Tato diplomová práce je zaměřená na využití PIV (Particle Image Velocimetry) techniky k experimentálnímu vyšetření proudových v modelu radiálního čerpadla. Celý experiment byl sestaven v laboratoři na katedře KKE. Práce poskytuje detailní pohled na vyrobený model a postup a metodu měření. PIV měření bylo úspěšné a tak se osvědčilo jako úspěšná metoda pro měření v lopatkových strojích. Navíc výsledky měření potvrdili výsledky z numerické simulace v prostředí Fluent.
Annotation in English
The thesis is focused on PIV (Particle Image Velocimetry) measurement technique that have been used during the experimental investigation of the flow fields in the radial pump model. The experimental set-up of the experiment was built in the departmental laboratory. The work provides closer view on the experimental model and the PIV measuring method used to investigate the flow phenomena. The results show that the PIV method performs well as a measuring method in turbomachinery and so the model of radial pump was successfully designed to challenge with primary tasks in the PIV measurements like optical access and minimum reflections from boundaries. Moreover the experimental measurements validated the numerical CFD simulation results.
Tato diplomová práce je zaměřená na využití PIV (Particle Image Velocimetry) techniky k experimentálnímu vyšetření proudových v modelu radiálního čerpadla. Celý experiment byl sestaven v laboratoři na katedře KKE. Práce poskytuje detailní pohled na vyrobený model a postup a metodu měření. PIV měření bylo úspěšné a tak se osvědčilo jako úspěšná metoda pro měření v lopatkových strojích. Navíc výsledky měření potvrdili výsledky z numerické simulace v prostředí Fluent.
Annotation in English
The thesis is focused on PIV (Particle Image Velocimetry) measurement technique that have been used during the experimental investigation of the flow fields in the radial pump model. The experimental set-up of the experiment was built in the departmental laboratory. The work provides closer view on the experimental model and the PIV measuring method used to investigate the flow phenomena. The results show that the PIV method performs well as a measuring method in turbomachinery and so the model of radial pump was successfully designed to challenge with primary tasks in the PIV measurements like optical access and minimum reflections from boundaries. Moreover the experimental measurements validated the numerical CFD simulation results.