Diplomová práce se zabývá tématikou počáteční čtenářské a písařské gramotnosti a možnosti jejího rozvoje pomocí didaktických her. Jejím hlavním obsahem je sborník her a cvičení tříděný dle schopností, které chceme pro účely elementárního čtení a psaní rozvíjet. Hry obsahují alternativy, postřehy a doporučení plynoucí z vlastní praxe. Práce dále teoreticky seznamuje se souvisejícími otázkami, tedy s metodami výuky čtení a psaní a s problematikou školní zralosti.
Annotation in English
This diploma thesis is focused on elementary reading and writing skills and on the options of it´s development through didactic games. Main content of this work is a collection of games and exercises sorted by required skills of elementary reading and writing. Games contain alternatives, observations and recommendations from author´s own experience. The thesis includes related issues like methods of elementary reading and writing or issue of school readiness as well.
Keywords
čtenářská gramotnost, metody vyučování čtení a psaní, didaktická hra, školní zralost
Keywords in English
writing and reading skills, reading and writing methods, didactic game, school readiness
Length of the covering note
63 s. (76 900 znaků)
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se zabývá tématikou počáteční čtenářské a písařské gramotnosti a možnosti jejího rozvoje pomocí didaktických her. Jejím hlavním obsahem je sborník her a cvičení tříděný dle schopností, které chceme pro účely elementárního čtení a psaní rozvíjet. Hry obsahují alternativy, postřehy a doporučení plynoucí z vlastní praxe. Práce dále teoreticky seznamuje se souvisejícími otázkami, tedy s metodami výuky čtení a psaní a s problematikou školní zralosti.
Annotation in English
This diploma thesis is focused on elementary reading and writing skills and on the options of it´s development through didactic games. Main content of this work is a collection of games and exercises sorted by required skills of elementary reading and writing. Games contain alternatives, observations and recommendations from author´s own experience. The thesis includes related issues like methods of elementary reading and writing or issue of school readiness as well.
Keywords
čtenářská gramotnost, metody vyučování čtení a psaní, didaktická hra, školní zralost
Keywords in English
writing and reading skills, reading and writing methods, didactic game, school readiness
Research Plan
1)zpracování projektu práce
2)studium odborné literatury
3)stanovení cílů práce
4)zpracování teoretické části
5)realizace projektu výzkumné práce
6)analýza výsledků výzkumné části
7)závěry a doporučení pro praxi
Research Plan
1)zpracování projektu práce
2)studium odborné literatury
3)stanovení cílů práce
4)zpracování teoretické části
5)realizace projektu výzkumné práce
6)analýza výsledků výzkumné části
7)závěry a doporučení pro praxi
Recommended resources
Doležalová Jana: Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní; Hradec Králové 2001.
Santlerová Květoslava: 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní; Brno 1993
Linhart Josef: Základy psychologie učení; Praha 1982
Hřebejková Jarmila: Metodická příručka k vyučování českému jazyku v 1. třídě ZŠ; Praha 1987
Metodické příručky k současným slabikářům a čítankám
Recommended resources
Doležalová Jana: Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní; Hradec Králové 2001.
Santlerová Květoslava: 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní; Brno 1993
Linhart Josef: Základy psychologie učení; Praha 1982
Hřebejková Jarmila: Metodická příručka k vyučování českému jazyku v 1. třídě ZŠ; Praha 1987
Metodické příručky k současným slabikářům a čítankám