Cílem této práce bylo definovat termín "výslovnostní model" a popsat hlavní akcenty anglického jazyka, které jsou preferované Čechy, kteří se učí angličtinu, jako jejich výslovnostní modely. Těmito akcenty jsou Received Pronunciation, General American accent, Scottish English a vcelku nový jev, International English. V praktické části autorka zkoumala současnou situaci a status výslovnosti a jednotlivých výslovnostních modelů mezi vysokoškolskými studenty angličtiny ze dvou různých univerzit. Výsledky tedy ukazují i rozdíly ve vnímání výslovnosti mezi různými skupinami studentů. Dále tato práce obsahuje mnoho příkladů rozdílů mezi jednotlivými akcenty angličtiny.
Annotation in English
The aim of this thesis was to define the term "pronunciation model" and to describe the main accents of English that are preferred by Czech learners as their pronunciation models. These are Received Pronunciation, General American accent, Scottish English and quite new phenomenon, International English. In the practical part, the author investigated current situation and status of pronunciation and individual pronunciation models among the university students of English from two different universities. Thus the results also show differences of perception of the pronunciation issue between different groups of students. Furthermore, the thesis contains many examples of differences between individual accents of English.
Keywords
Výslovnostní modely, akcenty, anglický jazyk, rozdíly, Received Pronunciation, General American, Scottish English, International English
Keywords in English
Pronunciation models, accents, English language, differences, Received Pronuciation, General American, Scottish English, International English
Length of the covering note
81 s. (130 000 znaků)
Language
AN
Annotation
Cílem této práce bylo definovat termín "výslovnostní model" a popsat hlavní akcenty anglického jazyka, které jsou preferované Čechy, kteří se učí angličtinu, jako jejich výslovnostní modely. Těmito akcenty jsou Received Pronunciation, General American accent, Scottish English a vcelku nový jev, International English. V praktické části autorka zkoumala současnou situaci a status výslovnosti a jednotlivých výslovnostních modelů mezi vysokoškolskými studenty angličtiny ze dvou různých univerzit. Výsledky tedy ukazují i rozdíly ve vnímání výslovnosti mezi různými skupinami studentů. Dále tato práce obsahuje mnoho příkladů rozdílů mezi jednotlivými akcenty angličtiny.
Annotation in English
The aim of this thesis was to define the term "pronunciation model" and to describe the main accents of English that are preferred by Czech learners as their pronunciation models. These are Received Pronunciation, General American accent, Scottish English and quite new phenomenon, International English. In the practical part, the author investigated current situation and status of pronunciation and individual pronunciation models among the university students of English from two different universities. Thus the results also show differences of perception of the pronunciation issue between different groups of students. Furthermore, the thesis contains many examples of differences between individual accents of English.
Keywords
Výslovnostní modely, akcenty, anglický jazyk, rozdíly, Received Pronunciation, General American, Scottish English, International English
Keywords in English
Pronunciation models, accents, English language, differences, Received Pronuciation, General American, Scottish English, International English
Research Plan
Pravidelný kontakt s vedoucí diplomové práce.
Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu.
Příprava podkladů pro výzkum.
Provedení výzkumu.
Shromáždění dat a jejich analýza.
Vyhodnocení dat z výzkumu.
Vypracování diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Research Plan
Pravidelný kontakt s vedoucí diplomové práce.
Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu.
Příprava podkladů pro výzkum.
Provedení výzkumu.
Shromáždění dat a jejich analýza.
Vyhodnocení dat z výzkumu.
Vypracování diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Recommended resources
Brdlíková, M. (1950). Comparison between the British and the American Pronunciation with special regard to stress, quantity and intonation. Praha: s.n.
Brown, A. (1991). Pronunciation Models. Singapore: Singapore University Press.
Jones, D. (1969). The pronunciation of English. Cambridge: University Press.
Nilsen, D.L.F. (1991). Pronunciation Contrasts in English. Praha: Úlehla.
Palmer, H.E., & Martin, J.V., & Blandford, F.G. (1927). A dictionary of English pronunciation with American Variants. Leipzig: B.G. Bladford.
Plavka, R. (1981). Aspects of Spoken English. Praha: SNTL.
Wells, J.C. (2009). Longman Pronunciation Dictionary. Essex: Longman
Recommended resources
Brdlíková, M. (1950). Comparison between the British and the American Pronunciation with special regard to stress, quantity and intonation. Praha: s.n.
Brown, A. (1991). Pronunciation Models. Singapore: Singapore University Press.
Jones, D. (1969). The pronunciation of English. Cambridge: University Press.
Nilsen, D.L.F. (1991). Pronunciation Contrasts in English. Praha: Úlehla.
Palmer, H.E., & Martin, J.V., & Blandford, F.G. (1927). A dictionary of English pronunciation with American Variants. Leipzig: B.G. Bladford.
Plavka, R. (1981). Aspects of Spoken English. Praha: SNTL.
Wells, J.C. (2009). Longman Pronunciation Dictionary. Essex: Longman