Tato práce zkoumá regionální identitu žáků na prvním stupni základních škol, jakožto jejich vztah k místu (obci), kde žijí, jejich vztahu k místní komunitě, jejich pohled na zdejší krajinu a výjimečné místní prvky. Dále se věnuje také venkovským školám a ?místně zakotvenému učení? (place-based education). Na základě empirického šetření porovnává postoje žáků venkovských a městských škol v dané problematice ? vztahu k obci, vztahu k sídlu jiného charakteru (město ? venkov) a návštěvě a vnímání sousedních zemí Německa a Rakouska. Počet respondentů, žáků 4. a 5. tříd základních škol, byl 212. Empirické šetření bylo provedeno na 11 venkovských základních školách a jedné městské. Vybrané školy se nacházejí na území ORP Klatovy.
Annotation in English
This paper examines the regional identity of pupils at primary schools, as their relationship to the place (village), where they live, their relationship with the local community, their view of the local countryside and exceptional local elements. It also discusses the rural schools and "locally-grounded learning" (place-based education). Based on empirical research compares the attitudes of pupils in rural and urban schools in the issue - the relationship to the village, the relationship to the seat of another character (city - country) and visit the neighboring countries and the perception of Germany and Austria. The number of respondents pupils 4th and 5th elementary school classes, was 212. The empirical investigation was carried out in 11 rural primary schools and one city. Selected schools are located in the district Klatovy.
Keywords
regionální identita, místně zakotvené učení, malotřídní škola
Keywords in English
regional identity, place-based-learning, small school
Length of the covering note
74 s.
Language
CZ
Annotation
Tato práce zkoumá regionální identitu žáků na prvním stupni základních škol, jakožto jejich vztah k místu (obci), kde žijí, jejich vztahu k místní komunitě, jejich pohled na zdejší krajinu a výjimečné místní prvky. Dále se věnuje také venkovským školám a ?místně zakotvenému učení? (place-based education). Na základě empirického šetření porovnává postoje žáků venkovských a městských škol v dané problematice ? vztahu k obci, vztahu k sídlu jiného charakteru (město ? venkov) a návštěvě a vnímání sousedních zemí Německa a Rakouska. Počet respondentů, žáků 4. a 5. tříd základních škol, byl 212. Empirické šetření bylo provedeno na 11 venkovských základních školách a jedné městské. Vybrané školy se nacházejí na území ORP Klatovy.
Annotation in English
This paper examines the regional identity of pupils at primary schools, as their relationship to the place (village), where they live, their relationship with the local community, their view of the local countryside and exceptional local elements. It also discusses the rural schools and "locally-grounded learning" (place-based education). Based on empirical research compares the attitudes of pupils in rural and urban schools in the issue - the relationship to the village, the relationship to the seat of another character (city - country) and visit the neighboring countries and the perception of Germany and Austria. The number of respondents pupils 4th and 5th elementary school classes, was 212. The empirical investigation was carried out in 11 rural primary schools and one city. Selected schools are located in the district Klatovy.
Keywords
regionální identita, místně zakotvené učení, malotřídní škola
Keywords in English
regional identity, place-based-learning, small school
Research Plan
Stanovení cílů.
Rozbor literatury.
Stanovení metodiky práce.
Výzkum ve vybraných školách.
Analytické zpracování výsledků.
Prezentace a diskuse výsledků.
Závěrečné zhodnocení a shrnutí výsledků.
Research Plan
Stanovení cílů.
Rozbor literatury.
Stanovení metodiky práce.
Výzkum ve vybraných školách.
Analytické zpracování výsledků.
Prezentace a diskuse výsledků.
Závěrečné zhodnocení a shrnutí výsledků.
Recommended resources
Hasprová, M. 2006. Geografia miestnej krajiny v edukačnom procese. Geografické štúdie 11, Nitra : UKF v Nitre, Edícia: Prírodovedec 228, 75 s.
Hendl, J. 2005. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Portál, Praha, 408 s.
Chromý, P. & Janů, H. 2003. Regional identity, activation of territorial communities and the potential of the development of peripheral regions. Acta Universitatis Carolinae - Geographica, XXXVIII (1), s. 105-117.
Parkan, F. aj. 2008. Výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví. Metodická příručka. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 168 s.
Švec, Š. 1998. Metodológia vied o výchove. Kvantitatívno-scientické a kvalitatívno-humanistické prístupy v edukačnom výzkume. Bratislava : IRIS, 304 s.
Recommended resources
Hasprová, M. 2006. Geografia miestnej krajiny v edukačnom procese. Geografické štúdie 11, Nitra : UKF v Nitre, Edícia: Prírodovedec 228, 75 s.
Hendl, J. 2005. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Portál, Praha, 408 s.
Chromý, P. & Janů, H. 2003. Regional identity, activation of territorial communities and the potential of the development of peripheral regions. Acta Universitatis Carolinae - Geographica, XXXVIII (1), s. 105-117.
Parkan, F. aj. 2008. Výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví. Metodická příručka. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 168 s.
Švec, Š. 1998. Metodológia vied o výchove. Kvantitatívno-scientické a kvalitatívno-humanistické prístupy v edukačnom výzkume. Bratislava : IRIS, 304 s.