Bakalářská práce na téma: ,,Postoje učňovské mládeže k partnerství a rodičovství? je rozdělena do tří částí. Úvodní kapitola teoretické části popisuje partnerský vztah, zejména jeho vznik, vývoj, fáze a smysl. Druhá kapitola teoretické části definuje a charakterizuje rodinu, uvádí současnou rodinu do historického kontextu, zmiňuje též platnou legislativu v této oblasti v ČR. Nechybí kapitola zabývající se vzděláváním mladých lidí v oblasti vztahů. Najdeme zde také charakteristiku období adolescence, do které spadá zkoumaná skupina.
V praktické části práce jsou zjišťovány a analyzovány názory učňovské mládeže na partnerství a rodinné vztahy. Některé názory jsou spíše v hypotetické rovině, a to vzhledem k věku respondentů. Výzkumná sonda byla uskutečněna na třech školách v rámci České republiky,a to na Střední škole obchodu, užitého umění a designu v Plzni, Střední hotelové škole v Plzni a na Integrované střední škole v Praze. Výzkumný vzorek zastupovali žáci různých oborů (aranžér, prodavač, cukrář, řezník, uzenář, pekař). Výzkumná sonda byla provedena prostřednictvím dotazníkové metody a byla doplněna o interview s učiteli
a odborníkem, který pořádá kurzy pro veřejnost o partnerských a rodinných vztazích.
Otázky z dotazníku vlastní konstrukce byly vyhodnoceny jednotlivě a zpracovány ve formě tabulky. Vždy je uvedeno také slovní hodnocení a popis výsledku. U některých otázek dochází k porovnání mezi pohlavími a to je zaznamenáno pomocí grafu. V závěru práce dochází k shrnutí výsledků výzkumu a je uveden jeho přínos pro praxi.
Anotace v angličtině
Bachelor´s thesis ?Attitudes of apprentice young people to partnership and parenthood?
is devided into three parts. Introductory section of theory part describes partnership. Its formation, development, stages and meaning. Second section of theory defines and characterizes a family. Shows the family in a historical context and valid legislation of the Czech Republic. There is also a section of education of young people in relationships and characteristics of researched group.
In practical part of this work are researched and analyzied views of appretice young people to partnership and family relationships Some views are more hypothetical becouse of the age of respondents. The research was made at three schools in the Czech Republic ? at High school of bussiness, art and design in Pilsen, at Hotel school in Pilsen and at Integrated school in Prague.The research joined pupils of different specialization ( decorator, shop assistant, pastry ?cook, butcher, baker). The pupils were asked through the questionnare and it was completed with interviews of their teachers and one specialist, who organizes courses for public focused on partners and family relationships.
Questions in the questionnare were assessed and wrote up in a chart. There are also verbal ratings and descriptions of results for each question. In some questions are compared answers of gendres or towns. This is recorded in a graph.
Conclusition of this work contains summary of results of the research and its benefit for the practice.
Klíčová slova
Partnerství, manželství, rodičovství, rodina, děti, učňovská mládež, střední školy, učitelé, žáci.
Klíčová slova v angličtině
Partnership, marriage, parenthood, family, children, apprentice young people, high schools, teachers, pupils.
Rozsah průvodní práce
67 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce na téma: ,,Postoje učňovské mládeže k partnerství a rodičovství? je rozdělena do tří částí. Úvodní kapitola teoretické části popisuje partnerský vztah, zejména jeho vznik, vývoj, fáze a smysl. Druhá kapitola teoretické části definuje a charakterizuje rodinu, uvádí současnou rodinu do historického kontextu, zmiňuje též platnou legislativu v této oblasti v ČR. Nechybí kapitola zabývající se vzděláváním mladých lidí v oblasti vztahů. Najdeme zde také charakteristiku období adolescence, do které spadá zkoumaná skupina.
V praktické části práce jsou zjišťovány a analyzovány názory učňovské mládeže na partnerství a rodinné vztahy. Některé názory jsou spíše v hypotetické rovině, a to vzhledem k věku respondentů. Výzkumná sonda byla uskutečněna na třech školách v rámci České republiky,a to na Střední škole obchodu, užitého umění a designu v Plzni, Střední hotelové škole v Plzni a na Integrované střední škole v Praze. Výzkumný vzorek zastupovali žáci různých oborů (aranžér, prodavač, cukrář, řezník, uzenář, pekař). Výzkumná sonda byla provedena prostřednictvím dotazníkové metody a byla doplněna o interview s učiteli
a odborníkem, který pořádá kurzy pro veřejnost o partnerských a rodinných vztazích.
Otázky z dotazníku vlastní konstrukce byly vyhodnoceny jednotlivě a zpracovány ve formě tabulky. Vždy je uvedeno také slovní hodnocení a popis výsledku. U některých otázek dochází k porovnání mezi pohlavími a to je zaznamenáno pomocí grafu. V závěru práce dochází k shrnutí výsledků výzkumu a je uveden jeho přínos pro praxi.
Anotace v angličtině
Bachelor´s thesis ?Attitudes of apprentice young people to partnership and parenthood?
is devided into three parts. Introductory section of theory part describes partnership. Its formation, development, stages and meaning. Second section of theory defines and characterizes a family. Shows the family in a historical context and valid legislation of the Czech Republic. There is also a section of education of young people in relationships and characteristics of researched group.
In practical part of this work are researched and analyzied views of appretice young people to partnership and family relationships Some views are more hypothetical becouse of the age of respondents. The research was made at three schools in the Czech Republic ? at High school of bussiness, art and design in Pilsen, at Hotel school in Pilsen and at Integrated school in Prague.The research joined pupils of different specialization ( decorator, shop assistant, pastry ?cook, butcher, baker). The pupils were asked through the questionnare and it was completed with interviews of their teachers and one specialist, who organizes courses for public focused on partners and family relationships.
Questions in the questionnare were assessed and wrote up in a chart. There are also verbal ratings and descriptions of results for each question. In some questions are compared answers of gendres or towns. This is recorded in a graph.
Conclusition of this work contains summary of results of the research and its benefit for the practice.
Klíčová slova
Partnerství, manželství, rodičovství, rodina, děti, učňovská mládež, střední školy, učitelé, žáci.
Klíčová slova v angličtině
Partnership, marriage, parenthood, family, children, apprentice young people, high schools, teachers, pupils.
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-747-7.\\
MATĚJČEK, Z. Škola rodičů. Praha: Maxdorf, 2000. ISBN 80-85912-29-5.\\
MATOUŠEK, O.; MILTOVÁ, A.; RYBA, J. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-19-9.\\
MOŽNÝ, I. Sociologie rodiny. Praha: Portál, 2009. ISBN 80-86429-05-9.\\
Zákon o rodině.\\
http://www.mpsv.cz/files/clanky/7262/Zakon_o_rodine.pdf.\\
Seznam doporučené literatury
MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-747-7.\\
MATĚJČEK, Z. Škola rodičů. Praha: Maxdorf, 2000. ISBN 80-85912-29-5.\\
MATOUŠEK, O.; MILTOVÁ, A.; RYBA, J. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-19-9.\\
MOŽNÝ, I. Sociologie rodiny. Praha: Portál, 2009. ISBN 80-86429-05-9.\\
Zákon o rodině.\\
http://www.mpsv.cz/files/clanky/7262/Zakon_o_rodine.pdf.\\