen-březen).
4. Odevzdat k posouzení celý text práce, včetně úvodu, závěru, seznamu literatury a případných příloh (březen).
Research Plan
Cílem práce je vyhledat a zpracovat potřebné materiály k zadanému tématu, samostatně o něm teoreticky a kriticky pojednat a dospět k odůvodněným závěrům. Při zpracování budou využity metody kompilace, analýzy, interpretace a komparace.
1. DP vyjde z obecné charakteristiky psychoanalýzy a jejího postavení v současné psychologii.
2. Jádrem vlastního zkoumání bude analýza významu psychoanalýzy pro rozvoj současné teoretické a praktické psychologie.
3. Východiskem pro zpracování práce bude odborná literatura, zvlášť ty publikace, které kriticky hodnotí psychoanalýzu, její teoretickou a aplikační rovinu.
4. Práce se podrobněji zaměří na ambice psychoanalýzy a její skutečné možnosti a hranice v komparaci s jinými psychologickými školami.
5. DP bude vypracována v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Harmonogram zpracování:
1. Vyhledat a prostudovat literaturu ke zvolenému tématu (červen-říjen).
2. Formulovat základní problémy a sestavit pracovní osnovu práce (konec listopadu).
3. Pravidelně docházet na konzultace (říjen-březen).
4. Odevzdat k posouzení celý text práce, včetně úvodu, závěru, seznamu literatury a případných příloh (březen).
Recommended resources
HARTL, Pavel; HARTLOVÁ Helena. Psychologický slovník. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-303-X.
MITCHELL, Stephen A.; BLACKOVÁ, Margaret J. Freud a po Freudovi: Dějiny moderního psychoanalytického myšlení. 1. vyd. Praha: Triton, 1999. ISBN 80-7254-029-7.
SCHWARTZ, Joseph; Dějiny psychoanalýzy. 1. vyd. Praha: Triton, 2003. ISBN: 80-7254-393-8.
SAYERSOVÁ, Janet. Matky psychoanalýzy. 1. vyd. Praha: Triton, 1999. ISBN: 80-7254-035-1.
ŠIROKÝ, Hugo; Meze a obzory psychoanalýzy. Praha: Triton, 2001. ISBN: 80-7254-164-1.
Recommended resources
HARTL, Pavel; HARTLOVÁ Helena. Psychologický slovník. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-303-X.
MITCHELL, Stephen A.; BLACKOVÁ, Margaret J. Freud a po Freudovi: Dějiny moderního psychoanalytického myšlení. 1. vyd. Praha: Triton, 1999. ISBN 80-7254-029-7.
SCHWARTZ, Joseph; Dějiny psychoanalýzy. 1. vyd. Praha: Triton, 2003. ISBN: 80-7254-393-8.
SAYERSOVÁ, Janet. Matky psychoanalýzy. 1. vyd. Praha: Triton, 1999. ISBN: 80-7254-035-1.
ŠIROKÝ, Hugo; Meze a obzory psychoanalýzy. Praha: Triton, 2001. ISBN: 80-7254-164-1.