Tato diplomová práce uvádí principiální rozvahu nad vlastnostmi synchronního motoru s vnitřními permanentními magnety (IPMSM) v ustálených stavech s cílem navrhnout algoritmy optimálního řízení.
Nejprve se práce zabývá popisem vlastností IPMSM a příslušného matematického modelu. Poté jsou vykresleny momentové charakteristiky pro dané provozní stavy stroje, které vedou k návrhu optimalizačních kritérií MTPA (maximální moment na jednotku proudu) a MTPF (maximální moment na jednotku magnetického toku). V další části práce je představena navrhnutá regulační struktura optimálního vektorového řízení v kartézských souřadnicích, které je ověřeno simulacemi vybraných provozních stavů motoru v prostředí Matlab 7. V závěru práce jsou získané poznatky implementovány do digitálního signálového procesoru TMS320F28335 a odzkoušeny na reálném pohonu.
Anotace v angličtině
This master thesis introduces principal considerations about features of interior permanent magnet synchronous motor (IPMSM) in steady states with the target to design an optimal control.
At first this work deals with IPMSM characteristic and corresponding mathematical model description. Subsequently torque characteristics for specific operating states are presented. These characteristics lead to optimal criteria design according to MTPA (Maximum Torque per Ampere) and MTPF (Maximum Torque per Flux). In the next part designed regulation scheme for optimal vector control in Cartesian coordinates is presented. Application results of this scheme are verified by simulations for specific operation states in Matlab 7. At the end of this master thesis yielded knowledge is implemented into DSP TMS320F28335 and tested on the real drive.
Klíčová slova
IPMSM, synchronní motor s vnitřními permanentními magnety, matematický model, reluktanční moment, vektorové řízení, MTPA, MTPF, simulace, Matlab 7, DSP
Tato diplomová práce uvádí principiální rozvahu nad vlastnostmi synchronního motoru s vnitřními permanentními magnety (IPMSM) v ustálených stavech s cílem navrhnout algoritmy optimálního řízení.
Nejprve se práce zabývá popisem vlastností IPMSM a příslušného matematického modelu. Poté jsou vykresleny momentové charakteristiky pro dané provozní stavy stroje, které vedou k návrhu optimalizačních kritérií MTPA (maximální moment na jednotku proudu) a MTPF (maximální moment na jednotku magnetického toku). V další části práce je představena navrhnutá regulační struktura optimálního vektorového řízení v kartézských souřadnicích, které je ověřeno simulacemi vybraných provozních stavů motoru v prostředí Matlab 7. V závěru práce jsou získané poznatky implementovány do digitálního signálového procesoru TMS320F28335 a odzkoušeny na reálném pohonu.
Anotace v angličtině
This master thesis introduces principal considerations about features of interior permanent magnet synchronous motor (IPMSM) in steady states with the target to design an optimal control.
At first this work deals with IPMSM characteristic and corresponding mathematical model description. Subsequently torque characteristics for specific operating states are presented. These characteristics lead to optimal criteria design according to MTPA (Maximum Torque per Ampere) and MTPF (Maximum Torque per Flux). In the next part designed regulation scheme for optimal vector control in Cartesian coordinates is presented. Application results of this scheme are verified by simulations for specific operation states in Matlab 7. At the end of this master thesis yielded knowledge is implemented into DSP TMS320F28335 and tested on the real drive.
Klíčová slova
IPMSM, synchronní motor s vnitřními permanentními magnety, matematický model, reluktanční moment, vektorové řízení, MTPA, MTPF, simulace, Matlab 7, DSP