- The following mandatory fields are not filled in for this Thesis.: Title in English
Main topic
Výběr a uspořádání učiva ve vybraných učebnicích češtiny pro anglicky mluvící cizince s důrazem na gramatické kategorie slovesa
Main topic in English
Choice and arrangement of curriculum in selected course books of Czech language for English speaking foreigners with concentration on grammatical categories of verb
Title according to student
Výběr a uspořádání učiva ve vybraných učebnicích češtiny pro anglicky mluvící cizince s důrazem na gramatické kategorie slovesa
Tato práce se pojednává o výběru a uspořádáním učiva ve vybraných učebnicích češtiny pro anglicky mluvící cizince s důrazem na gramatické kategorie slovesa, především kategorií imperativ, kondicionál a pasivum.
Zabývá se pojmem gramatika, vyučovacími metodami, charakterizujme komunikační metodu. Pozornost je věnována prezentaci gramatiky z didaktického hlediska, objasňuje například pojem ?gramatické minimum?. Dále je zde zaměřena pozornost na sloveso a jeho mluvnické kategorie z hlediska formálního tvoření.
Praktická část se zabývá analýzou prezentace mluvnických kategorií ve vybraných učebnicích českého jazyka pro cizince.
Annotation in English
This diploma thesis deals with choice and arrangement of curriculum in selected course books of Czech language for English speaking foreigners and it concentrates on grammatical categories of verb, mainly category of imperative, conditional and passive.
The thesis concerns with concepts of grammar, teaching methods, the communicative method being described. It covers the presentation of grammar from the didactic point of view, e.g. the concept of ?grammatical minimum? is clarified. Moreover, it pursues verb and its grammatical categories from the point of view of its formation.
The aim of the practical part is the analysis of presentation of grammatical categories in chosen course books for foreigners.
Keywords
čeština pro cizince, gramatika, sloveso, gramatické kategorie sloves, imperativ, kondicionál, pasivum, komunikační metoda, gramatické minimum, analýza, analýza učebnic pro cizince
Keywords in English
Czech language for foreigners, grammamr, verb, grammatical categories of verb, imperative, conditional, passive, communicative method, grammatical minimum, analysis, analysis of course books for foreigners
Length of the covering note
79 s.
Language
CZ
Annotation
Tato práce se pojednává o výběru a uspořádáním učiva ve vybraných učebnicích češtiny pro anglicky mluvící cizince s důrazem na gramatické kategorie slovesa, především kategorií imperativ, kondicionál a pasivum.
Zabývá se pojmem gramatika, vyučovacími metodami, charakterizujme komunikační metodu. Pozornost je věnována prezentaci gramatiky z didaktického hlediska, objasňuje například pojem ?gramatické minimum?. Dále je zde zaměřena pozornost na sloveso a jeho mluvnické kategorie z hlediska formálního tvoření.
Praktická část se zabývá analýzou prezentace mluvnických kategorií ve vybraných učebnicích českého jazyka pro cizince.
Annotation in English
This diploma thesis deals with choice and arrangement of curriculum in selected course books of Czech language for English speaking foreigners and it concentrates on grammatical categories of verb, mainly category of imperative, conditional and passive.
The thesis concerns with concepts of grammar, teaching methods, the communicative method being described. It covers the presentation of grammar from the didactic point of view, e.g. the concept of ?grammatical minimum? is clarified. Moreover, it pursues verb and its grammatical categories from the point of view of its formation.
The aim of the practical part is the analysis of presentation of grammatical categories in chosen course books for foreigners.
Keywords
čeština pro cizince, gramatika, sloveso, gramatické kategorie sloves, imperativ, kondicionál, pasivum, komunikační metoda, gramatické minimum, analýza, analýza učebnic pro cizince
Keywords in English
Czech language for foreigners, grammamr, verb, grammatical categories of verb, imperative, conditional, passive, communicative method, grammatical minimum, analysis, analysis of course books for foreigners
Research Plan
1. Popsat roli gramatiky v komunikační metodě.
2. Popsat uspořádání a lingvodidaktické zpracování slovesných kategorií
v učebnicích čaštiny pro cizince.
3. Komentovat stávající situaci a formulovat lingvodidaktické doporučení.
Research Plan
1. Popsat roli gramatiky v komunikační metodě.
2. Popsat uspořádání a lingvodidaktické zpracování slovesných kategorií
v učebnicích čaštiny pro cizince.
3. Komentovat stávající situaci a formulovat lingvodidaktické doporučení.
Recommended resources
HRDLIČKA, M. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. K prezentaci gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince. Praha : Karolinum, 2009.
GAVORA, P.; REPKA, R. Gramatika vo vyučování cudzích jazykov. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 1979.
HENDRICH, J. Didaktika cizích jazyků. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
TRIM, J.L.M. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2002.
Vybrané učebnice češtiny pro cizince
Recommended resources
HRDLIČKA, M. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. K prezentaci gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince. Praha : Karolinum, 2009.
GAVORA, P.; REPKA, R. Gramatika vo vyučování cudzích jazykov. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 1979.
HENDRICH, J. Didaktika cizích jazyků. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
TRIM, J.L.M. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2002.
Vybrané učebnice češtiny pro cizince