Tato diplomová práce se věnuje problematice dyskalkulie u žáka na 1. stupni ZŠ. Jejím cílem bylo prostudovat základní teoretická východiska, která nám umožnila zpracovat případovou studii konkrétního žáka a dle těchto poznatků poté vytvořit individuální plán reedukace tohoto žáka. Reedukační plán byl realizován v průběhu jednoho roku při setkáních jedenkrát až dvakrát týdně. Dílčím cílem bylo ověřit si nutnost individuálního přístupu k žákovi a potvrzení nutnosti systematické a pravidelné práce pro správnou reedukaci či kompenzaci dyskalkulických obtíží. V práci jsou uvedeny konkrétní postupy při reedukaci, její dílčí výsledky a závěrečné zhodnocení. Dále uvádíme vždy několik využitých a pro žáka oblíbených didaktických her pro výklad či opakování konkrétního matematického učiva.
Annotation in English
This thesis deals with dyscalculia of a student at the 1st grade of elementary school. The aim was to study the fundamental theoretical basis, which then allowed to process a case study of a particular student. According to this information an individual plan of reeducation of the pupil was created.The reeducation plan was carried out within meetings once or twice a week in one school year. The partial objective was to verify the necessity of an individual approach to student and to prove the necessity for systematic and regular work to correct or to compensate dyscalculic difficulties. The paper presents specific procedures when reeducating as well as its partial results and the final evaluation. There are several didactical activities and games introduced in the thesis. These activities which were popular among the students were used for teaching or repeating a particular interpretation of the mathematical curriculum.
Keywords
Poruchy učení, dyskalkulie, případová studie, reedukace
Keywords in English
Learning disabilities, dyscalculia, case studies, re-education, individual approach to pupil
Length of the covering note
89 s. (117 270 znaků)
Language
CZ
Annotation
Tato diplomová práce se věnuje problematice dyskalkulie u žáka na 1. stupni ZŠ. Jejím cílem bylo prostudovat základní teoretická východiska, která nám umožnila zpracovat případovou studii konkrétního žáka a dle těchto poznatků poté vytvořit individuální plán reedukace tohoto žáka. Reedukační plán byl realizován v průběhu jednoho roku při setkáních jedenkrát až dvakrát týdně. Dílčím cílem bylo ověřit si nutnost individuálního přístupu k žákovi a potvrzení nutnosti systematické a pravidelné práce pro správnou reedukaci či kompenzaci dyskalkulických obtíží. V práci jsou uvedeny konkrétní postupy při reedukaci, její dílčí výsledky a závěrečné zhodnocení. Dále uvádíme vždy několik využitých a pro žáka oblíbených didaktických her pro výklad či opakování konkrétního matematického učiva.
Annotation in English
This thesis deals with dyscalculia of a student at the 1st grade of elementary school. The aim was to study the fundamental theoretical basis, which then allowed to process a case study of a particular student. According to this information an individual plan of reeducation of the pupil was created.The reeducation plan was carried out within meetings once or twice a week in one school year. The partial objective was to verify the necessity of an individual approach to student and to prove the necessity for systematic and regular work to correct or to compensate dyscalculic difficulties. The paper presents specific procedures when reeducating as well as its partial results and the final evaluation. There are several didactical activities and games introduced in the thesis. These activities which were popular among the students were used for teaching or repeating a particular interpretation of the mathematical curriculum.
Keywords
Poruchy učení, dyskalkulie, případová studie, reedukace
Keywords in English
Learning disabilities, dyscalculia, case studies, re-education, individual approach to pupil
Research Plan
Vymezení pojmu dyskalkulie, klasifikace dyskalkulie, vývoj matematických schopností,
problematika hodnocení žáka s dyskalkulií,návrh metodických postupů pro práci
s konkrétním žákem, ověření v praxi, reflexe.
Doporučený harmonogram:
- studium literatury (12/2010-)
- zpracování teoretické části (10/2011)
- návrh metodických postupů (1-8/2011)
- práce s žákem (2/2011-12/2011)
- vyhodnocení, doporučení (1/2012)
- zpracování praktické části (2/2012)
- závěrečné úpravy textu (4/2012)
Research Plan
Vymezení pojmu dyskalkulie, klasifikace dyskalkulie, vývoj matematických schopností,
problematika hodnocení žáka s dyskalkulií,návrh metodických postupů pro práci
s konkrétním žákem, ověření v praxi, reflexe.
Doporučený harmonogram:
- studium literatury (12/2010-)
- zpracování teoretické části (10/2011)
- návrh metodických postupů (1-8/2011)
- práce s žákem (2/2011-12/2011)
- vyhodnocení, doporučení (1/2012)
- zpracování praktické části (2/2012)
- závěrečné úpravy textu (4/2012)
Recommended resources
NOVÁK, Josef. Dyskalkulie, specifické poruchy počítání:
Metodika rozvíjení základních početních dovedností. Vyd. 1. Litomyšl:
Nakladatelství AUGUSTA, a.s., 1997. 111 s. ISBN 80-86048-03-9.
SIMON, Henrik. Dyskalkulie: Jak pomáhat dětem, které mají potíže
s početními úlohami . Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. 168 s.
ISBN 80-7367-104-2.
KÁROVÁ, Věra. Počítání bez obav: Jak pomáhat dětem s matematikou.
Vyd. 1. Praha: Portál, 1996. 144 s. ISBN 80-7178-050-2.
BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení
v matematice. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 108 s.
ISBN 978-80-210-5047-1.
BLAŽKOVÁ, Růžena. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich
nápravy. Brno: Paido, 2000. 94 s. ISBN 80-85931-89-3.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie,
dyskalkulie, dyspraxie, ADHD . 10., zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha:
Portál, 2003. 263 s. ISBN 80-7178-800-7.
Recommended resources
NOVÁK, Josef. Dyskalkulie, specifické poruchy počítání:
Metodika rozvíjení základních početních dovedností. Vyd. 1. Litomyšl:
Nakladatelství AUGUSTA, a.s., 1997. 111 s. ISBN 80-86048-03-9.
SIMON, Henrik. Dyskalkulie: Jak pomáhat dětem, které mají potíže
s početními úlohami . Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. 168 s.
ISBN 80-7367-104-2.
KÁROVÁ, Věra. Počítání bez obav: Jak pomáhat dětem s matematikou.
Vyd. 1. Praha: Portál, 1996. 144 s. ISBN 80-7178-050-2.
BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení
v matematice. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 108 s.
ISBN 978-80-210-5047-1.
BLAŽKOVÁ, Růžena. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich
nápravy. Brno: Paido, 2000. 94 s. ISBN 80-85931-89-3.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie,
dyskalkulie, dyspraxie, ADHD . 10., zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha:
Portál, 2003. 263 s. ISBN 80-7178-800-7.