Diplomová práce se zabývá poslechem v hodinách anglického jazyka. Teoretická část se věnuje poslechu, druhům poslechu, roli učitele a druhy cvičení. V praktické části jsou porovnávány dvě nejpoužívanější učebnice - Project 3 a Project 4. Na závěr jsou uvedeny komentáře a výsledky výzkumu.
Annotation in English
In this final work I deal with a topic of listening and listening comprehension at the lower secondary schools, especially fourteen or fifteen-year old pupils. The final work is divided into two basic parts - practical and theoretical. There are different subchapters connected with listening in the theoretical part. In these chapters, you can find a characterization of listening, what its importance in language learning is, the process of listening including the main stages, listening materials and which kinds of checking listening comprehension we know. Two subchapters deal with Framework Education Programme and Final Test NIQES for pupils at the end of lower secondary schools in the Czech Republic.
Practical part derives from specialized publications which are connected with listening. There are showed two main textbooks that are used at the lower secondary schools and I try to find out if the authors of the books prepare pupils for the Final Tests NIQES and language life in general.
Keywords
Poslech, Učebnice anglického jazyka pro ZŠ, Žáci 9. ročníku, Testy NIQES
Keywords in English
Listening, Listening Comprehension, Lower Secondary Schools, Pupils at age 14 ? 15, Textbooks for Lower Secondary Schools, Final Tests NIQES
Length of the covering note
63 s. (87 976 znaků)
Language
AN
Annotation
Diplomová práce se zabývá poslechem v hodinách anglického jazyka. Teoretická část se věnuje poslechu, druhům poslechu, roli učitele a druhy cvičení. V praktické části jsou porovnávány dvě nejpoužívanější učebnice - Project 3 a Project 4. Na závěr jsou uvedeny komentáře a výsledky výzkumu.
Annotation in English
In this final work I deal with a topic of listening and listening comprehension at the lower secondary schools, especially fourteen or fifteen-year old pupils. The final work is divided into two basic parts - practical and theoretical. There are different subchapters connected with listening in the theoretical part. In these chapters, you can find a characterization of listening, what its importance in language learning is, the process of listening including the main stages, listening materials and which kinds of checking listening comprehension we know. Two subchapters deal with Framework Education Programme and Final Test NIQES for pupils at the end of lower secondary schools in the Czech Republic.
Practical part derives from specialized publications which are connected with listening. There are showed two main textbooks that are used at the lower secondary schools and I try to find out if the authors of the books prepare pupils for the Final Tests NIQES and language life in general.
Keywords
Poslech, Učebnice anglického jazyka pro ZŠ, Žáci 9. ročníku, Testy NIQES
Keywords in English
Listening, Listening Comprehension, Lower Secondary Schools, Pupils at age 14 ? 15, Textbooks for Lower Secondary Schools, Final Tests NIQES
Research Plan
Pravidelné schůzky s vedoucím doplomové práce.
Shromaždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu.
Příprava podkladů pro výzkum.
Provedení výzkumu na školách.
Shromaždění dat a jejich analýza.
Provedení porovnání učebnic se zaměřením na poslech, vyvození závěrů.
Sepsání diplomové při dodržení formálních aspektů.
Research Plan
Pravidelné schůzky s vedoucím doplomové práce.
Shromaždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu.
Příprava podkladů pro výzkum.
Provedení výzkumu na školách.
Shromaždění dat a jejich analýza.
Provedení porovnání učebnic se zaměřením na poslech, vyvození závěrů.
Sepsání diplomové při dodržení formálních aspektů.
Recommended resources
Listening Extra Book. Cambridge: Cambridge University Press.
MALEY, A. Resource Books for Teachers Listening.: Oxford University Press, 2003. 142 s.
RIXON, Shelagh. Developing Listening Skills. London: Modern English Publications, 1986. 136 s
ROST, Michael. Listening in action: activities for developing listening in language teaching. New York: Prentice Hall, 1991. 162 s.
SCRIVENER, Jim. Learning Teaching. Oxford: Macmillan, 2005. 432 s.
UNDERWOOD, Mary. Teaching Listening. London: Longman Group United Kingdom, 1989. 117 s.
UR, Penny. Teaching Listening Comprehension. Cambridge: Cambridge University Press, 1984. 173 s.
Recommended resources
Listening Extra Book. Cambridge: Cambridge University Press.
MALEY, A. Resource Books for Teachers Listening.: Oxford University Press, 2003. 142 s.
RIXON, Shelagh. Developing Listening Skills. London: Modern English Publications, 1986. 136 s
ROST, Michael. Listening in action: activities for developing listening in language teaching. New York: Prentice Hall, 1991. 162 s.
SCRIVENER, Jim. Learning Teaching. Oxford: Macmillan, 2005. 432 s.
UNDERWOOD, Mary. Teaching Listening. London: Longman Group United Kingdom, 1989. 117 s.
UR, Penny. Teaching Listening Comprehension. Cambridge: Cambridge University Press, 1984. 173 s.