Práce se zabývá principem celoživotního vzdělávání, jak jej chápe Evropská unie. Jejím cílem je zmapovat, jak se Lisabonská strategie promítá do vzdělávacích politik členských zemí EU.
Tato diplomová práce se zároveň se pokouší o podrobnější prozkoumání národní vzdělávací politiky států, které v mezinárodním srovnání vykazují nejvýznamnější zlepšení ve většině měřených parametrů. Analýza sleduje, jak jsou v jednotlivých zemích tyto politiky aplikovány v praxi, nakolik jsou zde v této souvislosti využívány evropské strukturální fondy a zda kvalitní výsledky dosažené studenty korespondují s úspěšným plněním úkolů stanovených Evropskou radou v březnu 2000.
Výsledkem práce je výčet úspěšných iniciativ a faktorů ovlivňujících naplňování Lisabonské strategie na straně jedné a identifikace nedostatků české vzdělávací strategie na straně druhé. Nadstavbou je pak naznačení nových metod či inovativních prvků vhodných pro aplikaci v českém prostředí.
Annotation in English
The thesis deals with the principle of the lifelong education as it is conceived by the European Union. It's also focused on depicting of the impact that the Lisbon Strategy has on the educational policies within the EU member states.
The thesis makes an attempt to look into the national educational policy of the states which have proved to achieve the most significant improvement as far as the majority of observed parameters are concerned. The target of the analysis was set to follow how the single states put their policy into practice, the extent of utilizing of the European Structural Funds to carry it out and whether the top results achieved by the students correspond to the successful fulfilment of the tasks established by the European Council in 2000.
The outcome of the thesis is the enumeration of the successful inititives and factors which have had an impact on living up to the Lisbon Strategy as well as the identification of the weak points of Czech educational strategy. As the superstructure there are indicated new methods or progressive instruments which are convenient to be applied in Czech environment.
Keywords
celoživotní vzdělávání, Lisabonská strategie, mezinárodní srovnání studentů, národní vzdělávací politika, Finsko, Německo, Polsko, Maďarsko, Slovensko, Portugalsko, Česko
Keywords in English
lifelong learning, Lisbon Strategy, international comparison of students,
national educational policy,Finland, Germany, Poland, Hungary, Portugal, Slovakia, Czech Republic
Length of the covering note
85 s. (112 890 znaků)
Language
CZ
Annotation
Práce se zabývá principem celoživotního vzdělávání, jak jej chápe Evropská unie. Jejím cílem je zmapovat, jak se Lisabonská strategie promítá do vzdělávacích politik členských zemí EU.
Tato diplomová práce se zároveň se pokouší o podrobnější prozkoumání národní vzdělávací politiky států, které v mezinárodním srovnání vykazují nejvýznamnější zlepšení ve většině měřených parametrů. Analýza sleduje, jak jsou v jednotlivých zemích tyto politiky aplikovány v praxi, nakolik jsou zde v této souvislosti využívány evropské strukturální fondy a zda kvalitní výsledky dosažené studenty korespondují s úspěšným plněním úkolů stanovených Evropskou radou v březnu 2000.
Výsledkem práce je výčet úspěšných iniciativ a faktorů ovlivňujících naplňování Lisabonské strategie na straně jedné a identifikace nedostatků české vzdělávací strategie na straně druhé. Nadstavbou je pak naznačení nových metod či inovativních prvků vhodných pro aplikaci v českém prostředí.
Annotation in English
The thesis deals with the principle of the lifelong education as it is conceived by the European Union. It's also focused on depicting of the impact that the Lisbon Strategy has on the educational policies within the EU member states.
The thesis makes an attempt to look into the national educational policy of the states which have proved to achieve the most significant improvement as far as the majority of observed parameters are concerned. The target of the analysis was set to follow how the single states put their policy into practice, the extent of utilizing of the European Structural Funds to carry it out and whether the top results achieved by the students correspond to the successful fulfilment of the tasks established by the European Council in 2000.
The outcome of the thesis is the enumeration of the successful inititives and factors which have had an impact on living up to the Lisbon Strategy as well as the identification of the weak points of Czech educational strategy. As the superstructure there are indicated new methods or progressive instruments which are convenient to be applied in Czech environment.
Keywords
celoživotní vzdělávání, Lisabonská strategie, mezinárodní srovnání studentů, národní vzdělávací politika, Finsko, Německo, Polsko, Maďarsko, Slovensko, Portugalsko, Česko
Keywords in English
lifelong learning, Lisbon Strategy, international comparison of students,
national educational policy,Finland, Germany, Poland, Hungary, Portugal, Slovakia, Czech Republic
Research Plan
Cílem práce je vyhledat a zpracovat potřebné materiály k zadanému tématu, samostatně o něm teoreticky a kriticky pojednat a dospět k odůvodněným závěrům. Při zpracování budou využity metody kompilace, analýzy, interpretace a komparace.
