Diplomová práce pojednává o vztahu mezi úrovní zrakové a sluchové percepce na počátku školní docházky, s úrovní čtení ve druhém ročníku ZŠ. Dělí se na část teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou shrnuty poznatky z vývojové psychologie, konkrétně oblasti školního věku. Zabývám se zde také školní zralostí a připraveností budoucího žáka 1. ročníku. Dále shrnuje metody ve výuce elementárního čtení a psaní a mapuje vývoj českých Slabikářů. V závěru jsem se zaměřila na teoretickou přípravu pedagogického výzkumu.
V praktické části je popsáno, jak probíhalo výzkumné šetření, co bylo jeho cílem a jaké výzkumné metody byly zvoleny. Výzkum byl rozdělen do dvou etap. V první etapě jsem zjišťovala úroveň zrakové a sluchové percepce při nástupu do 1. ročníku a ve druhé etapě jsem žáky podrobila Standardizovanému testu čtenářských dovedností.
Cílem diplomové práce je posoudit, zda spolu výsledky těchto dvou etap souvisí. K získání informací jsem využila diagnostické vyšetření a standardizovaný test. Vyhodnocení bylo provedeno pomocí grafů a tabulek. Závěry jsou uvedeny v kapitole Vyhodnocení výzkumného šetření.
Annotation in English
This thesis deals the relationship between the level of visual and auditory perception at the beginning of school with reading levels in the second year of primary school. It is divided into theoretical and practical. In the theoretical section summarizes the findings from developmental psychology, specifically the field of school age. Here I deal with the maturity and school readiness of future pupils first year. Also summarizes the methods of teaching elementary reading and writing, and maps the development of Czech Primer. In conclusion, I focused on the theoretical preparation of educational research.
The practical part describes how the research was conducted, what was his aim, and what research methods were chosen. The research was divided into two stages. In the first stage, I found the level of visual and auditory perception at the onset of the first year and in the second stage I pupils underwent a standardized test of reading skills.
The aim of this thesis is to assess whether these results along two stages relate. To obtain the information I used diagnostic tests and standardized tests. The evaluation was done using graphs and tables. Conclusions are presented in the section Evaluation of the research.
Keywords
Zraková percepce, sluchová percepce, elementární čtení, školní zralost, školní připravenost,
pedagogický výzkum, školní věk, vývoj českých slabikářů.
Keywords in English
Visual perception, auditory perception, elementary reading, maturity, school readiness, educational research, school age, development of Czech Primer.
Length of the covering note
76 s. (20 953 znaků)
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce pojednává o vztahu mezi úrovní zrakové a sluchové percepce na počátku školní docházky, s úrovní čtení ve druhém ročníku ZŠ. Dělí se na část teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou shrnuty poznatky z vývojové psychologie, konkrétně oblasti školního věku. Zabývám se zde také školní zralostí a připraveností budoucího žáka 1. ročníku. Dále shrnuje metody ve výuce elementárního čtení a psaní a mapuje vývoj českých Slabikářů. V závěru jsem se zaměřila na teoretickou přípravu pedagogického výzkumu.
V praktické části je popsáno, jak probíhalo výzkumné šetření, co bylo jeho cílem a jaké výzkumné metody byly zvoleny. Výzkum byl rozdělen do dvou etap. V první etapě jsem zjišťovala úroveň zrakové a sluchové percepce při nástupu do 1. ročníku a ve druhé etapě jsem žáky podrobila Standardizovanému testu čtenářských dovedností.
Cílem diplomové práce je posoudit, zda spolu výsledky těchto dvou etap souvisí. K získání informací jsem využila diagnostické vyšetření a standardizovaný test. Vyhodnocení bylo provedeno pomocí grafů a tabulek. Závěry jsou uvedeny v kapitole Vyhodnocení výzkumného šetření.
Annotation in English
This thesis deals the relationship between the level of visual and auditory perception at the beginning of school with reading levels in the second year of primary school. It is divided into theoretical and practical. In the theoretical section summarizes the findings from developmental psychology, specifically the field of school age. Here I deal with the maturity and school readiness of future pupils first year. Also summarizes the methods of teaching elementary reading and writing, and maps the development of Czech Primer. In conclusion, I focused on the theoretical preparation of educational research.
The practical part describes how the research was conducted, what was his aim, and what research methods were chosen. The research was divided into two stages. In the first stage, I found the level of visual and auditory perception at the onset of the first year and in the second stage I pupils underwent a standardized test of reading skills.
The aim of this thesis is to assess whether these results along two stages relate. To obtain the information I used diagnostic tests and standardized tests. The evaluation was done using graphs and tables. Conclusions are presented in the section Evaluation of the research.
Keywords
Zraková percepce, sluchová percepce, elementární čtení, školní zralost, školní připravenost,
pedagogický výzkum, školní věk, vývoj českých slabikářů.
Keywords in English
Visual perception, auditory perception, elementary reading, maturity, school readiness, educational research, school age, development of Czech Primer.
Research Plan
1. Zpracování projektu práce.
2. Stanovení cílů a úkolů práce.
3. Studium odborné literatury a zpracování teoretické části práce.
4. Realizace projektu výzkumné práce.
5. Analýza výsledků praktické části.
6. Zhodnocení závěrů praktické části a doporučení pro praxi.
Research Plan
1. Zpracování projektu práce.
2. Stanovení cílů a úkolů práce.
3. Studium odborné literatury a zpracování teoretické části práce.
4. Realizace projektu výzkumné práce.
5. Analýza výsledků praktické části.
6. Zhodnocení závěrů praktické části a doporučení pro praxi.
Recommended resources
VÁGNEROVÁ, M.:Vývojová psychologie I. : dětství a dospívání. Praha 2008. ISBN 80-246-0956-8.
NOVOTNÁ, L.:Vývojová psychologie.Plzeň 2004.
WAGNEROVÁ, J.: Jak naučit číst podle genetické metody. Plzeň 1996. ISBN 80-7082-309-7.
WAGNEROVÁ, J: Vývoj českého slabikáře od nejstarších dob do současnosti. Plzeň 2000. ISBN 80-7082-585-5.
ČÁP, J.: Psychologie pro učitele. Praha 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
TOMAN, J.:Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy I.České Budějovice 1991.
KŘIVÁNEK, Z., Wildová, R.: Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha 1998. ISBN 80-86039-55-2.
Recommended resources
VÁGNEROVÁ, M.:Vývojová psychologie I. : dětství a dospívání. Praha 2008. ISBN 80-246-0956-8.
NOVOTNÁ, L.:Vývojová psychologie.Plzeň 2004.
WAGNEROVÁ, J.: Jak naučit číst podle genetické metody. Plzeň 1996. ISBN 80-7082-309-7.
WAGNEROVÁ, J: Vývoj českého slabikáře od nejstarších dob do současnosti. Plzeň 2000. ISBN 80-7082-585-5.
ČÁP, J.: Psychologie pro učitele. Praha 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
TOMAN, J.:Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy I.České Budějovice 1991.
KŘIVÁNEK, Z., Wildová, R.: Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha 1998. ISBN 80-86039-55-2.