Tato bakalářská práce je zaměřena na zjištění kompetencí pedagogů volného času při práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami a možnou kvalitní integraci těchto dětí do vzdělávacích zařízení. Sleduje také přístup pedagogů k těmto žákům a jejich schopnost a ochotu se na toto téma dále vzdělávat.
Popisuje oblast volného času, prvky pedagogiky volného času, zabývá se osobností pedagoga, jeho přístupu k dětem se speciálními vzdělávacími potřebami
Výzkumným šetřením se potvrdilo, že pedagogové jsou vstřícní k přijímání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami mezi děti ostatní, mají dostatek informací o těchto dětech a dokážou s nimi pracovat. Nepotvrdilo se, že nabídka volnočasových aktivit pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami je dostačující, přestože většina zájmových činností je vhodných svojí náplní pro výše jmenované děti. Je předpoklad, že zvýšený zájem o praktické vzdělávání a změny v propagaci nabídek, které seznamují veřejnost s programem volnočasových aktivit vhodných i pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami, je v možnostech pedagogů a jejich organizací, pro lepší integraci těchto dětí a mládeže.
Annotation in English
This thesis specializes on a research in qualification of free time teachers for their work with children who need special care and their possible good incorporation into educational activities. It also follows their approach to these pupils and their willingness for further education.
The work is concerned with the topic of free time and free time pedagogy elements. It deals with a teacher´s personality and his/her approach to children who need special care.
Research confirmed the fact that teachers are ready to integrate these children among the others and are able to work with them. As for the number of free time activities useful for children who need special care, it has not been confirmed to be sufficient. Teachers and their organizations should make changes in publicity of free time activities programme. It can increase the interest in practical education and improve integration of the children and young people.
Keywords
děti a mládež se speciálními vzdělávacími potřebami, pedagogika volného času, mimoškolní vzdělávání, zájmová činnost, zájmové vzdělávání, integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, inkluze
Keywords in English
children and young people who need special care, free time pedagogy, after ? school education, interest aktivity, interest education, integration of children who need special care, inclusion
Length of the covering note
72 s.
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce je zaměřena na zjištění kompetencí pedagogů volného času při práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami a možnou kvalitní integraci těchto dětí do vzdělávacích zařízení. Sleduje také přístup pedagogů k těmto žákům a jejich schopnost a ochotu se na toto téma dále vzdělávat.
Popisuje oblast volného času, prvky pedagogiky volného času, zabývá se osobností pedagoga, jeho přístupu k dětem se speciálními vzdělávacími potřebami
Výzkumným šetřením se potvrdilo, že pedagogové jsou vstřícní k přijímání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami mezi děti ostatní, mají dostatek informací o těchto dětech a dokážou s nimi pracovat. Nepotvrdilo se, že nabídka volnočasových aktivit pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami je dostačující, přestože většina zájmových činností je vhodných svojí náplní pro výše jmenované děti. Je předpoklad, že zvýšený zájem o praktické vzdělávání a změny v propagaci nabídek, které seznamují veřejnost s programem volnočasových aktivit vhodných i pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami, je v možnostech pedagogů a jejich organizací, pro lepší integraci těchto dětí a mládeže.
Annotation in English
This thesis specializes on a research in qualification of free time teachers for their work with children who need special care and their possible good incorporation into educational activities. It also follows their approach to these pupils and their willingness for further education.
The work is concerned with the topic of free time and free time pedagogy elements. It deals with a teacher´s personality and his/her approach to children who need special care.
Research confirmed the fact that teachers are ready to integrate these children among the others and are able to work with them. As for the number of free time activities useful for children who need special care, it has not been confirmed to be sufficient. Teachers and their organizations should make changes in publicity of free time activities programme. It can increase the interest in practical education and improve integration of the children and young people.
Keywords
děti a mládež se speciálními vzdělávacími potřebami, pedagogika volného času, mimoškolní vzdělávání, zájmová činnost, zájmové vzdělávání, integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, inkluze
Keywords in English
children and young people who need special care, free time pedagogy, after ? school education, interest aktivity, interest education, integration of children who need special care, inclusion
Research Plan
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Research Plan
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Recommended resources
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.\\
TITZL, B. Postižený člověk ve společnosti. Praha: Univerzita Karlova, 2000. ISBN 80-86039-90-0.\\
HÁJEK, B.; HOFBAUER, B.; PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1.\\
KREJČÍŘOVÁ, O. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Praha: Eteria, 2002. ISBN 80-238-8729-7.\\
NĚMEC, J. aj. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-012-3.\\
Recommended resources
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.\\
TITZL, B. Postižený člověk ve společnosti. Praha: Univerzita Karlova, 2000. ISBN 80-86039-90-0.\\
HÁJEK, B.; HOFBAUER, B.; PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1.\\
KREJČÍŘOVÁ, O. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Praha: Eteria, 2002. ISBN 80-238-8729-7.\\
NĚMEC, J. aj. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-012-3.\\