Strukturace tématu:
1. Úvod - obecné představení problematiky, stanovení cíle práce, určení pracovních postupů.
2. Vysvětlení základních pojmů spojených s problematikou celoživotního vzdělávání.
3. Lisabonská strategie a evropské strukturální fondy.
4. Národní vzdělávací politiky a praktické iniciativy vedoucí k naplnění konceptu celoživotního vzdělávání v evropských státech
- stručný přehled o situaci v Evropě, návrh na vytvoření určitých skupin zemí (po předchozím prostudování a nalezení charakteristických znaků), zdůvodnění výběru zemí pro případové studie
- vlastní případové studie - vždy rozčleněné na národní kurikulum, praktické postupy, využití ESF, zhodnocení výsledků naplňování Lisabonské strategie (počet budu schopna určit až po bližším seznámením se současnou situací v členských státech EU).
- situace V ČR - zpracovaná stejným způsobem jako ostatní zvolené země s upozorněním na shody a odlišnosti ve srovnání s ostatními sledovanými státy
5. Zobecnění výsledků komparace s důrazem na úspěšné praktické iniciativy vedoucí k naplňování Lisabonské strategie.
6. Oficiální zhodnocení aktuální situace v EU a splnění úkolů definovaných Evropskou radou.
7. Závěr - zhodnocení vlastní práce s ohledem na dosažení stanovených cílů a případně naznačení alternativ vhodných pro české prostředí.
8. Pravidelně konzultovat s vedoucím DP.
9. DP vypracovat v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Research Plan
Cílem práce je vyhledat a zpracovat potřebné materiály k zadanému tématu, samostatně o něm teoreticky a kriticky pojednat a dospět k odůvodněným závěrům. Při zpracování budou využity metody kompilace, analýzy, interpretace a komparace.
Strukturace tématu:
1. Úvod - obecné představení problematiky, stanovení cíle práce, určení pracovních postupů.
2. Vysvětlení základních pojmů spojených s problematikou celoživotního vzdělávání.
3. Lisabonská strategie a evropské strukturální fondy.
4. Národní vzdělávací politiky a praktické iniciativy vedoucí k naplnění konceptu celoživotního vzdělávání v evropských státech
- stručný přehled o situaci v Evropě, návrh na vytvoření určitých skupin zemí (po předchozím prostudování a nalezení charakteristických znaků), zdůvodnění výběru zemí pro případové studie
- vlastní případové studie - vždy rozčleněné na národní kurikulum, praktické postupy, využití ESF, zhodnocení výsledků naplňování Lisabonské strategie (počet budu schopna určit až po bližším seznámením se současnou situací v členských státech EU).
- situace V ČR - zpracovaná stejným způsobem jako ostatní zvolené země s upozorněním na shody a odlišnosti ve srovnání s ostatními sledovanými státy
5. Zobecnění výsledků komparace s důrazem na úspěšné praktické iniciativy vedoucí k naplňování Lisabonské strategie.
6. Oficiální zhodnocení aktuální situace v EU a splnění úkolů definovaných Evropskou radou.
7. Závěr - zhodnocení vlastní práce s ohledem na dosažení stanovených cílů a případně naznačení alternativ vhodných pro české prostředí.
8. Pravidelně konzultovat s vedoucím DP.
9. DP vypracovat v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Recommended resources
BĚLECKÝ , Zdeněk, et al. Klíčové kompetence v základním vzdelávání. Praha : Výzkumný ústav pedagogický, 2007. 74 s. ISBN 978-80-87000-07-6.
ČERNOCHOVÁ, Miroslava, SIŇOR, Stanislav. Užití ICT ve školní praxi jako príprava na celoživotní ucení v informacní spolecnosti. In BENEŠ , Pavel, RAMBOUSEK, Vladimír, FIALOVÁ, Irena. Vzdelávání pro život v informační společnosti II.. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. s. 301-318. ISBN 80-7290-202-4.
Institute of Advanced Legal Studies : School of Advanced Study, University of London [online]. [2007] , Page last updated: 9 June, 2008 [cit. 2009-04-14]. Text v anglictine. Dostupný z WWW: {<}http://ials.sas.ac.uk/about/IALShistory.htm{>}.)
LINHART Jiří. Slovník cizích slov pro nové století. Litvínov : Dialog 2007. 412 s. ISBN 80-7382-006-4.
Ministerstvo školství mládeže a telovýchovy [online]. [2007] [cit. 2008-11-26]. Dostupný z WWW: {<}http://www.msmt.cz/ministerstvo/dlouhodoby-zamer-vzdelavani-a-rozvoje-vzdelavaci-soustavy-cr{>}.
