Tématem bakalářské práce je adaptace dětí z etnických menšin na prostředí majoritní mateřské školy. Nejprve na základě analýzy odborné literatury prezentuje čtenáři základní teoretická východiska, pracuje s pojmy etnická a národnostní menšina, blíže popisuje adaptaci na mateřskou školu, a to nejenom z hlediska dítěte, ale i jeho rodičů a učitelek.
V praktické části pak práce předkládá případové studie průběhu adaptace u romské dívky a vietnamského chlapce. Ty jsou doplněny rozhovory s rodiči, týkající se jejich pohledu na adaptaci svých dětí. Další rozhovor, s učitelkami, se týká zejména vzdělávání dětí odlišného etnika, jejich zkušeností s těmito dětmi a jejich adaptací na mateřskou školu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of ethnic minority adaptation in the mainstream kindergartens. First, the analysis of scientific literature presents the reader with basic theoretical background, using such concepts as "ethnic minority" and "national minority", and explains in more detail the adaptation of children in kindergarten, not only from the perspective of the child, but also of his or her parents and teachers.
The practical part consists case studies of a Roman girl and a Vietnamese boy adaptations in kindergarten. These are supplemented by interviews with parents and their views on the children's adaptation, followed by interviews with the teachers, dealing primarily with the education of different etnicity children, their experience with such children and their adaptation in kindergarten.
Klíčová slova
Proces adaptace, mateřská škola, etnická menšina, výchova, vzdělávání, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
Process of adaptation, kindergarten, ethnic minority, education, preschool age
Rozsah průvodní práce
92 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je adaptace dětí z etnických menšin na prostředí majoritní mateřské školy. Nejprve na základě analýzy odborné literatury prezentuje čtenáři základní teoretická východiska, pracuje s pojmy etnická a národnostní menšina, blíže popisuje adaptaci na mateřskou školu, a to nejenom z hlediska dítěte, ale i jeho rodičů a učitelek.
V praktické části pak práce předkládá případové studie průběhu adaptace u romské dívky a vietnamského chlapce. Ty jsou doplněny rozhovory s rodiči, týkající se jejich pohledu na adaptaci svých dětí. Další rozhovor, s učitelkami, se týká zejména vzdělávání dětí odlišného etnika, jejich zkušeností s těmito dětmi a jejich adaptací na mateřskou školu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of ethnic minority adaptation in the mainstream kindergartens. First, the analysis of scientific literature presents the reader with basic theoretical background, using such concepts as "ethnic minority" and "national minority", and explains in more detail the adaptation of children in kindergarten, not only from the perspective of the child, but also of his or her parents and teachers.
The practical part consists case studies of a Roman girl and a Vietnamese boy adaptations in kindergarten. These are supplemented by interviews with parents and their views on the children's adaptation, followed by interviews with the teachers, dealing primarily with the education of different etnicity children, their experience with such children and their adaptation in kindergarten.
Klíčová slova
Proces adaptace, mateřská škola, etnická menšina, výchova, vzdělávání, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
Process of adaptation, kindergarten, ethnic minority, education, preschool age
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
NIESEL, R.; GRIEBEL, W. Poprvé v mateřské škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-989-5.\\
PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie: sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-280-5.\\
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-866-2.\\
SMOLÍKOVÁ, K. aj. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004. ISBN 80-87000-00-5.\\
ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice: my a oni v multikulturní společnosti 21. století. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9.\\
ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu: multikulturní výchova v praxi. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.\\
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.\\
Seznam doporučené literatury
NIESEL, R.; GRIEBEL, W. Poprvé v mateřské škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-989-5.\\
PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie: sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-280-5.\\
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-866-2.\\
SMOLÍKOVÁ, K. aj. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004. ISBN 80-87000-00-5.\\
ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice: my a oni v multikulturní společnosti 21. století. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9.\\
ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu: multikulturní výchova v praxi. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.\\
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.\\