Diplomová práce je rozdělena do tří částí. První poskytuje životopisné informace. Druha část prozkoumává zdroje inspirace, ze kterých Carverovo dílo čerpá. Je to především výzkum týkající se jeho předchůdců, ačkoli důležité osobnosti z jeho života jsou taktéž zmíněny. Poslední část se pokouší vymezit autorovo místo v moderní americké literatuře druhé poloviny 20. století. Dále je předveden rozbor Carverových povídek se záměrem popsat jeho jednotlivé sbírky.
Anotace v angličtině
The thesis is diveded into three parts. The first provides writer's biographical information. Second part inquires sources of inspirtaion from which Carver's work draws. This is chiefly research concerning his predecessors, though the important persons from his life are mentioned as well. The last part tries to determine author's position in modern American literature of the second half of the twientieth century. Further, an analysis of Carver's short stories is displayed in order to characterize the individual collections.
Klíčová slova
Raymond Carver, povíkda, ralismus, symbol, Ernest Hemingway, Čechov, John Gardener, Gordon Lish, láska, identita, rozpad vztahů, epifánie, tajemno
Klíčová slova v angličtině
Raymond Carver, short story, realism, symbol, Ernest Hemingway, Chekhov, John Gardener, Gordon Lish, love, identity, erosion of relationships, epiphany, mystery
Rozsah průvodní práce
61 s. (110 800 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Diplomová práce je rozdělena do tří částí. První poskytuje životopisné informace. Druha část prozkoumává zdroje inspirace, ze kterých Carverovo dílo čerpá. Je to především výzkum týkající se jeho předchůdců, ačkoli důležité osobnosti z jeho života jsou taktéž zmíněny. Poslední část se pokouší vymezit autorovo místo v moderní americké literatuře druhé poloviny 20. století. Dále je předveden rozbor Carverových povídek se záměrem popsat jeho jednotlivé sbírky.
Anotace v angličtině
The thesis is diveded into three parts. The first provides writer's biographical information. Second part inquires sources of inspirtaion from which Carver's work draws. This is chiefly research concerning his predecessors, though the important persons from his life are mentioned as well. The last part tries to determine author's position in modern American literature of the second half of the twientieth century. Further, an analysis of Carver's short stories is displayed in order to characterize the individual collections.
Klíčová slova
Raymond Carver, povíkda, ralismus, symbol, Ernest Hemingway, Čechov, John Gardener, Gordon Lish, láska, identita, rozpad vztahů, epifánie, tajemno
Klíčová slova v angličtině
Raymond Carver, short story, realism, symbol, Ernest Hemingway, Chekhov, John Gardener, Gordon Lish, love, identity, erosion of relationships, epiphany, mystery
Carver, Raymond: What We Talk About When We Talk About Love Knopf, 1981
Carver, Raymond: Cathedral Knopf, 1983
Sklenicka, Carol: Raymond Carver: A Writer's Life , New York: Scribner, 2009.
Fachard, Vasiliki. "Regarding the Ear in Raymond Carver´s 'Vitamins'." Journal of the Short Story in English, Autumn 2001.
Leypoldt, Gunter. "Raymond Carver's 'Epiphanic Moments'." Style, Fall 2001.
Birkerts, Sven. "Carver's Last Stand." Atlantic Unbound, Jan, 24, 2001.
Champion, Laurie. "'What's to Say': Silence in Raymond Carver's 'Feathers'."
Studies in Short Fiction, Fall 1997.
Seznam doporučené literatury
Carver, Raymond: What We Talk About When We Talk About Love Knopf, 1981
Carver, Raymond: Cathedral Knopf, 1983
Sklenicka, Carol: Raymond Carver: A Writer's Life , New York: Scribner, 2009.
Fachard, Vasiliki. "Regarding the Ear in Raymond Carver´s 'Vitamins'." Journal of the Short Story in English, Autumn 2001.
Leypoldt, Gunter. "Raymond Carver's 'Epiphanic Moments'." Style, Fall 2001.
Birkerts, Sven. "Carver's Last Stand." Atlantic Unbound, Jan, 24, 2001.
Champion, Laurie. "'What's to Say': Silence in Raymond Carver's 'Feathers'."
Studies in Short Fiction, Fall 1997.