MUDRÁK David. Státní politika rozvoje ICT ve školství ze srovnávacího hlediska. Pedagogická orientace. 2005 c. 1 26 s. ISSN 1211-4669.
Plán Realizace státní informační politiky ve vzdělávání. Veřejná správa : týdeník vlády České republiky [online]. 2001 c. 32 [cit. 2009-11-26] 14 s. Příloha. Dostupný z WWW: {<}http://aplikace.mvcr.cz/archiv2008/casopisy/s/2001/0032/32pril2.html{>}. ISSN 1213-6581.
RÝDL Karel. Evropské fórum pro svobodu ve vzdelávání a kvalita vzdelávání. Učitelské listy : web o změnách ve vzdělávání [online]. 2008 roc. 15 6 [cit. 2009-03-15]. Dostupný z WWW: {<}http:
//ucitelskelisty. ceskaskola.cz/Ucitelskelisty/AR.asp?ARI=103424&CAI=2147{>}. ISSN 1210-6313.
Time Warner [online]. March 07 2002 [cit. 2009-03-10]. Dostupný z WWW: {<}http:
//www.timewarner.com/corp/newsroom/pr/02081266923600.html{>}.
Vláda České republiky. Státní informační politika : cesta k informační společnosti [online]. [1999] [cit. 2009-04-16]. Dostupný z WWW: {<}http:
//www.vlada.cz/cz/clenove-vlady/historie-minulych-vlad/statni-informacni-politika---cesta-k-informacnispolecnosti--- dokument-2089/{>}. + oficiální www stránky ministerstev školství jednotlivých státu oficiální stránky EU a další.
Recommended resources
BĚLECKÝ , Zdeněk, et al. Klíčové kompetence v základním vzdelávání. Praha : Výzkumný ústav pedagogický, 2007. 74 s. ISBN 978-80-87000-07-6.
ČERNOCHOVÁ, Miroslava, SIŇOR, Stanislav. Užití ICT ve školní praxi jako príprava na celoživotní ucení v informacní spolecnosti. In BENEŠ , Pavel, RAMBOUSEK, Vladimír, FIALOVÁ, Irena. Vzdelávání pro život v informační společnosti II.. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. s. 301-318. ISBN 80-7290-202-4.
Institute of Advanced Legal Studies : School of Advanced Study, University of London [online]. [2007] , Page last updated: 9 June, 2008 [cit. 2009-04-14]. Text v anglictine. Dostupný z WWW: {<}http://ials.sas.ac.uk/about/IALShistory.htm{>}.)
LINHART Jiří. Slovník cizích slov pro nové století. Litvínov : Dialog 2007. 412 s. ISBN 80-7382-006-4.
Ministerstvo školství mládeže a telovýchovy [online]. [2007] [cit. 2008-11-26]. Dostupný z WWW: {<}http://www.msmt.cz/ministerstvo/dlouhodoby-zamer-vzdelavani-a-rozvoje-vzdelavaci-soustavy-cr{>}.
MUDRÁK David. Státní politika rozvoje ICT ve školství ze srovnávacího hlediska. Pedagogická orientace. 2005 c. 1 26 s. ISSN 1211-4669.
Plán Realizace státní informační politiky ve vzdělávání. Veřejná správa : týdeník vlády České republiky [online]. 2001 c. 32 [cit. 2009-11-26] 14 s. Příloha. Dostupný z WWW: {<}http://aplikace.mvcr.cz/archiv2008/casopisy/s/2001/0032/32pril2.html{>}. ISSN 1213-6581.
RÝDL Karel. Evropské fórum pro svobodu ve vzdelávání a kvalita vzdelávání. Učitelské listy : web o změnách ve vzdělávání [online]. 2008 roc. 15 6 [cit. 2009-03-15]. Dostupný z WWW: {<}http:
//ucitelskelisty. ceskaskola.cz/Ucitelskelisty/AR.asp?ARI=103424&CAI=2147{>}. ISSN 1210-6313.
Time Warner [online]. March 07 2002 [cit. 2009-03-10]. Dostupný z WWW: {<}http:
//www.timewarner.com/corp/newsroom/pr/02081266923600.html{>}.
Vláda České republiky. Státní informační politika : cesta k informační společnosti [online]. [1999] [cit. 2009-04-16]. Dostupný z WWW: {<}http:
//www.vlada.cz/cz/clenove-vlady/historie-minulych-vlad/statni-informacni-politika---cesta-k-informacnispolecnosti--- dokument-2089/{>}. + oficiální www stránky ministerstev školství jednotlivých státu oficiální stránky EU a další.