Diplomová práce se zabývá komunikací se zvláštním zaměřením na zdvořilost a nezdvořilost ve vysokoškolském prostředí. Práce má několik částí, přičemž první se věnuje komunikaci, jelikož na základě ní lze pozorovat jednání mezi jedinci ve společnosti a následně analyzovat jejich chování. Pozornost je věnována také pragmalingvistice, kde se pojednává o teorii mluvního jednání, která zahrnuje Griceho kooperační princip. Hlavní část práce je zaměřena na zdvořilost a etiketu, nejprve je vymezena jejich definice a dále jsou zde shrnuty dosavadní poznatky na téma zdvořilosti a etikety. To posloužilo jako teoretický podklad pro praktickou část práce - analýzu rozmanitých dialogů vedených mezi vysokoškolskými učiteli a jejich studenty i mezi vysokoškolskými studenty navzájem. Na základě těchto poznatků je vymezena pomocí metody komparace hranice zdvořilosti a nezdvořilosti v řečové komunikaci vysokoškolského společenství.
Annotation in English
The topic of the diploma work is about communication with special direction on politeness and impoliteness in academic environment. It is divided in a number of parts, whereas first part is concentrated on communication as on this basis it is possible to watch the behavior between individuals in the society and sequentially to analyze their behavior. The attention is also given to pragmalinguistics where it deals with speaking behavior theory, which includes Grice?s cooperative principle. Main part of the work is focused on politeness and etiquette. At first their definition is specified and then actual findings about are summarized. This helped as a theoretical base for practical part of the work ? analysis of various dialogues made between university teaches and their students and also only between university students. Based on these findings are determined with the help of comparative method limits for politeness and impoliteness in speech communication of university community.
Diplomová práce se zabývá komunikací se zvláštním zaměřením na zdvořilost a nezdvořilost ve vysokoškolském prostředí. Práce má několik částí, přičemž první se věnuje komunikaci, jelikož na základě ní lze pozorovat jednání mezi jedinci ve společnosti a následně analyzovat jejich chování. Pozornost je věnována také pragmalingvistice, kde se pojednává o teorii mluvního jednání, která zahrnuje Griceho kooperační princip. Hlavní část práce je zaměřena na zdvořilost a etiketu, nejprve je vymezena jejich definice a dále jsou zde shrnuty dosavadní poznatky na téma zdvořilosti a etikety. To posloužilo jako teoretický podklad pro praktickou část práce - analýzu rozmanitých dialogů vedených mezi vysokoškolskými učiteli a jejich studenty i mezi vysokoškolskými studenty navzájem. Na základě těchto poznatků je vymezena pomocí metody komparace hranice zdvořilosti a nezdvořilosti v řečové komunikaci vysokoškolského společenství.
Annotation in English
The topic of the diploma work is about communication with special direction on politeness and impoliteness in academic environment. It is divided in a number of parts, whereas first part is concentrated on communication as on this basis it is possible to watch the behavior between individuals in the society and sequentially to analyze their behavior. The attention is also given to pragmalinguistics where it deals with speaking behavior theory, which includes Grice?s cooperative principle. Main part of the work is focused on politeness and etiquette. At first their definition is specified and then actual findings about are summarized. This helped as a theoretical base for practical part of the work ? analysis of various dialogues made between university teaches and their students and also only between university students. Based on these findings are determined with the help of comparative method limits for politeness and impoliteness in speech communication of university community.
Cílem práce je vyhledat a zpracovat potřebné materiály k zadanému tématu, samostatně o něm teoreticky a kriticky pojednat a dospět k odůvodněným závěrům. Při zpracování budou využity metody kompilace, analýzy, interpretace a komparace.
1. Shromáždit a prostudovat literaturu ke zvolenému tématu.
2. Vymezení komunikace a zdvořilosti, vymezení vztah zdvořilosti a slušnosti, etikety a nezdrvořilosti, neúcty.
3. Pragmalingvistická a kulturologická teoretická východiska.
4. Empirický výzkum, metody - jazykové prostředky - vymezení hranic mezi zdvořilostí a nezdvořilostí v současném českém etniku, ve vysokoškolském prostředí.
5. Pravidelně konzultovat s vedoucí DP.
6. DP vypracovat v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Research Plan
Cílem práce je vyhledat a zpracovat potřebné materiály k zadanému tématu, samostatně o něm teoreticky a kriticky pojednat a dospět k odůvodněným závěrům. Při zpracování budou využity metody kompilace, analýzy, interpretace a komparace.
1. Shromáždit a prostudovat literaturu ke zvolenému tématu.
2. Vymezení komunikace a zdvořilosti, vymezení vztah zdvořilosti a slušnosti, etikety a nezdrvořilosti, neúcty.
3. Pragmalingvistická a kulturologická teoretická východiska.
4. Empirický výzkum, metody - jazykové prostředky - vymezení hranic mezi zdvořilostí a nezdvořilostí v současném českém etniku, ve vysokoškolském prostředí.
