Bakalářská práce se zabývá možnostmi profesního uplatnění mentálně handicapovaných žáků odborného učiliště a praktické školy po ukončení jejich studia. Teoretická část zahrnuje nejčastější definice pojmu mentální retardace, etiologii, diagnostiku a klasifikaci mentálního postižení. Dále jsou zde popsány praktické dovednosti osob s mentálním postižením, jejich integrace do společnosti a možnosti jejich vzdělávání. Praktická část obsahuje výzkumný projekt bakalářské práce, jehož cílem bylo zjistit, jaké možnosti profesního uplatnění budou mít mentálně handicapovaní žáci odborného učiliště a praktické školy po ukončení studia v okrese Domažlice. Pomocí metod analýzy dokumentů, dotazníku a rozhovoru jsou zde popsány dosažené výsledky práce. Je zhodnocen význam samostatnosti žáků v různých činnostech v souvislosti s jejich možnostmi uplatnit se na trhu práce v okrese Domažlice.
Annotation in English
This (Bachelor) thesis deals with the careers of mentally handicapped students of vocational schools and practical schools after completion of their studies. The theoretical part covers the most common definition of mental retardation, etiology, diagnosis and classification of mental disability. It further describes the practical skills of people with intellectual disabilities and their integration into society and the possibilities of their education. The practical part includes a research project, whose aim was to find out what are the options in the field of careers of mentally handicapped students from vocational schools and practical schools, after their graduation in district Domažlice. Using the methods of documents analysis, questionnaires and interviews are described the results of work. It is evaluated the importance of autonomy of the students in various activities, mainly in connection with their capabilities to succeed in the labor market in the District of Domažlice.
Keywords
mentální postižení, integrace, žák, praktické dovednosti, pracovní uplatnění
Bakalářská práce se zabývá možnostmi profesního uplatnění mentálně handicapovaných žáků odborného učiliště a praktické školy po ukončení jejich studia. Teoretická část zahrnuje nejčastější definice pojmu mentální retardace, etiologii, diagnostiku a klasifikaci mentálního postižení. Dále jsou zde popsány praktické dovednosti osob s mentálním postižením, jejich integrace do společnosti a možnosti jejich vzdělávání. Praktická část obsahuje výzkumný projekt bakalářské práce, jehož cílem bylo zjistit, jaké možnosti profesního uplatnění budou mít mentálně handicapovaní žáci odborného učiliště a praktické školy po ukončení studia v okrese Domažlice. Pomocí metod analýzy dokumentů, dotazníku a rozhovoru jsou zde popsány dosažené výsledky práce. Je zhodnocen význam samostatnosti žáků v různých činnostech v souvislosti s jejich možnostmi uplatnit se na trhu práce v okrese Domažlice.
Annotation in English
This (Bachelor) thesis deals with the careers of mentally handicapped students of vocational schools and practical schools after completion of their studies. The theoretical part covers the most common definition of mental retardation, etiology, diagnosis and classification of mental disability. It further describes the practical skills of people with intellectual disabilities and their integration into society and the possibilities of their education. The practical part includes a research project, whose aim was to find out what are the options in the field of careers of mentally handicapped students from vocational schools and practical schools, after their graduation in district Domažlice. Using the methods of documents analysis, questionnaires and interviews are described the results of work. It is evaluated the importance of autonomy of the students in various activities, mainly in connection with their capabilities to succeed in the labor market in the District of Domažlice.
Keywords
mentální postižení, integrace, žák, praktické dovednosti, pracovní uplatnění
1. Sběr teoretické literatury\\
2. Zpracování teoretické části práce\\
3. Projektování výzkumné části práce\\
4. Realizace výzkumu\\
5. Zpracování výsledků a hodnocení\\
6. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Research Plan
1. Sběr teoretické literatury\\
2. Zpracování teoretické části práce\\
3. Projektování výzkumné části práce\\
4. Realizace výzkumu\\
5. Zpracování výsledků a hodnocení\\
6. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Recommended resources
PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-85931-65-6.\\
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.\\
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-506-4.\\
VALENTA, M.; MÜLLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2007. ISBN 978-80-7320-099-2.\\
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.\\
Recommended resources
PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-85931-65-6.\\
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.\\
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-506-4.\\
VALENTA, M.; MÜLLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2007. ISBN 978-80-7320-099-2.\\
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.\\