- Následující požadované údaje nejsou u této VŠKP vyplněny: Název v angličtině
Hlavní téma
Die konstruktivistische Lerntheorie und ihre Konsequenzen für den DaF-Unterricht
(Konstruktivistické teorie výuky a jejich uplatnění ve výuce němčiny jako cizího jazyka)
Hlavní téma v angličtině
The Constructivist Learning Theory and its Implications for German as a Second Language
Název dle studenta
Die konstruktivistische Lerntheorie und ihre Konsequenzen für den DaF-Unterricht
Název dle studenta v angličtině
-
Souběžný název
Konstruktivistické teorie výuky a jejich uplatnění ve výuce němčiny jako cizího jazyka.
Diplomová práce se zabývá konstruktivistickou teorií výuky, aplikovanou na výuku němčiny jako cizího jazyka (DaF). Práce je rozdělena do sedmi kapitol. V jednotlivých kapitolách jsou vysvětleny základní pojmy didaktiky, spolu se základními teoretickými východisky moderní výuky. Druhá kapitola blíže rozebírá jednotlivé směry pedagogického konstruktivismu, spolu s uvedením výhod a nevýhod tohoto filozofického směru. Také jsou zde porovnány dva protikladné přístupy ve vyučování: konstruktivistický přístup a instruktivní vyučování. Ve třetí kapitole nalezneme teoretický popis hlavních principů a metod konstruktivistické výuky DaF. Kapitola je zakončena rozborem stavu výuky němčiny na českých školách. Další kapitoly se zabývají praktickou aplikací výukových metod a hlavních principů do výuky DaF. Teoretické poznatky jsou využity v praktické části k provedení pedagogického experimentu, kde se ověřuje efektivita konstruktivistického způsobu výuky DaF v praxi běžné střední školy.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the constructivist learning theory, applied to German as a foreign language (DaF). The work is divided into seven chapters. The first chapter explains the basic concepts of didactics, together with the theoretical basis of modern education. The second chapter discusses the different directions of the pedagogical constructivism, with the advantages and disadvantages of this philosophical point of view. In the thesis there are compared two contrasting approaches to teaching: a constructivist approach and instructive lessons. The third chapter provides a theoretical description of the main principles and methods of constructivist DaF-lessons. The chapter ends with an analysis of the state of teaching German at Czech schools. Other chapters deal with the practical application of teaching methods and guiding principles in DaF-lessons. Theoretical knowledge is applied in a practical implementation of pedagogical experiment, which verifies the effectiveness of constructivist teaching method on a secondary school.
Klíčová slova
alternativní škola, české školství, DaF, didaktika, inovace ve vzdělávání, instruktivistický přístup, konstruktivistická teorie výuky, transmisivní výuka, výuka němčiny
Klíčová slova v angličtině
Alternative school, constructivist learning theory, Czech education system, foreign language, German lessons, innovation in education, instructive teaching, teaching, transmissive teaching.
Rozsah průvodní práce
135 s., xxxv. s.
Jazyk
NE
Anotace
Diplomová práce se zabývá konstruktivistickou teorií výuky, aplikovanou na výuku němčiny jako cizího jazyka (DaF). Práce je rozdělena do sedmi kapitol. V jednotlivých kapitolách jsou vysvětleny základní pojmy didaktiky, spolu se základními teoretickými východisky moderní výuky. Druhá kapitola blíže rozebírá jednotlivé směry pedagogického konstruktivismu, spolu s uvedením výhod a nevýhod tohoto filozofického směru. Také jsou zde porovnány dva protikladné přístupy ve vyučování: konstruktivistický přístup a instruktivní vyučování. Ve třetí kapitole nalezneme teoretický popis hlavních principů a metod konstruktivistické výuky DaF. Kapitola je zakončena rozborem stavu výuky němčiny na českých školách. Další kapitoly se zabývají praktickou aplikací výukových metod a hlavních principů do výuky DaF. Teoretické poznatky jsou využity v praktické části k provedení pedagogického experimentu, kde se ověřuje efektivita konstruktivistického způsobu výuky DaF v praxi běžné střední školy.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the constructivist learning theory, applied to German as a foreign language (DaF). The work is divided into seven chapters. The first chapter explains the basic concepts of didactics, together with the theoretical basis of modern education. The second chapter discusses the different directions of the pedagogical constructivism, with the advantages and disadvantages of this philosophical point of view. In the thesis there are compared two contrasting approaches to teaching: a constructivist approach and instructive lessons. The third chapter provides a theoretical description of the main principles and methods of constructivist DaF-lessons. The chapter ends with an analysis of the state of teaching German at Czech schools. Other chapters deal with the practical application of teaching methods and guiding principles in DaF-lessons. Theoretical knowledge is applied in a practical implementation of pedagogical experiment, which verifies the effectiveness of constructivist teaching method on a secondary school.
Klíčová slova
alternativní škola, české školství, DaF, didaktika, inovace ve vzdělávání, instruktivistický přístup, konstruktivistická teorie výuky, transmisivní výuka, výuka němčiny
Klíčová slova v angličtině
Alternative school, constructivist learning theory, Czech education system, foreign language, German lessons, innovation in education, instructive teaching, teaching, transmissive teaching.
Zásady pro vypracování
Historie a vývoj pedagogiky
Pedagogika cizího jazyka
DaF - Deutsch als Fremdsprache
Konstruktivistická teorie výuky, její pozitiva a negativa
Aplikace teorie na školách v ČR
Praktická část - pokus o implementaci ve vlastní výukové praxi
Závěr
Literatura
Zásady pro vypracování
Historie a vývoj pedagogiky
Pedagogika cizího jazyka
DaF - Deutsch als Fremdsprache
Konstruktivistická teorie výuky, její pozitiva a negativa
Aplikace teorie na školách v ČR
Praktická část - pokus o implementaci ve vlastní výukové praxi
Závěr
Literatura
Seznam doporučené literatury
Tonnuci: Vyučovat, nebo naučit ?
Müller, Klaus (Hrsg.) (1996): Konstruktivismus. Lehren. Lernen. Ästhetische Prozesse. Neuwied: Luchterhand.
Meixner, Johanna/Müller, Klaus (Hrsg.)(2001): Konstruktivistische Schulpraxis. Beispiele für den Unterricht. Neuwied: Luchterhand.
Berzbach, Frank, (2004) Die Ethikfalle. Pädagogische Theorierezeption am Beispiel des Konstruktivismus (ISBN 978-3763919055)
Seznam doporučené literatury
Tonnuci: Vyučovat, nebo naučit ?
Müller, Klaus (Hrsg.) (1996): Konstruktivismus. Lehren. Lernen. Ästhetische Prozesse. Neuwied: Luchterhand.
Meixner, Johanna/Müller, Klaus (Hrsg.)(2001): Konstruktivistische Schulpraxis. Beispiele für den Unterricht. Neuwied: Luchterhand.
Berzbach, Frank, (2004) Die Ethikfalle. Pädagogische Theorierezeption am Beispiel des Konstruktivismus (ISBN 978-3763919055)