5. Pravidelně konzultovat s vedoucí DP.
6. DP vypracovat v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Recommended resources
Bachmannová, J.; Karlík, P.; Nekula, M.; Pleskalová, J., Encyklopedický slovník češtiny, Praha: Nakladatelství Lidové noviny 2002; ISBN 80 -7106 -484 -X. heslo ZDVOŘILOST a literatura tam uvedená.
Berger, T., Specifický poměr zdvořilosti a oslovování v češtině. In Hladká, Z.; Karlík, P. (eds.), Čeština - univerzália a specifika 4. Praha: Nakladatelství Lidové noviny 2002, ISBN 80-7106-611-7 s. 189-197.
Čechová, M., Užití kategorie osoby jako výraz nadřazenosti, nebo sounáležitosti? Naše řeč, 92, 2009, č. 1, s. 3-13.
Guth-Jarkovský, J., Pravidla slušnosti pro mládež. Praha: M. Klátiková 1999, ISBN 80-7178-627-6.
Kraus, J. Jazyk v proměnách komunikačních médií. Praha: Karolinum 2008, ISBN 978-80-246-1578-3.
Leech, G., Principles of Pragmatics. London - New York: Longman 1983.
Nekula, M., Signalizování ironie. Slovo a slovesnost, 52, 1991, s. 10-20.
Nekula, M., recenze: L. Hickey; M. Stewart (eds.): Politeness in Europe. Clevedon - Bufalo - Toronto 2005. Slovo a slovesnost, 68, 2007, s. 197-200.
Nekula, M., recenze: R. J. Watts: Politeness. Cambridge University Press 2003. Slovo a slovesnost, 68, 2007, s. 200-205.
Plaňava, I., Průvodce mezilidskou komunikací. Praha: Grada 2005. ISBN 80-247-0858-2.
Rosen, A.; Saloni, Z., Kategorie honorativu v českých konjugačních paradigmatech. Slovo a slovesnost, 67, 2006, s. 36-45.
Špaček, L., Etiketa - Příruční encyklopedie slušného chování. Praha: BB/Art 2008, ISBN 978-80-7381-370-3.
Švehlová, M., Pragmatická lingvistika. In Machová, S.; Švehlová, M., Sémantika a pragmatická lingvistika, Praha: UK Praha 2001, ISBN 80-7290-061-7.
Recommended resources
Bachmannová, J.; Karlík, P.; Nekula, M.; Pleskalová, J., Encyklopedický slovník češtiny, Praha: Nakladatelství Lidové noviny 2002; ISBN 80 -7106 -484 -X. heslo ZDVOŘILOST a literatura tam uvedená.
Berger, T., Specifický poměr zdvořilosti a oslovování v češtině. In Hladká, Z.; Karlík, P. (eds.), Čeština - univerzália a specifika 4. Praha: Nakladatelství Lidové noviny 2002, ISBN 80-7106-611-7 s. 189-197.
Čechová, M., Užití kategorie osoby jako výraz nadřazenosti, nebo sounáležitosti? Naše řeč, 92, 2009, č. 1, s. 3-13.
Guth-Jarkovský, J., Pravidla slušnosti pro mládež. Praha: M. Klátiková 1999, ISBN 80-7178-627-6.
Kraus, J. Jazyk v proměnách komunikačních médií. Praha: Karolinum 2008, ISBN 978-80-246-1578-3.
Leech, G., Principles of Pragmatics. London - New York: Longman 1983.
Nekula, M., Signalizování ironie. Slovo a slovesnost, 52, 1991, s. 10-20.
Nekula, M., recenze: L. Hickey; M. Stewart (eds.): Politeness in Europe. Clevedon - Bufalo - Toronto 2005. Slovo a slovesnost, 68, 2007, s. 197-200.
Nekula, M., recenze: R. J. Watts: Politeness. Cambridge University Press 2003. Slovo a slovesnost, 68, 2007, s. 200-205.
Plaňava, I., Průvodce mezilidskou komunikací. Praha: Grada 2005. ISBN 80-247-0858-2.
Rosen, A.; Saloni, Z., Kategorie honorativu v českých konjugačních paradigmatech. Slovo a slovesnost, 67, 2006, s. 36-45.
Špaček, L., Etiketa - Příruční encyklopedie slušného chování. Praha: BB/Art 2008, ISBN 978-80-7381-370-3.
Švehlová, M., Pragmatická lingvistika. In Machová, S.; Švehlová, M., Sémantika a pragmatická lingvistika, Praha: UK Praha 2001, ISBN 80-7290-061-7.