Téma mojí bakalářské práce je integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do volnačasových aktivit v Plzeňském regionu.
Teoretickou část jsem rozdělila do pěti kapitol. V úvodu se zamýšlím, zda je možné integrovat handicapované děti do volnočasových aktivit. Ve druhé kapitole jsou rozděleny postižení podle typu a popsány jejich příznaky. Zabývám se zvláště poruchami, které uvádím u dětí ve výzkumném vzorku. Třetí část je věnována integraci, inkluzi a jejím trendům. Ve čtvrté části jsou zařazeny funkce a principy inkluzivní výchovy v mimoškolním prostředí. V páté části se zabývám volným časem a možnostmi integrace handicapovaných dětí do různých aktivit.
V praktické části jsem provedla výzkum na základě dotazníků, které byly rozdány dětem z mimoškolních aktivit a rozhovorů s rodiči handicapovaných dětí a s vedoucími aktivit.
Integrace handicapovaných dětí do volnočasových aktivit velmi pozitivně působí na všechny děti, jejich rodiče i vedoucí aktivit, obohacuje všechny zúčastěné, rozvíjí toleranci, vzájemné pochopení a poskytuje možnosti spolupráce.
Anotace v angličtině
Theme of my bachelor thesis is integration of children with special educational needs to leisure activities in region of Plzeň.
Theoretical part is separated into 5 chapters. In the introduction I´m thinking about integration of handicapped children into leisure activities. There are separated handicappeds by types and described symptoms in the second chapter. I´m especially dealing with these disorders, which I mentioned at children in the research sample. The third part is taking notice of integration, inclusion and their trends. There are included functions and principles of inclusion education in extra-curricular activities in the fourth part. In the fifth part I´m dealing with a free-time and the possibilities of integration of handicapped children into different activities.
I did a research based on questionnaries in the practical part, which were given to children from extra-curricular activities and from interviews with parents of handicapped children and with leaders of extra-curricular activities. Integration of disabled children into leisure activities influences very positively all children, their parents and leaders of extra-curricular activities, enriches all involved ones, evolves toleration, mutual understanding and provides posibilities of collaboration.
Klíčová slova
Integrace,
Inkluze,
Volnočasové aktivity,
Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami,
Volný čas
Klíčová slova v angličtině
Integration,
Inclusion,
Pastime activities,
Child with specialized educational needs,
Free time
Rozsah průvodní práce
65 s. 114 912 znaků 13 s.příl.
Jazyk
CZ
Anotace
Téma mojí bakalářské práce je integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do volnačasových aktivit v Plzeňském regionu.
Teoretickou část jsem rozdělila do pěti kapitol. V úvodu se zamýšlím, zda je možné integrovat handicapované děti do volnočasových aktivit. Ve druhé kapitole jsou rozděleny postižení podle typu a popsány jejich příznaky. Zabývám se zvláště poruchami, které uvádím u dětí ve výzkumném vzorku. Třetí část je věnována integraci, inkluzi a jejím trendům. Ve čtvrté části jsou zařazeny funkce a principy inkluzivní výchovy v mimoškolním prostředí. V páté části se zabývám volným časem a možnostmi integrace handicapovaných dětí do různých aktivit.
V praktické části jsem provedla výzkum na základě dotazníků, které byly rozdány dětem z mimoškolních aktivit a rozhovorů s rodiči handicapovaných dětí a s vedoucími aktivit.
Integrace handicapovaných dětí do volnočasových aktivit velmi pozitivně působí na všechny děti, jejich rodiče i vedoucí aktivit, obohacuje všechny zúčastěné, rozvíjí toleranci, vzájemné pochopení a poskytuje možnosti spolupráce.
Anotace v angličtině
Theme of my bachelor thesis is integration of children with special educational needs to leisure activities in region of Plzeň.
Theoretical part is separated into 5 chapters. In the introduction I´m thinking about integration of handicapped children into leisure activities. There are separated handicappeds by types and described symptoms in the second chapter. I´m especially dealing with these disorders, which I mentioned at children in the research sample. The third part is taking notice of integration, inclusion and their trends. There are included functions and principles of inclusion education in extra-curricular activities in the fourth part. In the fifth part I´m dealing with a free-time and the possibilities of integration of handicapped children into different activities.
I did a research based on questionnaries in the practical part, which were given to children from extra-curricular activities and from interviews with parents of handicapped children and with leaders of extra-curricular activities. Integration of disabled children into leisure activities influences very positively all children, their parents and leaders of extra-curricular activities, enriches all involved ones, evolves toleration, mutual understanding and provides posibilities of collaboration.
Klíčová slova
Integrace,
Inkluze,
Volnočasové aktivity,
Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami,
Volný čas
Klíčová slova v angličtině
Integration,
Inclusion,
Pastime activities,
Child with specialized educational needs,
Free time
Zásady pro vypracování
1. Sběr teoretické literatury\\
2. Zpracování teoretické části práce\\
3. Projektování výzkumné části práce\\
4. Realizace výzkumu\\
5. Zpracování výsledků a hodnocení\\
6. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Sběr teoretické literatury\\
2. Zpracování teoretické části práce\\
3. Projektování výzkumné části práce\\
4. Realizace výzkumu\\
5. Zpracování výsledků a hodnocení\\
6. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.\\
KERR, S.; HANŠPACH, D. Dítě se speciálními potřebami. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-147-9.\\
PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času [teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času]. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6.\\
SOMR, M. Úvod do metodologie a metod výzkumu. České Budějovice: VŠERS, 2006. ISBN 80-239-8227-3.\\
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.\\
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.\\
VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika - integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.\\
ZAJÍC, J. Myšlenkové základy skautingu. Praha: TDC, 2000. ISBN 80-86109-40-2.\\
Seznam doporučené literatury
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.\\
KERR, S.; HANŠPACH, D. Dítě se speciálními potřebami. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-147-9.\\
PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času [teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času]. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6.\\
SOMR, M. Úvod do metodologie a metod výzkumu. České Budějovice: VŠERS, 2006. ISBN 80-239-8227-3.\\
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.\\
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.\\
VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika - integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.\\
ZAJÍC, J. Myšlenkové základy skautingu. Praha: TDC, 2000. ISBN 80-86109-40-2.\\